Forfatter Emne: Monteringsproblemer af KTY følere  (Læst 10605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Monteringsproblemer af KTY følere
« Dato: Mar 31, 2011, 19:02 »
Jeg fik 2 KTY følere her idag, den ene blev proppet i varmtvandsbeholderen, den anden i skyggen på nordsiden af huset.
I styringen kan jeg se temperaturen er ca 2 grader under den reelle temperatur, lader det sig justere og skal man ind i styringen og fortælle den, hvilken føler man har monteret??
Kan man se udetemperaturen fra føleren i Stokerkontrol?
Skal temperaturføleren stå til Woody styring eller stokerkontrol sensor under programmopsætning? Hvis jeg sætter den til Stokerkontrol sensor står der N/A hvis jeg sætter den til Woody styring kommer tallet 5 grader frem, og det er alt for lidt ift. den reelle temperatur.
Jeg kan ikke finde en sk.. i manualen om mit problem.

Scotte 16KW ver. 6.26
« Senest Redigeret: Mar 31, 2011, 19:02 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #1 Dato: Mar 31, 2011, 19:50 »
Hej,

Nej, du kan ikke justere (offsette) temperaturen i styringen  :(

Jeps, du kan se udetemperaturen i Stokerkontrol  :D
Temperaturføleren skal stå til "Woody styring".

Når den nu viser 5 oC, kan du så få den til at vise noget andet ved at varme den op/køle den ned ?

...og hvordan er visningen i forhold til det der vises i displayet i styringen ?

Hilsen
Michael

Jeg fik 2 KTY følere her idag, den ene blev proppet i varmtvandsbeholderen, den anden i skyggen på nordsiden af huset.
I styringen kan jeg se temperaturen er ca 2 grader under den reelle temperatur, lader det sig justere og skal man ind i styringen og fortælle den, hvilken føler man har monteret??
Kan man se udetemperaturen fra føleren i Stokerkontrol?
Skal temperaturføleren stå til Woody styring eller stokerkontrol sensor under programmopsætning? Hvis jeg sætter den til Stokerkontrol sensor står der N/A hvis jeg sætter den til Woody styring kommer tallet 5 grader frem, og det er alt for lidt ift. den reelle temperatur.
Jeg kan ikke finde en sk.. i manualen om mit problem.

Scotte 16KW ver. 6.26
« Senest Redigeret: Apr 03, 2011, 11:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #2 Dato: Mar 31, 2011, 20:15 »
Hej og tak for svaret. Den viser 4 grader i styringen nu og det samme i stokerkontrol når den stilles til Woody. Der er iflg et meget nøjagtigt måleinstrument samt min Davis vejrstation 7 grader nu så det er 3 grader den viser forkert. Ved vejrkompensering snyder det da en del så?
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #3 Dato: Apr 02, 2011, 18:01 »
Hej,

Jeps, det er meget i stil med det jeg oplevede da jeg brugte KTY-følere.
Nu har jeg NTC-følere (det kan man i >v6.50) og der er forskellen meget lille < 1oC.

Du kan for så vidt have ret i at det er lidt misvisning i forbindelse med vejrkompensering, egentlig er selve temperaturen jo ligegyldig da det bare er et forholdstal.
Ideen er at man kan forskyde driftkurven i forhold til døgn middel udetemperatur.
Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.

Hilsen
Michael

Hej og tak for svaret. Den viser 4 grader i styringen nu og det samme i stokerkontrol når den stilles til Woody. Der er iflg et meget nøjagtigt måleinstrument samt min Davis vejrstation 7 grader nu så det er 3 grader den viser forkert. Ved vejrkompensering snyder det da en del så?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #4 Dato: Apr 02, 2011, 18:16 »
Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.
Vil det sige at man ikke kan sætte den til at lukke fyret ned når ude temp når 15oC or starte igen når den kommer under de 15oC
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #5 Dato: Apr 02, 2011, 18:20 »
Hej,

Jo jo, det kan man da  ;)

Det med at stoppe ved 15oC og starte igen under 15oC (eller hvad man nu har stillet temperaturen til), det hedder SOMMERSTOP og går på den aktuelle udetemperatur.

VEJRKOMPENSERING er en forlængelse/forkortelse af drift-perioden ved ur-drift og går på døgn gennemsnit af udetemperaturen.

Det er altså to helt forskellige ting  ;)

Hilsen
Michael

Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.
Vil det sige at man ikke kan sætte den til at lukke fyret ned når ude temp når 15oC or starte igen når den kommer under de 15oC
« Senest Redigeret: Apr 02, 2011, 18:22 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #6 Dato: Apr 02, 2011, 18:22 »
Super, blev lige helt nærvøs :D
Da jeg håber lidt på at jeg snart kan få bestilt en ude temp føler.
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #7 Dato: Apr 02, 2011, 18:37 »
Hej,

Jeps, det er meget i stil med det jeg oplevede da jeg brugte KTY-følere.
Nu har jeg NTC-følere (det kan man i >v6.50) og der er forskellen meget lille < 1oC.

