Jeg vil klart vælge pillefyr, da jeg bestemt regner med at kan lave en KWh til 0,40 - 0,50 kr (alt efter prisen på piller),
Den udregning kan jeg også sagtens lave.
Der er ca. 4,5 Kwh i et kilo piller, jeg giver 2 kroner pr. kilo. Teoretisk er det 44 øre./kg.
Men der er jo teoretisk, for hvor er de Kwh henne?
Det er pillerne når de ligger på bordet, så er der tab i forbrændingen, tab ved overgangen til vandet, tab ud i skorstenen, tab i fyrrummet og tab i de lange rør.
Ved gassen er der ikke (anslået) tab i samme størrelse, dels sidder den tættere på dels formoder jeg effektiviteten er en smule bedre og "spildvarmen" er inde hvor den kan bruges i større omfang.
Mit fyr køre kun "mellemgodt" efter sidste dvale, jeg har isolerede rør i et isoleret fyrrum, men der er spildvarme der.
Jeg blev selv meget overrasket over at høre en udtrykke at BSèrne sjældent kom over 80% i udnyttelse under almindelige driftformer, men det passer bedre med mine faktuelle målinger og udregninger (foretaget på baggrund af flow og temperature, udregnet hvert sekund) der indikerer at der kommer godt 2,5kwH over i huset pr. kilo piller.
Igen med forbehold for upræcis flowmåling og upræcist forbrug, men det giver en indikation der er mere præcis end hvad "man" kan regne med udfra antagelser om der kommer 4,5 Kwh ud af et kilo piller, men lad os sige 3 Kwh for 2 kroner. så er vi på den sikre side. altså 66 øre før energien løber ud i de 20m rør.
Så der er nuancer i vurderingen.