Forfatter Emne: V4.99  (Læst 5472 gange)

0 Medlemmer og 8 Gæster læser dette emne.

Offline gadusn.dk

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
V4.99
« Dato: Apr 25, 2020, 20:51 »
Har en opop\v4.99 (røde led) som heletiden glemmer indstillingerne. Tænker det er et backup batteri der er fladt men hvor sidder det?.

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: V4.99
« Svar #1 Dato: Apr 25, 2020, 22:44 »
Kan ikke svare dig på hvor batteriet sidder, men det er en almindelig sag Eeprommen miste hukommelsen på den styring.
Den bliver gammel og senil, sådan set. Der er måske en der har en chip du kan skifte med, ellers er styringen sikkert død.
Jeg foreslog for noget tid siden at "man" kunne finden en fungerende chip og se om den kunne klones, da der er mangle på netop dem. Men det var der ingen interesse I, nok måske også fordi producenten så ikke sælger en ny styring.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline John Doe

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
« Svar #2 Dato: Apr 26, 2020, 09:55 »
Kan ikke svare dig på hvor batteriet sidder, men det er en almindelig sag Eeprommen miste hukommelsen på den styring.
Den bliver gammel og senil, sådan set. Der er måske en der har en chip du kan skifte med, ellers er styringen sikkert død.
Jeg foreslog for noget tid siden at "man" kunne finden en fungerende chip og se om den kunne klones, da der er mangle på netop dem. Men det var der ingen interesse I, nok måske også fordi producenten så ikke sælger en ny styring.

Eller fordi styringen er så gammel at det ikke giver mening at fortsætte med at reparere den. Måske er det simpelthen bedre bare at lade den dø, istedet for at blive ved med at banke støv af.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Apr 26, 2020, 10:49 »

Eller fordi styringen er så gammel at det ikke giver mening at fortsætte med at reparere den. Måske er det simpelthen bedre bare at lade den dø, istedet for at blive ved med at banke støv af.

Det tænker jeg er op til den enkelte der har den styring, og når de efterspørger en fungerende chip, må det jo være fordi de gerne vil have den til at virke fremad, er min logiske slutning. Det er så ikke, umiddelbart, en mulighed.
Jeg vil tro at fyr med en 4.99 styring var lige så hypede som dem med V13 ogV16 er idag, som det bedste og mest driftsikre der kunne fåes for menneskepenge.
Dog vil jeg understrege der kun er tale om tro, men hvis det holder må fyret jo have køre dengang. Det kommer jo ikke til at køre dårligere af der kommer noget nyt.

Om de nye så køre bedre og mere økonomisk er jo meget svært at sige, specielt når vi tager i betragtning hvor meget KinaSkrammel der er på nye fyr og at de kan gå både i selvsving og i stykker, eller bare være så ringe kørt ind de bruger alt for meget.

Jeg har hørt, og set, om flere "professionelt" indstillede, og solgte, nye fyr der bruger væsentligt flere piller og køre væsentligt ringere end de gamle fyr de erstattede.
Så fordi der kommer noget nyt er det ikke altid ens betydende med det ikke kan svare sig at køre med noget ældre der fungerer, eller har fungeret.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline John Doe

• Top of the pop
    • Mit fyr
« Svar #4 Dato: Apr 26, 2020, 21:12 »
Der bliver spurgt til batteri. Og ikke chip.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Apr 26, 2020, 21:31 »
Der bliver spurgt til batteri. Og ikke chip.

Hvad så med at svare på det, og hvor det er placeret i stedet for at irettesætte mig? og hvorfor er det nødvendigt at skrive i anden omgang?
Det kunne du jo egentligt lige så godt have udtrykt i første indlæg hvor du udtrykker den ikke er værd at reparere, uden at argumenterer hvorfor.
Da jeg så beskriver hvorfor det ikke er hverken din eller min opgave at vurdere og tager stilling til hvorfor den evt. er værd at rede kommer det ævl om det ikke er en chip der bliver spurgt til.

Og/eller beskrive hvorfor du ikke mener det er værd at skifte batteri, eller chip, og evt. forsøge at hjælpe konstruktivt i stedet for at forsøge at jorde mig.

Nu husker jeg, helt tilfældigt vist, at netop det er er et problem på dem der får træt chip, at de virker med taber indstillinger, så hvis ikke det hjælper at skifte batteriet er det en mulig løsning.

Iøvrigt beskriver jeg også ikke at kende til hvor batteriet sidder, så vi kan sige jeg evt. foregriber problemer.

Det er muligt at du, og andre, ikke er enige i min problem anskuelse men så kom med egne bidrag. Jeg vil uhyggelig gerne tage fejl og gøres opmærksomt på det, og hvorfor, for så bliver jeg klogere, men det gør jeg ærligt talt ikke af det her.

