Hej Uthsen,
Ja, selvfølgelig har kedel temperatur og retur temperatur indflydelse på røggastemperaturen.
Hvis du hæver kedel temperaturen 10 grader, stiger røggastemperaturen også ca. 10 grader.
Når EF skriver at hans røgtemperatur stiger 30 grader ved 10 graders stigning i kedeltemperaturen, er det nok fordi brænderen skal "knokle" noget mere for at holde temperaturen oppe, og fordi retur temperaturen bliver forholdsmæssigt højere.
Retur temperaturen bliver forholdsmæssig højere fordi hver liter vand i anlægget indeholder mere energi, og derfor "aftager" hver radiator mindre varme pr. liter vand.
Fænomenet kan reduceres når man har en "intelligent pumpe" a´la Grundfos Alpha Pro, som så vil reducere flowet i systemet.
Med en Opop kedel (Woody kedel) passerer røggassen til sidst i forløbet, det sted hvor returen kommer ind, derfor har retur temperaturen stor indflydelse på den aktuelle røggastemperatur.
Og ja, mit anlæg kører med en kedeltemperatur på 60 grader, og returen er typisk omkring 50 grader, så derfor kan jeg holde en lav røgtemperatur.
Hilsen
Michael
Min kedeltemp. er sat til 70 grader og shunten er en 60 graders....
Hjælper det mig i sammenligning med MHES røgtemp....
Min woody er en 24 kw og røgtemp. er ved ca. 40-50% ydelse målt til 115 grader i nyrenset stand....
Spørgsmålet er så ud fra disse oplysninger, om jeg burde ligge lavere i røgtemp. eller om det er fint nok og ikke mindst næsten økonomisk bedst muligt...
Hvad siger i???