Forfatter Emne: Høj korrektion i piller i lav last  (Læst 2795 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline MortenEV

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Høj korrektion i piller i lav last
« Dato: Dec 06, 2019, 21:08 »
Hej

Har et 23KWBS+ Fumus, hvor jeg døjer med at korrektion i lav last er lidt høj.
~4190 gram ved 17% ilt.  Fyret køre med ilt sensor som flamme overvågning (Det virker godt, meget gerne også til V7 Jens :-) )

https://stokercloud.dk/v3/#/fagerholt1/main-page

http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Høj korrektion i piller i lav last
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2019, 07:23 »
Hej

Har et 23KWBS+ Fumus, hvor jeg døjer med at korrektion i lav last er lidt høj.
~4190 gram ved 17% ilt.  Fyret køre med ilt sensor som flamme overvågning (Det virker godt, meget gerne også til V7 Jens :-) )

https://stokercloud.dk/v3/#/fagerholt1/main-page

Hej

De jeg spurte ind til hvordan pillekorrektionen virkede, ikke funktionen men virkemåden, altså ikke HVAD den gjorde men HVORFOR og på hvilken baggrund viste det sig at være et spørgsmål uden svar.

Altså står nogle tal og køre op og ned, de viser at pillekorrektionen køre og (måske) virker.
At de bevæger sig meget vil nogle juble og sige, det virker perfekt hvilket jo kan være en sandhed.

Pillekorrektonen er jo et udtryk for hvad styringen gøre for at opretholde det O2 niveau du beder om, udfra lasten og derunder blæserdriften.
Det kan den ved at regulere på luften og (senere) pillemængden.

Det er mit gæt at det foregår som herunder beskrevet, og beskrevet i en anden tråd, men ingen ved det faktuelt.

Ja de fortæller mig vel at der korrigeres på pillerne for at opnå de O2 tal der er indsat som mål. Mine spekulationer går jo bare på om det er den ene eller anden vej.

Hvis jeg indsætter 750g som 360 sekunders afvejning får jeg jo 3 tal i autoberegneren. Dem køre fyret så med, de kommer udfra beregnet indfødet effekt har jeg regnet ud.

Hvis så korrektionen er 700g vil fyret jo så gøre et af to, tænker jeg. Altså i forhold til pille dosering, reelt er der jo 4 muligheder for at få det til at passe, op og ned for luft, men her forholder jeg mig, og stiller kun spørgsmål om hvordan pilledosseringen opfører sig i forhold til korrektionstallene.

1 :Hvis den indsætter 700g i afvejningen vil fodersneglen så køre ca. 8% mere i forhold til indstillingerne for at opnå samme effekt indfødet på bålet. Så vil målt O2 falde fordi bålet bliver større og dermed forbrænder mere af den luft/O2 der passere igennem. Det vil være en løsning på at målt O2 er for højt i forhold til det ønskede.

2 : Hvis den i stedet indføder 700g udfra korrektionstallet vil bålet jo reduceres, effekten falde og O2 tallet stige, hvis blæseren køre samme fart. Det vil være en løsning målt O2 er laverer end ønsket O2  da målt O2 vil stige som følge af mindre bål og samme luft som før.

Men styringen kan formentligt kun gøre et af 2, oprindeligt ?? gik på om der var en der viste hvilken løsning der blev valgt? 1 eller 2?

I forbindelse med den glimrende forklaring om O2 reguleringen der er lavet af en bruger her anbefales det at køre med rent P på luft reguleringen og rent I på pillereguleringen.
Det gjorde jeg sidste vinter og det spillede godt. Se billeder. I forbindelse med opvågningen efter sommer dvale er der kommet andre tal i min O2 regulering, både P&I i begge led.
Dem tjekkede jeg op mod dine og rettede lidt I i går, ellers startede fyret bare op som sidste år, og som det ses er asken væsentligt ringere. Både med og uden O2 regulering og igen er det samme piller og der er intet rørt.

Så kan du selv konkludere hvad der skal/bør gøres udfra det hvis du ønsker mere passende tal.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2019, 11:51 »
Ja, de blæsertal du kører med er helt forkerte, hvis det var mig ville jeg rette dem.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MG

• Guru
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #3 Dato: Dec 08, 2019, 15:40 »
Ligner lidt samme problem jeg har med et RTB 16 helt nyt , ventilen i brænder til kompressorer rens holder ikke tæt så den får ekstra ilt .
Dog ser det ud til du ikke har konstant strøm til din kompressor
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mguldager

RTB 10KW, VVB, Vejrkompensering, o2 styring, Grundfoss up 15-14ba pm recirkulation, Danfoss living.
180 m2  års forbrug ca 4,5 t