Ikke at det drejer sig om det, at jeg bliver klogere, det drejer sig om at få en v4.99 til at køre videre, om du mener den er det forsøg værd eller ikke.
Det vurderer ejeren vel selv tænker jeg.

Der er en genial funktion her på siden, den hedder "ignorer bruger" den bruger jeg på et par stykker, så led lidt efter den hvis ikke du kan tåle mig.
« Senest Redigeret: Apr 26, 2020, 21:45 af 383CI »

Offline John Doe

• Top of the pop
    • Mit fyr
« Svar #6 Dato: Apr 27, 2020, 05:13 »
Det var da vældig hurtigt du kom i forsvarsposition. Jeg angreb dig ikke, jeg gjorde blot opmærksom på at det ikke var chip der blev spurgt til, men batteri.

Faktisk starter du med at sige at du ikke kan svare på trådstarters spørgsmål.

Så starter (og her kommer angrebet) du med en masse ordflom om chip og teorier om at producent kun er ude på at tjene penge.

Så fortsætter (endnu et angreb) du ordflommen med at tale om chip efter jeg pænt og ordentligt gjorde opmærksom på at det var batteri der blev spurgt til.

Havde du begrænset dit (angreb:) ordflom til at sige, at du ikke lige vidste hvor batteriet sidder men man måske skulle overveje at det kunne være chippen, så havde jeg ikke kommenteret på tråden.

Det var det jeg havde at sige i denne tråd. Jeg kommenterer ikke yderligere af respekt for trådstarter. Jeg tror gerne han vil have spørgsmål på:

Hvor sidder backup batteriet på en opop 4.99?

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #7 Dato: Apr 27, 2020, 07:17 »
Hej,

Jeg vil ikke blande mig i jeres diskussion om angreb.

Men eeprom'en som sidder i chippen husker indstillingerne. Hvis man mister indstillinger, så er det nok eeprom = ny chip (den store der kan vippes op)

Batteriet sørger for at dato og tid kan huskes, hvis den glemmer tiden, så er det nok nyt batteri.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Online xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Apr 27, 2020, 17:34 »
Det var da vældig hurtigt du kom i forsvarsposition. Jeg angreb dig ikke, jeg gjorde blot opmærksom på at det ikke var chip der blev spurgt til, men batteri.

Faktisk starter du med at sige at du ikke kan svare på trådstarters spørgsmål.

Så starter (og her kommer angrebet) du med en masse ordflom om chip og teorier om at producent kun er ude på at tjene penge.

Så fortsætter (endnu et angreb) du ordflommen med at tale om chip efter jeg pænt og ordentligt gjorde opmærksom på at det var batteri der blev spurgt til.

Havde du begrænset dit (angreb:) ordflom til at sige, at du ikke lige vidste hvor batteriet sidder men man måske skulle overveje at det kunne være chippen, så havde jeg ikke kommenteret på tråden.

Det var det jeg havde at sige i denne tråd. Jeg kommenterer ikke yderligere af respekt for trådstarter. Jeg tror gerne han vil have spørgsmål på:

Hvor sidder backup batteriet på en opop 4.99?

Der er ikke noget der hedder opop 4.99.

OpOp er en kedel.
4.99 et versions nummer i en Microchip.
Men det kan være 2 meget forskellige chip.
4.99 Scotte er 4 LED segmenter og en ( i dag) lidt gammeldags styring.
Er det 4.99 Woody, er det derimod det der svarer til V6.xx Scotte.

Angående batteri og hukommelse, så kan jeg kun anbefale at i lytter til BoinkUser  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #9 Dato: Apr 28, 2020, 08:47 »
mig bekendt er der ikke bakup batteri i 4xx styring det kommer først i 6xx og nye chip kan ikke skaffes
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Online xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #10 Dato: Maj 01, 2020, 08:19 »
mig bekendt er der ikke bakup batteri i 4xx styring det kommer først i 6xx og nye chip kan ikke skaffes

4.99 kan som tidligere nævnt være 2 vidt forskellige styringer, er det Scotte 4.xx kan du have ret, men Woody 4 er meget mere lig Scotte V6 med urstyring.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #11 Dato: Maj 01, 2020, 22:13 »

4.99 kan som tidligere nævnt være 2 vidt forskellige styringer, er det Scotte 4.xx kan du have ret, men Woody 4 er meget mere lig Scotte V6 med urstyring.
det er korrekt men han skriver at det er med de røde tal og så er det en scotte
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Online xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #12 Dato: Maj 01, 2020, 22:15 »

det er korrekt men han skriver at det er med de røde tal og så er det en scotte
Jeps, helt enig.
Hilsen Kenneth