Forfatter Emne: Blackstar 10kw Mini og Bosch gasfyr, smarteste opbygning?  (Læst 4554 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Willer

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg har et Blackstar mini 10kw, Bosch europur 3-13kw gasfyr og en metro 110L vandvarmer.
Gulvarme i hele huset og 3 radiator.

Det første spørgsmål er mit gasfyr eller pillefyr det billigste til opvarmning af brugsvand?

Tænker om man skulle sætte gasfyret kun på brugsvand?

Man kunne tilslutte begge varmkilder, helt manuelt eller måske termostat styret til gasfyret hvis pillefyret skulle løbe tør for piller?

Lidt varme på gulvet på badeværelset om sommeren, vil det ikke være mest optimalt hvis gasfyret står for det. og forår / efterårs varme og så kun køre på pillefyret om vinteren?

Hvordan ville i bygge de 2 varmekilder sammen?
« Senest Redigeret: Dec 20, 2019, 18:24 af Willer »
Blackstar Woody 10kw Mini
Iltstyring
Kompressorens
Trækstabilisator
Keramisk eltænder
110L Metro vandvarmer Combi

Første opstart: 21/01-2017 8)

https://stokercloud.dk/v3/#/willer/

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Blackstar 10kw Mini og Bosch gasfyr, smarteste opbygning?
« Svar #1 Dato: Dec 20, 2019, 19:58 »
Jeg har et Blackstar mini 10kw, Bosch europur 3-13kw gasfyr og en metro 110L vandvarmer.
Gulvarme i hele huset og 3 radiator.

Det første spørgsmål er mit gasfyr eller pillefyr det billigste til opvarmning af brugsvand?

Tænker om man skulle sætte gasfyret kun på brugsvand?

Man kunne tilslutte begge varmkilder, helt manuelt eller måske termostat styret til gasfyret hvis pillefyret skulle løbe tør for piller?

Lidt varme på gulvet på badeværelset om sommeren, vil det ikke være mest optimalt hvis gasfyret står for det. og forår / efterårs varme og så kun køre på pillefyret om vinteren?

Hvordan ville i bygge de 2 varmekilder sammen?

Jeg ville regne Kwh prisen ud for at se hvilken varmekilde der er billigst og køre med den.
Det kan være lidt svært med piller, men jeg har måler på fremløb og retur, umiddelbart kommer der, med al tab både i kedel og rør, og lidt fejlvisning på fyret godt 2,5Kwh ind i huset pr. kg. piller.
Jeg giver 2kr. pr. kg, det giver så en pris på 80 øre Kwh.

Udregningerne er kun retningsgivende, hvad Kwh prisen ved gas ved jeg ikke.

Jeg ville sætte fyrene parralelt og omskifte mellem dem med en elektrisk 3 vejs ventil der bliver styret af "et eller andet" udfra hvordan du ønsker driften skal fungere.
Om Blackstarèn skal styre det gasfyret eller omvendt er svært at sige, hvilken styring har BSèn?

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Willer

• Prof
« Svar #2 Dato: Dec 20, 2019, 20:20 »
Jeg ville regne Kwh prisen ud for at se hvilken varmekilde der er billigst og køre med den.
Det kan være lidt svært med piller, men jeg har måler på fremløb og retur, umiddelbart kommer der, med al tab både i kedel og rør, og lidt fejlvisning på fyret godt 2,5Kwh ind i huset pr. kg. piller.
Jeg giver 2kr. pr. kg, det giver så en pris på 80 øre Kwh.

Udregningerne er kun retningsgivende, hvad Kwh prisen ved gas ved jeg ikke.

Jeg ville sætte fyrene parralelt og omskifte mellem dem med en elektrisk 3 vejs ventil der bliver styret af "et eller andet" udfra hvordan du ønsker driften skal fungere.
Om Blackstarèn skal styre det gasfyret eller omvendt er svært at sige, hvilken styring har BSèn?

Kender ikke lige til priserne på kWh til gasfyret

Nu skal det også lige siges at vandvarmer og gasfyr sidder ved sidden af hinanden. Så det meget begrænset vandmængde der er.

Mit pillefyr står ude i skuret og der er ca. 20 meter rør i mellem vandvarmer og pillefyr.
Fuldisoleret men stadig en større mængdevand tænker også at kedlen indholdet mindre vand i gasfyret.

Det er v7 styring jeg har.
« Senest Redigeret: Dec 20, 2019, 20:22 af Willer »
Iltstyring
Kompressorens
Trækstabilisator
Keramisk eltænder

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Dec 20, 2019, 21:15 »
[
Kender ikke lige til priserne på kWh til gasfyret

Nu skal det også lige siges at vandvarmer og gasfyr sidder ved sidden af hinanden. Så det meget begrænset vandmængde der er.

Mit pillefyr står ude i skuret og der er ca. 20 meter rør i mellem vandvarmer og pillefyr.
Fuldisoleret men stadig en større mængdevand tænker også at kedlen indholdet mindre vand i gasfyret.

