Forfatter Emne: Chip  (Læst 19039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Chip
« Svar #15 Dato: Feb 18, 2011, 17:35 »
Hm, tjah. En PIC18LF4685 I/P kan fint reprogrammeres, spørgsmålet er om det kan gøres mens den er i running state, men det kan den sandsynligvis. Det burde heller ikke ske noget ved at ens PC går i gnu/genstarter/slukker midt i det hele, da den formentlig først loader den programmerbar eeprom'en ved genstart af styringen... så man kan bare programmere den igen, og foretage en CRC check inden man genstarter styringen ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #16 Dato: Feb 19, 2011, 07:23 »
Hej Frank,

P = 1 giver ligefrem andel uden forstærkning, altså P-leddets andel er fuldstændig lig fejlen.

Eksempler med P = 1:
Setpunkt = 60 oC
Aktuel værdi = 55 oC
...medfører P-andel på (60 - 55) * 1 = 5 %

Setpunkt = 60 oC
Aktuel værdi = 65 oC
...medfører P-andel på (60 - 65) * 1 = -5 %

Setpunkt = 60 oC
Aktuel værdi = 50 oC
...medfører P-andel på (60 - 505) * 1 = 10 %

Setpunkt = 60 oC
Aktuel værdi = 70 oC
...medfører P-andel på (60 - 70) * 1 = -10 %

Altså ved en P-faktor på 1 er andelen fra P-leddet så lille at den ikke kan være anledning til problemer.
Selv ved afvigelser på 10 oC, bliver P-leddets andel "kun" +- 10%, og en afvigelse på 10 C er trods alt en meget stor afvigelse.

Tag en ekstrem situation, fyret står slukket i et koldt skur og kedelvandet er kun 5 oC.
Så startes fyret med et setpunkt på 60 oC og resultatet er en driftandel fra P-leddet på (60 - 5) * 1 = 55%

Jeg kan simpelthen ikke se behovet for P-faktor < 1  ;)
P-faktor < 0, fy føj det giver jo modsat regulering  ;)

Et andet punkt er v6.61
V6.6x er startet som et forsøg på anderledes PI-regulator og ilt-styring.
Den er ikke frigivet endnu, men testes flere steder i v6.61, så det er ikke så underligt at den ikke er i handlen endnu.
Stokerkontrol understøtter ikke v6.6x endnu, da der har været en del justeringer undervejs og det trods alt er lettere kun at rette ét sted  ;)

Hilsen
Michael

...når P=1, for så er reguleringen ligefrem, uden forstærkning...

Hej Michael,

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

For mig at se, så er der ikke noget specielt ved P<=1 (dog sker noget andet, når P kommer under nul og man får positivt feedback).
« Senest Redigeret: Feb 19, 2011, 07:58 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Chip
« Svar #17 Dato: Feb 20, 2011, 10:05 »
Hej Michael,

Hvis man i dit sidste indlæg skifter P=1,0 ud med P=1,1, så kunne du jo ligeså godt have argumenteret for, at der ikke var brug for P<1,1.

Jeg synes, at der er en del eksempler på anlæg, som sandsynligvis vil  kunne have fordele i fjernelsen af den kunstige begrænsning på P.

I øvrigt har min iltstyring aldrig kørt så god som siden i torsdags, hvor ver. 6.61 kom i.

Men som næste sædvanlig, så er der samtidigt sket ændringer på andre parametre, idet jeg samtidigt kalibrerede iltstyring nogle gang... :(

Undervejs i indstillingen af FLO85-blæseren (med iltstyringen i Vis) var det i øvrigt lidt underligt, at lav-, middel- og høj-last kom så tæt på hinanden (15, 19 og 21)...Der var vist et større spænd, da jeg brugte version 6.11...nå, de to situationer kan nok ikke sammenlignes...