Du kan for så vidt have ret i at det er lidt misvisning i forbindelse med vejrkompensering, egentlig er selve temperaturen jo ligegyldig da det bare er et forholdstal.
Ideen er at man kan forskyde driftkurven i forhold til døgn middel udetemperatur.
Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.

Hilsen
Michael

Jeg har snydt den med en variabel modstand, nu passer begge nye følere 100% så det er der styr på.
Mht. vejrkompensering er jeg lidt i vildrede hvordan jeg sætter det bedst op.
I vinters og nu kører jeg urstyring på varme periode 4 timer
start kl 4
kl        8
kl       16
kl       18
så den kører fra kl 4 morgen til kl 12
fra kl 16 til kl 22
Der er normalt ingen hjemme i huset fra middag og til kl 17 så det passer godt.
Det store spørgsmål for mig er: Hvordan skal jeg sætte vejrkompensering så det passer vores behov bedst?
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #8 Dato: Apr 03, 2011, 07:31 »
Hej,

Ja, det med en modstand til at parallelt eller i serie med KTY'en, det virker (det er jo en modstandsføler) men det er ikke noget alle lige har dele til.

Mht. Vejrkompensering, så er det helt individuelt hvordan det bedst indstilles, men jeg kan da fortælle hvordan jeg har gjort det  ;)

Ligesom dig, så fandt jeg først det aktuelle varmebehov for huset i overgangsperioden, altså på det tidspunkt fyret netop lige skal lave lidt varme til huset udover at sørge for det varme vand.
Så stillede jeg Vejrkompensering til 100% over hele linjen og ventede til det blev koldere.
Efterhånden som temperaturen faldt kunne jeg i Stokerkontrol følge fyrets "anstrengelser" for at opvarme huset i varmeperioderne, ligesom jeg kunne følge min. temperaturen i et par udvalgte rum i huset med et par min. max. termometre.
Så justerede jeg Vejrkompensering for det aktuelle interval opad i % indtil jeg havde et tilfredsstillende resultat, et arbejde som tager et par dage pr. interval og som selvfølgelig kræver at udetemperaturen falder tilstrækkeligt.

Jeg er kommet frem til følgende:
18 = 100%
12 = 120%
6 = 140%
0 = 160%
-6 = 160% (samme som 0)

Hilsen
Michael

Hej,

Jeps, det er meget i stil med det jeg oplevede da jeg brugte KTY-følere.
Nu har jeg NTC-følere (det kan man i >v6.50) og der er forskellen meget lille < 1oC.

Du kan for så vidt have ret i at det er lidt misvisning i forbindelse med vejrkompensering, egentlig er selve temperaturen jo ligegyldig da det bare er et forholdstal.
Ideen er at man kan forskyde driftkurven i forhold til døgn middel udetemperatur.
Og det er så absolut vigtigt at fastslå at vejrkompenseringen ikke forholder sig til den aktuelle ude temperatur, men til gennemsnittet over det sidste døgn.

Hilsen
Michael

Jeg har snydt den med en variabel modstand, nu passer begge nye følere 100% så det er der styr på.
Mht. vejrkompensering er jeg lidt i vildrede hvordan jeg sætter det bedst op.
I vinters og nu kører jeg urstyring på varme periode 4 timer
start kl 4
kl        8
kl       16
kl       18
så den kører fra kl 4 morgen til kl 12
fra kl 16 til kl 22
Der er normalt ingen hjemme i huset fra middag og til kl 17 så det passer godt.
Det store spørgsmål for mig er: Hvordan skal jeg sætte vejrkompensering så det passer vores behov bedst?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #9 Dato: Apr 03, 2011, 11:14 »
Som skrevet på andet forum, så bør du undersøge om Vejrkompensering overhoved virker sammen dine timere i StokerKontrol.

I modsætning hvad MHES skriver, så er findes Sommerstop under menupunktet i Vejrkompensering i version 6.6x (og måske også andre versioner). Bemærk, også menupunktet 'Sommerstop Diff.'
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #10 Dato: Apr 03, 2011, 11:46 »
Som skrevet på andet forum, så bør du undersøge om Vejrkompensering overhoved virker sammen dine timere i StokerKontrol.

I modsætning hvad MHES skriver, så er findes Sommerstop under menupunktet i Vejrkompensering i version 6.6x (og måske også andre versioner). Bemærk, også menupunktet 'Sommerstop Diff.'

