Forfatter Emne: RTB drift-signal/udgang  (Læst 3837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline svj

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB drift-signal/udgang
« Dato: Maj 06, 2020, 07:30 »
Hej,

RTB 10kW V13 Fumus pillefyr som kører supergodt. Men jeg har en udfordring: Jeg mangler en udgang der skifter tilstand alt efter om fyret er i drift (bruger piller) eller ej.

Jeg skal styre en motorventil -  ventilen skal skifte tilstand alt afhængigt af om RTB producerer varme eller ej (evt. med lidt forsinkelse).

Udgang til cirkulationspumpe kan ikke bruges da den først slukker når temperaturen er faldet i kedlen. I det hele taget du'r det ikke at bruge et temperaturafhængigt signal. Udgangen kunne følge røgsuger, som kun kører når der er forbrænding. Røgsuger er dog hastighedsreguleret, hvorfor jeg ikke kan snylte direkte på det signal.

Er der nogen som har en go' idé til hvordan jeg fanger et driftssignal?

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: RTB drift-signal/udgang
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2020, 08:29 »

Udgang til cirkulationspumpe kan ikke bruges da den først slukker når temperaturen er faldet i kedlen. I det hele taget du'r det ikke at bruge et temperaturafhængigt signal. Udgangen kunne følge røgsuger, som kun kører når der er forbrænding.

Nu er der jo 2 spor, både her og på stokerpro. Jeg følger lige op her da det er bemærkningen om cirkulationspumpen jeg falder over.

Er det ikke meningen systemet skal bruge varmen fra RTBèren når den er der?

Så ville du kunne stille cirkulationspumpens temperature således den kun køre når fyret f.eks. er over 65 grader og slukker igen når den er (lidt) nede, når fyret er stoppet. 
Således pumpen (og dermed ventilen) kun er aktive når RTBèrn er varm nok til at give boostet, og omvent er den slukket af "ekstern" når det andet er varmt nok.

Så kan ventilen koble frem og tilbage på det signal.
Men så vil du kunne få en RTBèr der er varm efter stop og som systemet ikke trækker eftervarmen ud af.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline svj

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2020, 10:59 »
Tak fordi du bruger din tid på mit projekt.

Jeg ville egentlig har sendt en mail til NBE for at spørge til driftssignal. Umiddelbart virker det underligt der ikke er en udgang som kan bruges direkte. På NBE's hjemmeside henvises der til dette forum - derfor stillede jeg spørgsmålet her.

Tegningen på stokerpro er lidt kompliceret - jeg har forsøgt at forenkle tegningen som vist nedenfor:

Jeg har en veksler som er forbundet til anden varmekilde. Temperaturen målt på afgangen af veksler (T) er i intervallet 35-60 grader.

Motorventil bestemmer om varmen kører gennem RTB (A) eller udenom RTB (B).

Problem:
Når RTB er stoppet og ventilposition er "A" spildes der varme i RTB. Røgrøret er tydeligt varmt.

Løsningen:
Når T > 60Grader skal ventilposition være "B" og RTB skal standses.
Når T < 60Grader skal ventilposition være "A" og RTB skal i drift.

Så langt så godt

Hvis jeg sætter "Ekstern temperatur" på RTB til at måle "T" kan jeg standse RTB når temperatur > 60Grader. Tilsvarende kan jeg starte RTB når "T" falder i temperatur. Ingen problem at styre RTB.

Hvis jeg kobler motorventilen parallelt med RTB'ens cirkulationspumpe vil motorventil skifte til position "A" når RTB (og dermed pumpen) starter. Det styres ud fra temperatur i RTB - fungerer fint.

Nu begynder veksleren at levere mere varme. T stiger til 60 Grader og RTB stopper pga. ekstern temperatur. RTB'ens cirkulationspumpe fortsætter ufortrødent da temperatur i RTB ikke falder. Dermed skifter motorventilen ikke til position "B".

For at løse problemet kan jeg sætte en ekstra termostatkontakt til at måle "T". Termostaten vil dels skulle styre motorventil og dels styre "Ekstern kontakt" i RTB. Det vil helt sikkert fungere efter hensigten. Umiddelbart ville det dog ha' været langt enklere hvis RTB'en selv kunne styre motorventilen.
« Senest Redigeret: Maj 07, 2020, 10:26 af svj »

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Maj 06, 2020, 18:30 »
Jeg syntes det er lidt sjovt at regne tingene ud og/eller optimerer på det.
Hvis du sætter pumpen til f. eks. start 60 stop 55 løser det ikke dit problem, men jeg tænker det spild du vil undgå bliver minimeret.