(Mindre afpudsningsmulighed:  Ved indstilling af ønske høj-last iltprocent på styringen, så spinges der stadigvæk 0,5 pr tryk)

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #18 Dato: Feb 21, 2011, 18:39 »
Hej Frank,

Sorry, men jeg har til dato ikke set et fyr der har fungeret med P-faktor ned på 1,0 og som en følge deraf har jeg heller ikke set behovet for P<1,0  ;)

Mht. v6.61 vs. v6.11 så er der en del flere parametre i v6.61 (faktisk fra v6.50 og frem) og specielt er der under 16. Blæser et parameter der hedder BLÆSER PULS
Det har stor indflydelse på blæserens reguleringsområde og dens gang.
Jeg kører med 6,0 pulser pr. sekund og det giver et meget større reguleringsområde  ;)

Ilt-styringen i v6.60 er bare super, ligesom PI-regulatoren til temperaturen med dynamisk P-led og reduceret I-led under opstart  ;)

At ØNSKET ILT HØJ springer 0,5% pr. tastetryk har ikke givet mig problemer, men den kunne da også være 0,1%, det er nok de færreste der reelt kan se forskellen  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael,

Hvis man i dit sidste indlæg skifter P=1,0 ud med P=1,1, så kunne du jo ligeså godt have argumenteret for, at der ikke var brug for P<1,1.

Jeg synes, at der er en del eksempler på anlæg, som sandsynligvis vil  kunne have fordele i fjernelsen af den kunstige begrænsning på P.

I øvrigt har min iltstyring aldrig kørt så god som siden i torsdags, hvor ver. 6.61 kom i.

Men som næste sædvanlig, så er der samtidigt sket ændringer på andre parametre, idet jeg samtidigt kalibrerede iltstyring nogle gang... :(

Undervejs i indstillingen af FLO85-blæseren (med iltstyringen i Vis) var det i øvrigt lidt underligt, at lav-, middel- og høj-last kom så tæt på hinanden (15, 19 og 21)...Der var vist et større spænd, da jeg brugte version 6.11...nå, de to situationer kan nok ikke sammenlignes...

(Mindre afpudsningsmulighed:  Ved indstilling af ønske høj-last iltprocent på styringen, så spinges der stadigvæk 0,5 pr tryk)


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Chip
« Svar #19 Dato: Feb 21, 2011, 18:47 »
Sorry, men jeg har til dato ikke set et fyr der har fungeret med P-faktor ned på 1,0 og som en følge deraf har jeg heller ikke set behovet for P<1,0  ;)
? Mit kører da P = 1.0, og det ser da fint ud?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #20 Dato: Feb 21, 2011, 18:51 »
Hej Martin,

Undskyld, jeg glemte dig og dit anlæg der ingen udsving har  ;)

...men du kan sikkert helt uden problemer hæve P til 1,5 eller 2 og det var det der var poienten.

Hilsen
Michael

Sorry, men jeg har til dato ikke set et fyr der har fungeret med P-faktor ned på 1,0 og som en følge deraf har jeg heller ikke set behovet for P<1,0  ;)
? Mit kører da P = 1.0, og det ser da fint ud?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Chip
« Svar #21 Dato: Feb 21, 2011, 20:43 »
Tjaeh...jeg kører også med P=1,0 og er vældig tilfreds med den måde fyret opfører sig på. Er stadig newbie, og kan da nemt tænkes at noget kunne tweakes bedre, men så er det alligevel forbi mine evner (p.t) og man er jo som bekendt ikke forpligtet ud over egne evner, vel?  ::)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Chip
« Svar #22 Dato: Feb 21, 2011, 21:18 »
Meget spændende med Blæser Puls. Det får i hvert tilfælde virkelig blæseren til at tøffe mere...

Mine PID-tal fra version 6.11 (P=1; I=0,07; D=1) duer ikke i ver. 6.61 (for øjeblikket standard-værdierne på P=2,5; I=0,5), så regulatoren er vel forskellig i de to versioner...

Iltstyringens stabilitet er meget forbedret for mig i ver. 6.61. Men måske har det haft betydning at jeg lavede nogle tiltrængte kalibreringer samtidig med version 6.61-chippen blev sat i ...gik fra kalibrering på 23 til 28. Det var selvfølgelig noget uheldigt, at jeg i situationen ikke kunne holde pillefingrene i ro..



Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #23 Dato: Feb 21, 2011, 21:37 »
Hej Frank,

Fra v6.60 er PID regulatoren ændret til en PI-regulator med en Pfaktor på 10 indtil 10 oC før setpunkt, hvor den så liniært tilpasser sig brugerens indtastede P-faktor over de sidste 10 oC.
Når setpunktet er opnået forbliver P-faktoren på brugerens indstillede værdi indtil næste opstart.
I-faktoren er ligeledes "manipuleret" under opstarten, således at I-faktoren kun er 1/10-del af brugerens indtastede værdi indtil 10 oC før setpunkt, hvor den så antager brugerens indtastede værdi.
Det giver en forholdsvis hurtig opvarmning (stor P-faktor) i opstarten uden en for stor I-andel.
Det gør også at man kan køre med større I-faktorer uden at få det karakteristisk oversving i starten.

