Forfatter Emne: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte  (Læst 13883 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline brian-hkd

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #15 Dato: Feb 21, 2011, 14:56 »
Jeg var også lidt i tvivl om hvor meget strøm pillefyret bruger, så nu har jeg lige smidt en måler på min Blackstart 10KW. Som det ser ud lige nu står den og svinger lidt op og ned fra 0-40w og så svinger den op på 130w når den eksterne snegl kører.
Men i morgen kan jeg lige give besked om, hvor meget den siger at der er brugt over 24 timer totalt, så er det lidt nemmere at regne med.
Mit fyr kører konstant og har står derfor ikke og bruger eltænder i tide og utide.

Jeg ville nok overveje en 10KW hvis jeg var dig, især hvis du har gulvvarme. Så er den anden nok for stor, med mindre at du bruger meget varme ude i værkstedet.

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #16 Dato: Feb 21, 2011, 18:30 »
Jeg ville nok også vælge en 20 kw, med den gulv konstruktion, og et par værksteder så skal der nok blive brug for varmen ind imellem.
Specielt hvis du vil bruge kaloifære, så er det rart med et fyr der kan levere kw.
Det er min egen erfaring. Når jeg skal fyre op i de rum der normalt ikke er varme i, har mit fyr rigeligt at lave i et døgn eller to.

Men det elforbrug du beskriver på din vølund er da abnormt, med al den el energi den sluger behøver du jo næsten ingen piller ;-)

Spøg til side, det er da helt ude i skoven at vølund kan bygge et fyr på den måde, de kender vel også elpriserne?    Og burde da tage det med i overvejelserne.
« Senest Redigeret: Feb 21, 2011, 21:21 af svbech »
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Bach

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #17 Dato: Feb 21, 2011, 18:33 »
Jeg er også rimeligt glad for at min elpris er lidt lavere end andres pga. landbrugsdrift - men derfor behøver jeg jo ikke varme huset op med halogenlamper!

Hmm tja, jeg har været forbi en 10 kw'er, men med et årligt forbrug på 10 tons er det nok i underkanten.

Det er allan fra hedestoker der har rådet mig til en 20'er, og med ca. 140 kvm mere til efteråret så kan en 10'er ikke klare det mere.

Vh Bjørn.
« Senest Redigeret: Feb 21, 2011, 18:35 af Bach »

Offline brian-hkd

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #18 Dato: Feb 21, 2011, 21:14 »
Havde lige overset det med de ekstra 140 kvm, så du har ret i at 20 KW nok er bedre.

Jeg har 220 kvm til vores Blackstar 10 kw og den klarer det fint og er normalt ikke over 50% af maxeffekt. (Gulvvarme stueetagen og radiatore på 1. sal)
« Senest Redigeret: Feb 21, 2011, 21:15 af brian-hkd »

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #19 Dato: Feb 21, 2011, 21:16 »
Jeg er også rimeligt glad for at min elpris er lidt lavere end andres pga. landbrugsdrift - men derfor behøver jeg jo ikke varme huset op med halogenlamper!

Hmm tja, jeg har været forbi en 10 kw'er, men med et årligt forbrug på 10 tons er det nok i underkanten.

Det er allan fra hedestoker der har rådet mig til en 20'er, og med ca. 140 kvm mere til efteråret så kan en 10'er ikke klare det mere.

Vh Bjørn.

Hejsa
"Gør nu som far siger"

Jeg er ikke i tvivl om at det skal være en 20 Kw, en 10Kw vil du hurtigt vokse fra med de kvm som du skal opvarme.
En 10 kw kan også godt være svær at styre hvis den hurtigt skal lave varme, pillerne vælter ud af hærden hvis man køre for hårdt på.

Mvh Allan
Hedestoker.dk 
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #20 Dato: Feb 21, 2011, 21:21 »
Måske bør man gøre som ved prøvningen hos Teknologisk Institut: Nøjes med en max. effekt på 8,2 kW
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4459
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #21 Dato: Feb 22, 2011, 06:54 »
Hej Bjørn.

Jeg ville også lytte til Allan.

En 10kw ville kunne bruges det meste af tiden hos mig, men når værkstedet hæves fra 10 til 20 grader, så kunne jeg som bruge noget mere end de 16kw jeg har.

Jeg monterede min sommerherd sidste uge da det var varmt, så er det jo selvfølgelig blevet koldt igen, så nu hober pillerne sig op på den lille herd, pokker stå i det.

Nu får den sku bare lidt for meget luft, men det må da snart blive lidt varmere igen ::)

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Bach

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #22 Dato: Feb 22, 2011, 12:28 »
...Jeg har lyttet! I morgen kommer dyret, og hvis ellers arbejdet vil - kan jeg komme igang med at demontere det gamle fyr allerede fredag... Glæder mig!

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Effektforbrug på 20 kW Black Star med scotte
« Svar #23 Dato: Feb 22, 2011, 18:49 »
...Jeg har lyttet! I morgen kommer dyret, og hvis ellers arbejdet vil - kan jeg komme igang med at demontere det gamle fyr allerede fredag... Glæder mig!

Ja det er jo det bedste stykke legetøj en mand kan få, håber at du må blive rigtigt glad for den. ;)

Sig endeligt til hvis der er noget.

Jeg er helt sikker på at du har valgt den rigtige størrelse.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html