Nu er det oprindelige spørgsmål om det kan betale sig med O2 regulering.
I mit første driftsår ville regnestykket have set sådan ud.
Defekt sonde efter 5 tons. Jeg vedgår fyret forbrændte tæt på perfekt da det var indstillet med O2 reguleringen.
Også bedre end da den så gik i stykker.
Men, det er (+)1500kr. fordelt på 5 ton piller. Altså 300kr. pr. tons.
Eller omvendt, jeg skulle have sparet 300 kr. pr. tons/palle før det gik i nul, hvis jeg selv skifter sonden.
Skal jeg have en montør til det bliver det jo værre.
Hvis hver kg. piller koster 2kr. er det jo så 150Kg piller jeg skulle spare pr. tons.
Altså 15% piller.
Lige nu køre jeg uden O2 regulering, og har. Udregnet på basis af aktuelt forbrug sammenhold med foregående forbrug udfra graddage og lokale målinger, et overforbrug på 1,2 kg. piller/døgn i forhold til sidste år, med O2 regulering. Til det høre at jeg ikke banker kedlen af eller renser da jeg har grej og mock up styring liggende på fyret, derfor giver det lidt mindre virkningegrad i kedlen end sidst hvor røgvenderne blev rystet når jeg lige kom forbi.
Forbruget er 15/16,2 kg. døgn. og jeg køre uden stop i forhold til urstyring og varmeaftag af komforthensyn og af hensyn til ventilationsdrift og akut varmebehov. Sidste år stoppede jeg lidt hårdere udfra de parametre, og/men komfort koster.
Så groft sagt er mit forbrug 1kg./døgn større uden O2 end med. Eller omkring 6,6 % igen meget groft, og højt , regnet.
Så der er langt til det kan forsvares udfra et økonomisk synspunkt i mit tilfælde.