Ilt-styringen er også ændret radikalt, så det nu er en PI-regulator (tidligere var det en PD-regulator) og midlingen af iltsignalet er forbedret.

Dit ændrede kalibreringstal gør ikke selve iltreguleringen anderledes, det flytter bare området lidt.

Hilsen
Michael

Meget spændende med Blæser Puls. Det får i hvert tilfælde virkelig blæseren til at tøffe mere...

Mine PID-tal fra version 6.11 (P=1; I=0,07; D=1) duer ikke i ver. 6.61 (for øjeblikket standard-værdierne på P=2,5; I=0,5), så regulatoren er vel forskellig i de to versioner...

Iltstyringens stabilitet er meget forbedret for mig i ver. 6.61. Men måske har det haft betydning at jeg lavede nogle tiltrængte kalibreringer samtidig med version 6.61-chippen blev sat i ...gik fra kalibrering på 23 til 28. Det var selvfølgelig noget uheldigt, at jeg i situationen ikke kunne holde pillefingrene i ro..




Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Chip
« Svar #24 Dato: Feb 22, 2011, 18:01 »
Jeg har ikke gennemskuet den dynamiske PI-regulerings effekt; men umiddelbart er det sjældent, at min kedeltemperaturen er 10 grader væk fra setpunktet, undtagen i forbindelse med opstart og varmvandsprioriterede perioder...

Selvom min iltstyring flipper måske 2-3 gange om dagen, så er det fantastisk at se den faktiske iltprocent følge den ønskede så pænt. Det må være vejen at gå, NBE..

Som jeg forstår BoinkUser i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1902.0 , så har iltstyringen altid været brugt PI-regulering, og de steder der omtaler PD-regulering har været trykfejl.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Chip
« Svar #25 Dato: Feb 22, 2011, 18:10 »
Hvem dækker så når din pc af en eller anden laver ged i opdateringen, og det herefter ikke er muligt at lave en genindlæsning af chippen??

Det er smart at kunne opdatere via nettet. Men som tonni skriver er det vigtigt der ikke går ged i den. Det klarer man ved at hente _hele_ det nye program, mens det gamle stadig ligger tilbage. Først når man genstarter og det nye program er checket igennem og fundet ok hentes det ind istedet. Så går der aldrig ged i den.

Desværre er der ikke plads til to programmer i nuværende styring... derfor kan man ikke og kommer nok aldrig til det. Men hvem ved, måske i en ny styring  ;)


Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Chip
« Svar #26 Dato: Feb 22, 2011, 19:45 »
Hej Frank,

Det er netop under opstart at den dynamiske PI-regulering er aktiv ;)

Ilt-reguleringen har været både PI- og PD-regulering på forskellige tidspunkter.
I v6.50 er det f.eks. en PD-regulering, men det er jo egentlig ligegyldigt, for nu er det en PI-regulering og det virker  ;)

Hilsen
Michael

Jeg har ikke gennemskuet den dynamiske PI-regulerings effekt; men umiddelbart er det sjældent, at min kedeltemperaturen er 10 grader væk fra setpunktet, undtagen i forbindelse med opstart og varmvandsprioriterede perioder...

Selvom min iltstyring flipper måske 2-3 gange om dagen, så er det fantastisk at se den faktiske iltprocent følge den ønskede så pænt. Det må være vejen at gå, NBE..

Som jeg forstår BoinkUser i http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1902.0 , så har iltstyringen altid været brugt PI-regulering, og de steder der omtaler PD-regulering har været trykfejl.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Chip
« Svar #27 Dato: Feb 22, 2011, 22:10 »
Hej Jens

Smart ja måske, men det kræver vel også man kan programmere via de samme kanaler der bruges til stokerkontrol eller??

Det jeg hentyder til i mit indlæg, er egentlig grebet fra min daglige gang i autobranchen, hvor den største frygt er en pc der går ned midt i en styrboks opdatering... (har set en der efterfølgende ikke kunne åbnes)


Til Frank og Michael:
Godt at se at i har fundet kammertonen igen... :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.