Det er v7 styring jeg har.

Uden en Kwh pris på gassen er der jo svært, men alene tabet i 20m rør, ekstra skorstensfejer, fyr og ekstra pumpes strømforbrug osv. osv. tvivler jeg umiddelbart på det kan svare sig at køre med pillefyret.

Men skulle det kobles på og køre som primær varme som suppleres af gassen hvis det går ud skulle det, hvis det var mig, kobles sådan at en 3 vejs ventil vælger om det er pille eller gas og styre den af en termostat på fremløbet fra pillefyret, men der skal jo også kobles sådan du ikke trækker vandet gennem pillefyret når gassen køre og det er jo igen svært med pumpe placeringer osv.

Men det bør være muligt at finde en Kwh pris på gassen, det er allerførste skridt, så at sammenligne lidt udfra forrige forbrug for at se hvad omkostningerne er ved de forskelige kilder, umiddelbart, selvom det ikke var det du spurte om.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +32/-3
« Svar #4 Dato: Dec 20, 2019, 23:23 »
Jeg vil klart vælge pillefyr, da jeg bestemt regner med at kan lave en KWh til 0,40 - 0,50 kr (alt efter prisen på piller), eftervarmen når vores vvb er varmet op går i badevær. gulvet.
Jeg mener at gasprisen er ca. på 80 - 90% af olieprisen, så det giver vel en KWh pris på ca. 0,80 - 0,90 kr.  :)
« Senest Redigeret: Dec 20, 2019, 23:24 af Frank Chr. »

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Dec 21, 2019, 06:29 »
Jeg vil klart vælge pillefyr, da jeg bestemt regner med at kan lave en KWh til 0,40 - 0,50 kr (alt efter prisen på piller),

Den udregning kan jeg også sagtens lave.
Der er ca. 4,5 Kwh i et kilo piller, jeg giver 2 kroner pr. kilo. Teoretisk er det 44 øre./kg.

Men der er jo teoretisk, for hvor er de Kwh henne?

Det er pillerne når de ligger på bordet, så er der tab i forbrændingen, tab ved overgangen til vandet, tab ud i skorstenen, tab i fyrrummet og tab i de lange rør.

Ved gassen er der ikke (anslået) tab i samme størrelse, dels sidder den tættere på dels formoder jeg effektiviteten er en smule bedre og "spildvarmen" er inde hvor den kan bruges i større omfang.

Mit fyr køre kun "mellemgodt" efter sidste dvale, jeg har isolerede rør i et isoleret fyrrum, men der er spildvarme der.

Jeg blev selv meget overrasket over at høre en udtrykke at BSèrne sjældent kom over 80% i udnyttelse under almindelige driftformer, men det passer bedre med mine faktuelle målinger og udregninger  (foretaget på baggrund af flow og temperature, udregnet hvert sekund) der indikerer at der kommer godt 2,5kwH over i huset pr. kilo piller.
Igen med forbehold for upræcis flowmåling og upræcist forbrug, men det giver en indikation der er mere præcis end hvad "man" kan regne med udfra antagelser om der kommer 4,5 Kwh ud af et kilo piller, men lad os sige 3 Kwh for 2 kroner. så er vi på den sikre side. altså 66 øre før energien løber ud i de 20m rør.

Så der er nuancer i vurderingen.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Dec 21, 2019, 08:17 »
Gode træpiller har vel en effektiv brændværdi på 4,8 - 4,9 KWh.  ;) Hvor har du hørt at BS-kedlen sjældent kom over 80% i udnyttelse under almindelige driftformer? Jeg går da stærkt ud fra at man som absolut minimum kan regne med en virkningsgrad på 90%. Her nøjes vi nu kun med et skorstensfejerbesøg årligt. Gode præisoleret (Løgstør) rør har vel min. varmetab.  :)

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Dec 21, 2019, 16:27 »
Gode træpiller har vel en effektiv brændværdi på 4,8 - 4,9 KWh.  ;) Hvor har du hørt at BS-kedlen sjældent kom over 80% i udnyttelse under almindelige driftformer? Jeg går da stærkt ud fra at man som absolut minimum kan regne med en virkningsgrad på 90%. Her nøjes vi nu kun med et skorstensfejerbesøg årligt. Gode præisoleret (Løgstør) rør har vel min. varmetab.  :)

Lad mig sige jeg har det med effektiviteten fra meget pålidelig og dokumenteret kilde. Pågældende må selv melde sig hvis det er nødvendigt.
Jeg ved ikke noget om piller ud over det jeg læser. Der står 4,5Kwh på dem jeg bruger. Med den effektivitet og lidt tab i fyrrum osv. passer det med hvad jeg FAKTUELT måler og udregner, så hvis du regner med 90% er jeg desværre temmelig overbevist om du tager noget fejl.