Ellers skulle du bruge en difference termostat til at styre motorventilen i forhold til RTBèren og  kombinerer med en måling af T som slukker RTBèr og tvinger til A. Så udnytter du ikke restvarmen i RTB

Jeg tror jeg ville sætte en differencetermostat til at vælge positionen af A AB B og kvæle RTBèren med "Ekstern temperatur" målt på T

Så vil du få varmen fra veksleren direkte i huset når den er varm nok, kvæle fyret og koble uden om med det samme. Når temperaturen falder på veksleren vil "ekstern temperatur" falde og starte RTB på setpunkt for dette, når den bliver varmere end det der kommer fra veksleren kobler den over så den hedder veksler -> fyr -> fremløb. Så udnytter du restvarmen fra veksleren og kobler fyret helt ud med det samme veksleren er varm nok. 

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline svj

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2020, 01:18 »
Jeg har her til aften fået en idé;

Hvis jeg kobler pillesneglen sammen med et trapperelæ/trappeautomat får jeg det driftssignal jeg mangler. Trapperelæet sættes til f.eks. 10 minutter. Når sneglen aktiveres vil trapperelæet koble ind. Tidsperioden nulstilles hver gang sneglen aktiveres og relæet falder først fra når sneglen har stået stille i 10 min.

RTB fyret styres alene ud fra ekstern temperatur. Når den bliver lav starter fyret, sneglen og trapperelæet. Signal fra trapperelæ styrer så motorventilen.

Når veksler begynder at give varme igen stopper RTB pga. ekstern temperatur. 10 min senere falder trapperelæet ud og lukker motorventilen. I mellemtiden har RTB haft mulighed for at komme af med varmen mens det lukker ned.

Jeg synes umiddelbart at løsningen er rimelig skudsikker. Det er let at skaffe reservedele/erstatning hvis noget brænder af. Jeg skal ikke ha' en masse temperaturer til at passe sammen. Trapperelæet er overkommeligt i pris.

Man kunne godt argumentere for at sætte en rigtig timer med forsinket on-off på i stedet. Den koster dog det dobbelte og kan måske være lidt sværere at opdrive i en snæver vending.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2020, 06:40 »
Jeg har også overvejet "timer løsninger" men gik fra dem fordi jeg mener det er noget fusk. Mit valg ville være at styre på temperature i stedet, som beskrevet, men har også fanget at du insisterer på at få RTBèrne slukket og udkoblet anderledes.

Jeg har lavet flere anlæg meget simple på den måde og de køre snorlige, og din problemetik ville jeg løse med en differance og en fast elektrisk termostat, som beskrevet.

Der er også den mulighed jeg misforstår setuppet og meningen med det, men igen. Problemet er enkelt, for mig hvis jeg skulle løse det.

Eller endnu enklere. Lad RTBèrnen starte og stoppe på "ekstern temperatur" målt på veksleren, og styr motorventilen med en difference terstat så den køre uden RTBèrne hvis veksleren er varmere end RTB.
Så vil vekslren hjælpe RTBèr der vil gå ud på overtemperatur hvis den "får for meget" hjælp, men du vil igen stadigt have en vis mulighed for systemet hænger så du får gennemløb i fyret.
Det kunne du læse med "fusker løsningen" men en trappeautomat, ja. Ellers tror jeg det bliver svært.

Noget andet der kan blive et problem med "automat" løsningen. Hvad sker der hvis du manuelt betjener den snegl du kobler op på? og hvornår?
F.eks. og du vil få systemt til at "tro" at RTBèrne har en temperatur med det samme den er igang, og dermed koble vandet fra veksleren ind med det samme.

UmiddelSådan noget "semi" automatik kan lynhurtigt blive noget frygteligt rod.
bart vil jeg tro kedlen har bedre af at blive varmet op inden.

Det betyder ikke der er den rigtige løsning eller de eneste, blot en mulighed for en enkel løsning, og også som beskrevet vil jeg anslå tabet i RTBèrne til absolut minimalt ved den, og/eller du skal også tænke på at restvarmen fra RTBèrne forsvinder ud i skorstenen hvis du kobler den ud med det samme du slukker den, for kold bliver den uanset.

Mit setup er noget mere indviklet, men jeg må så også kode mig ud af det i Audrino fidus, men det er både for kompliceret og for dyrt hvis ikke det var en hobby og "sjovt"

Beklager rodet, det er skrevet af flere omgange, eftersom konsekvenserne gik op for mig, og kaffen gled ned.