Jamen det gør det da, ingen problem i det
Biomax 16 fyrbøder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #11 Dato: Apr 03, 2011, 11:50 »
Hej Frank,

Nu skal vi lige passe på ikke at rode tingene for meget sammen  ;)

Vi taler om urstyringen i selve styringen og ikke timerene i stokerkontrol  ;)

...og så har jeg vist ikke skrevet noget om hvor SOMMERSTOP findes, da det jo er forskelligt fra version til version.

Hilsen
Michael

Som skrevet på andet forum, så bør du undersøge om Vejrkompensering overhoved virker sammen dine timere i StokerKontrol.

I modsætning hvad MHES skriver, så er findes Sommerstop under menupunktet i Vejrkompensering i version 6.6x (og måske også andre versioner). Bemærk, også menupunktet 'Sommerstop Diff.'
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #12 Dato: Apr 03, 2011, 12:08 »
Såvidt jeg forstod Lund-Lemvig på andet forum efter lang tid, så skriver han om StokerKontrols interne timere, og ikke om Urstyring i styringen.

PS: Det giver god mening at betragte Sommerstop som en form for vejrkompensering...også i menuerne...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #13 Dato: Apr 03, 2011, 13:54 »
Hej,

Ja, det med en modstand til at parallelt eller i serie med KTY'en, det virker (det er jo en modstandsføler) men det er ikke noget alle lige har dele til.

Mht. Vejrkompensering, så er det helt individuelt hvordan det bedst indstilles, men jeg kan da fortælle hvordan jeg har gjort det  ;)

Ligesom dig, så fandt jeg først det aktuelle varmebehov for huset i overgangsperioden, altså på det tidspunkt fyret netop lige skal lave lidt varme til huset udover at sørge for det varme vand.
Så stillede jeg Vejrkompensering til 100% over hele linjen og ventede til det blev koldere.
Efterhånden som temperaturen faldt kunne jeg i Stokerkontrol følge fyrets "anstrengelser" for at opvarme huset i varmeperioderne, ligesom jeg kunne følge min. temperaturen i et par udvalgte rum i huset med et par min. max. termometre.
Så justerede jeg Vejrkompensering for det aktuelle interval opad i % indtil jeg havde et tilfredsstillende resultat, et arbejde som tager et par dage pr. interval og som selvfølgelig kræver at udetemperaturen falder tilstrækkeligt.

Jeg er kommet frem til følgende:
18 = 100%
12 = 120%
6 = 140%
0 = 160%
-6 = 160% (samme som 0)

Hilsen
Michael
Hej Micheal
Hvad har du sat din varme periode på?

Det er ret så interessant det du skriver her, da jeg har pt. indstillet den efter her
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/ny%20vejr.pdf
dog med 2,5 times varmeperiode over 4 start tider jævnlig fordelt over 24 timer. (vil prøve med 2timers periode for at se om der er noget forskel).
« Senest Redigeret: Apr 03, 2011, 14:09 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Monteringsproblemer af KTY følere
« Svar #14 Dato: Apr 03, 2011, 15:17 »
Hej Max,

Varmeperiode er sat til 5 timer, og jeg har også SOMMERSTOP sat til ved 16oC og med en SOMMERSTOP DIFF på 2oC

Eksemplet fra NBE er jo bare et eksempel, så du kan lave det ligesom du vil  ;)

Hilsen
Michael

Hej,

Ja, det med en modstand til at parallelt eller i serie med KTY'en, det virker (det er jo en modstandsføler) men det er ikke noget alle lige har dele til.

Mht. Vejrkompensering, så er det helt individuelt hvordan det bedst indstilles, men jeg kan da fortælle hvordan jeg har gjort det  ;)

Ligesom dig, så fandt jeg først det aktuelle varmebehov for huset i overgangsperioden, altså på det tidspunkt fyret netop lige skal lave lidt varme til huset udover at sørge for det varme vand.
Så stillede jeg Vejrkompensering til 100% over hele linjen og ventede til det blev koldere.
Efterhånden som temperaturen faldt kunne jeg i Stokerkontrol følge fyrets "anstrengelser" for at opvarme huset i varmeperioderne, ligesom jeg kunne følge min. temperaturen i et par udvalgte rum i huset med et par min. max. termometre.
Så justerede jeg Vejrkompensering for det aktuelle interval opad i % indtil jeg havde et tilfredsstillende resultat, et arbejde som tager et par dage pr. interval og som selvfølgelig kræver at udetemperaturen falder tilstrækkeligt.

Jeg er kommet frem til følgende:
18 = 100%
12 = 120%
6 = 140%
0 = 160%
-6 = 160% (samme som 0)

Hilsen
Michael
Hej Micheal
Hvad har du sat din varme periode på?

Det er ret så interessant det du skriver her, da jeg har pt. indstillet den efter her
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/ny%20vejr.pdf
dog med 2,5 times varmeperiode over 4 start tider jævnlig fordelt over 24 timer. (vil prøve med 2timers periode for at se om der er noget forskel).
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html