Men jeg ved det ikke, der er jo også spørgsmål om hvor der er henne, om der er forbrændingen, eller den effekt der afgives. Helt lige som der er forskel på bilers kræfter målt på akslen og målt på hjulene

I forhold til rør og isolation. Mine rør er ringe, det er der ikke tvivl om, men det har ikke noget med det jeg måler i fyrrummet at gøre. Jeg tjekkede lige op. Hvis der er et flow på 180L/t som er meget normalt, og du bare taber EN grad på dit fremløb svare det til et effektab på 205w hvis det så er en grad begge veje er tabet jo så 410w
Vi siger, for den gode ordens skyld, nu er det jo gode rør, hvilket vi heller ikke ved noget om.
Så er det 24*205= 4,8Kwh eller hvad jeg så vil mene er  1,5 Kg piller +/-

Men nu var det faktisk ikke det der var spørgsmålet, det var hvordan de skulle kobles op, det er der tvivl om når jeg/vi ikke kender f.eks. pumpe placering og funktions, og økonomisk er der jo igen både gassen effektivitet og pris, men igen igen er det ikke spørgsmålet.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Dec 21, 2019, 21:54 »
I min manual til mit BS-1016 pillefyr med en 10 kw Scotte brænder, kan jeg læse at virkningsgraden er 93,3-93,4%, og jeg tænker da ikke at NBE skriver noget usandt.  :)

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Dec 22, 2019, 07:16 »
I min manual til mit BS-1016 pillefyr med en 10 kw Scotte brænder, kan jeg læse at virkningsgraden er 93,3-93,4%, og jeg tænker da ikke at NBE skriver noget usandt.  :)
'

Det siger jeg heller ikke noget om. Jeg taler om virkningsgrader udregnet på baggrund af målinger i praksis.
Både med røggas analyser og i mit tilfælde. Den varmen/ernegi´mængde der faktuelt overføres til huset.

Det er muligt der kan opnåes i virkningsgrad på 93% på brænderen under testforhold, og igen er et af problemerne jo at ingen ved hvor den opgivne virkningsgrad er henne. Hvis brænderen forbrænder 93% optimalt har vi jo yderligere tab ved overførsel til vandet og ud i skorsteenen, osv. og et rørtab her på 20m.
Men alene når du så snakker optimalt 93% på din brænder er prisen jo over det beløb du nævner, det er det jeg irrestres lidt over.

Nu er reglerne lavet om, men for 4 år siden f.eks. kunne visse Peugeot (jeg mener det var dem der var værst) køre så og så langt på brandstoffet efter normer og målinger.
Det var med slukket baglys, uden aircon og sædevarme osv. osv. men optimalt kunne de køre f.eks. 25/L i praksis kom de aldrig over 19 men de var godkendt og testet til 25/L

Det var et eksembel der blev nævnt da jeg spurte ind til om det virkeligt kunne passe der var så stor forskel på det fyret skriver det indfyrer og det jeg overfører til mit hus.

Så godkendelser og teste er det de er og er de ens kan det jo sammenlignes, ellers ikke.
Pussigt nok beskriver "Dansk Standard" også noget om svejsninger og pladetykkelser og godkendelser omkring det.

Offline Willer

• Prof
« Svar #10 Dato: Dec 22, 2019, 07:43 »
Virkningsgraden vil jeg også mene kun er målt i kedlen og under de helt optimale forhold.

Det gas fyr jeg har er opgivet til en virkningsgrad på 109%??
https://www.ok.dk/globalassets/pdfer/naturgasfyr/produktblad-boschgasfyr-europur-zsb-14-3-e-og-22-3-e.pdf

Tænker når alt kommer til alt, så vil pillefyret nok altid være billigst hvor imod at gasfyret er nemmest, ingen rensning eller fylde brændsel på.
Men der har du så også et abonnement/leje af måler og lovpligtigt eftersyn.

Jeg har mulighed for kun at køre gulvarme i huset. så har gassen en fordel ved at kunne skrue fremløb helt ned på 30 grader.
Iltstyring
Kompressorens
Trækstabilisator
Keramisk eltænder

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Dec 22, 2019, 08:00 »
I praksis, så kender jeg to glade husejere der gik fra olie til træpiller for et par år siden. De har MERE end halveret deres fyringsudgifter endda på træpiller til DK-priser. Nok var oliebrænder og kedler fra midt 90-erne (med måske halvdårlige virkningsgrader) , alligevel tyder noget nu på at så ringe er NBE kedler altså heller ikke.    :)

Ps. Og hvis der er et energitab på næsten 50% fra kedel til bolig eller vvb (og tappested) må rørene godt nok være pivutætte.  ^-^
« Senest Redigeret: Dec 22, 2019, 08:37 af Frank Chr. »

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
« Svar #12 Dato: Dec 22, 2019, 08:33 »
I praksis ligger jeg på 4,2 kWh pr kg piller målt på frem og retur til huset helt ude ved fyrer, som står i en tilbygning helt op ad huset.
Det svinger ganske lidt om det er den ene eller den anden pille. Lige pt er det Greenwood og forinden var det barlinek og tidligere har det været varga, og flere andre jeg ikke husker navnene på lige nu.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page