« Senest Redigeret: Maj 07, 2020, 07:18 af 383CI »

Offline svj

• Begynder
  • *
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2020, 07:44 »
Umiddelbart opnår jeg det samme uanset om der bruges timer eller termostat. Det som tiltaler mig ved timer løsningen er, at det er RTB'en som styrer motorventil frem for en "uafhængig" styring/termostat.

Hvis der havde været et "driftsignal" på RTB'en havde vi garanteret brugt signalet direkte - fremfor for at spekulere i timere og termostater. Jeg mener at timerløsningen kommer tættest på direkte styring fra RTB.

Når det er sagt er jeg ret ydmyg overfor din baggrund som elektriker. Jeg er ikke i tvivl om at du ved hvad du taler om. Jeg vil derfor vende projektet med min vanlige elektriker så jeg er sikker på at den endelige løsning er både elegant og lovlig.

Du har helt ret i at RTB restvarme tabes. Når RTB lukkes ned af "ekstern temperatur" er retur ind i RTB allerede varm. Jo lavere "ekstern temperatur stop" står, jo mere af restvarmen kan den nå at komme af med inden der lukkes for tilgang af vand på retur'en.

Offline svj

• Begynder
  • *
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2020, 10:47 »
Spekulerede lige lidt mere over dit forslag...

Jeg elsker selv at rode med PLC, Arduino, RPI osv. Jeg har dog fravalgt disse alene af den grund, at hvis der engang kommer en anden fyrbøder skal tingene være mulige at reparere.

Vi er helt enige om at RTB skal stoppes på ekstern temperatur. Forskellen er så vidt jeg kan gennemskue:

• Du foreslår at motorventil styres ud fra difference mellem veksler og RTB
  • Jeg foreslår at motorventil styres ud fra aktivitet på pillesnegl

Når RTB stopper (pga. ekstern temperatur) er den allerede begyndt at modtage meget varmt vand fra veksler. Temperaturen falder derfor ikke væsentligt i RTB og jeg har dermed ingen differencetemperatur at trigge ud fra.

Endvidere... under normal pillefyr's drift kan der ind imellem være forholdsvis store temperaturudsving på RTB-kedlens fremløb. Opstart, pludseligt stort varmeaftræk, ujævn pilledosering osv. kan i mit tilfælde sagtens give udslag på 10-15 grader. Det meste af tiden står temperaturen lige i øjet, men der er udsving. Risikoen for "falske positiver" fra en differenstermostat er derfor overhængende.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2020, 23:14 »
Når ekstern stop temperaturen på veksleren (Vt) når f.eks 60 grader stopper den fyret.

På din måde kobler den over og køre ren veksler med det samme.
På min måde køre den igennem fyret indtil fyrets fremløb er faldet til f.eks Vt+3 hvorefter den slår over og køre ren veksler.

Så køre systemet ren veksler uanset vekslerens temperatur, indtil den falder til kedeltemperatur (<=Kt)

Når Vt < Kt kobler kedlen ind igen.

Kedlen starter på igen når Vt<Es2  (Ekstern start temperatur) Hvis Es2=50 vil du aldrig komme under 50 grader ind i huset.

Hvilken løsning der vælges tænker jeg ikke gør voldsom forskel.

Offline svj

• Begynder
  • *
« Svar #9 Dato: Maj 10, 2020, 20:28 »
Igen, Tak for du bruger tid på vores projekter.

Det endte med at jeg valgte løsningen med et trapperelæ som aktiveres af pillesneglen. Når der er aktivitet på sneglen skifter motorventil. 10 min efter sidste aktivitet på sneglen skifter motorventil retur. Ventilstyringen er tilsluttet med cee-stik og mærket op med "fremmed styrespænding".

Jeg har kørt med det et par dage... det fungerer super godt og stabilt.

Jeg kan godt se, at jeg vil kunne trække en smule mere varme ud af RTB'en hvis styringen blev baseret på differenstemperatur. Valget faldt dog på trapperelæet. Det skyldes dels, at løsningen kommer tættest på direkte styring fra RTB og dels, at det er hurtigt, billigt og let at skaffe erstatningsdele hvis noget brænder af. Stumperne er lagervarehos bl.a. A.O. og LEMU og er billige i anskaffelse.

Jeg bruger i forvejen en differenstermostat (ESCO DC20+) et andet sted i mit setup. Den fungerer nøjagtigt efter hensigten. Skulle denne termostat bryde sammen bliver det noget mere omstændigt at skaffe en ny. Til gengæld vil det være rimeligt enkelt og overkommeligt at styre manuelt indtil erstatning når frem.