Forfatter Emne: Extern snegl igen død efter 1 år  (Læst 4799 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline cjweb

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Extern snegl igen død efter 1 år
« Dato: Dec 02, 2019, 21:46 »
Jeg har købt en ny snegl til mit RTB 220kg den 7 nov sidste år, den gik så i dag.
Det er nu nr to der er gået i stykker. :(
Heldigvis er det akslen fra motoren der knækkede denne gang så stumper fra den første motor kunne bruges.
Bruger German Pellets 8 mm. pga. lav indeholder af smuld, men det ser ud til der er en del smuld alligevel.
Hvad kan jeg gøre for at undgå sneglen går igen ?

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Extern snegl igen død efter 1 år
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2019, 05:47 »
Snak med din montør... :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #2 Dato: Dec 03, 2019, 07:17 »
Jeg har købt en ny snegl til mit RTB 220kg den 7 nov sidste år, den gik så i dag.
Det er nu nr to der er gået i stykker. :(
Heldigvis er det akslen fra motoren der knækkede denne gang så stumper fra den første motor kunne bruges.
Bruger German Pellets 8 mm. pga. lav indeholder af smuld, men det ser ud til der er en del smuld alligevel.
Hvad kan jeg gøre for at undgå sneglen går igen ?

Hvis du har 2 snegle der knækker tyder det jo på det er noget galt, ikke at du har være uheldig og fået en af jammerlig standard.
Jeg har selv kørt med German Pellets uden de mindste problemer.

Hvis du mener den pakker pga. smul og derfor knækker tænker jeg at den selv laver det. Smullet altså.

Nu kender jeg ikke den fuldstændigt automatiske RTBèr og dens indstillinger men jeg BS+èrne kan lave "for meget" smuld hvis ekstern snegl køre i for korte intervaller.
Forstået på den måde at hvis der skal bruges pille dossering i 10 sekunder er der meget stor forskel, både på dosseringen og smullet alt efter om sneglen køre 20*0,5 sekunder, 10*1 sek. eller 5*2 sekunder.

Mængden er langt fra den samme men det ser vi bort fra. Problemet med 20*0,5 sek. og 10*1 sek. (uden at vide hvor grænserne går) er at sneglvindingerne kommer til at stå som rivejern og smadre pillerne i steder for at føre dem på i sneglrøret til nedfald i brænderen.

Så det er en mulig årsag til meget smuld. Alt for korte driftintervaller af ekstern snegl.
Om den så kan knække af det kan jeg ikke udtale mig om, men ved blokering burde der jo være en sikring der stoppede motordriften så den ikke begår harakiri som i dit tilfælde, men det er der ikke.

Hvis/når det er anden gang, og fyret ikke er ældre, burde det være en reklamations sag. Enten over for pågældende der har indstillet eller overfor sælgeren af det danske topkvalitetsprodukt, for det er ikke rimeligt at det sker.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline gadegård

• Øvet
  • **
« Svar #3 Dato: Dec 03, 2019, 08:57 »
Kom lidt madolie på toppen af pille magasin hver gang du kommer piller på så køre det bare

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +32/-3
« Svar #4 Dato: Dec 03, 2019, 09:46 »
Jeg mener der findes to typer ekstern snegle til RTB´eren - en med motor i bunden og støtteleje i toppen og en med motor i toppen og støtteleje i bunden, derudover henholdsvis med 90 og 45 grader bøjning.
Jeg tænker at 6 mm piller modsat 8 mm piller ikke er så hårdt ved ekstern snegl.  :)

Ps. NBE må efterhånden have en pæn samling af smadret snegle og motorer. 

Offline MG

• Guru
« Svar #5 Dato: Dec 03, 2019, 11:20 »
Min knækkede også efter 1år , efterfølgende kom jeg 1 dl madolie i hver gang jeg fyldte den op med piller har nu kørt 3 år
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mguldager

RTB 10KW, VVB, Vejrkompensering, o2 styring, Grundfoss up 15-14ba pm recirkulation, Danfoss living.
180 m2  års forbrug ca 4,5 t

Offline cjweb

• Begynder
  • *
« Svar #6 Dato: Dec 03, 2019, 16:30 »
Takker for de gode råd.
Jeg tror ikke på det er sneglens / styrings skyld der er smuld.
I over fire år har der ikke været problemer med German Pellets men for to år siden er der kommet en del mere smuld i.
Kan ses i posen pillerne har været i. De har også fem produktionssteder i Tyskland så det kan være det er et nyt sted jeg har får dem fra.

Prøver med madolie og en total rensning af sneglen 1/2 årlig.
Her billede af det opsamlet smuld der var i sneglen.

Offline Skrot1

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +29/-25
« Svar #7 Dato: Dec 03, 2019, 16:50 »
Bare 1-2 dl madolie ovenpå det fyldte magasin, så spiller det
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Dec 03, 2019, 17:05 »
Jeg ved godt der er mange som benytter sig af trickset med at tilsætte "additiver" (madolie) til sine piller, men i min optik burde det jo ikke være nødvendig. I industrien kan man fint snegle (flytte) div. (foder)piller, pulver og andet smuld uden hokuspokus. Så jeg fatter ikke at man ikke osse kan lave en ordentlig løsning til pillefyr.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Dec 03, 2019, 20:24 »

Ps. NBE må efterhånden have en pæn samling af smadret snegle og motorer.

Hvorfor dog det? De holder jo mere end 1/2 år, så er garantien jo udløbet og derfor intet problem.

Bare 1-2 dl madolie ovenpå det fyldte magasin, så spiller det

Det er så skønt med endegyldige sandheder og løsninger, men følger du rådet er der jo så absolut ikke grund til mere og andet. Det er da, trods alt nemt.

Jeg ved godt der er mange som benytter sig af trickset med at tilsætte "additiver" (madolie) til sine piller, men i min optik burde det jo ikke være nødvendig. I industrien kan man fint snegle (flytte) div. (foder)piller, pulver og andet smuld uden hokuspokus. Så jeg fatter ikke at man ikke osse kan lave en ordentlig løsning til pillefyr.

Det kan det da selvfølgeligt også. Ikke dermed sagt løsningen er ordentlig. Det har jeg ingen mening om.
Den virker men jeg savner virkeligt er motorværn eller anden sikring af motoren, netop for at undgå de ødelæggelser du har oplevet. Da jeg brugte alt for meget tid på at læse alt for meget og kedeligt om den slags var der jo ikke det der ikke skulle sikres og ingen grænser for motorværn, kort og overstrømsbeskyttelse på maskiner og anlæg, men det falder fyr jo åbent lyst uden for.

Du forholder dig slet ikke til mit indlæg om eksternsnegl kan komme til at stå som rivejern hvis den har for mange korte drift perioder i steder for færre af længere varighed.
Jeg kørte over 1 år med German Pellets uden den mindst smuld og nu har fyret kørt omkring 6 tons igennem og sneglen er aldrig renset og der er ikke antydninger af smuld i.
Jeg har hældt 1 liter rapsolie på gennem tiden, det er ikke nødvendigt mere. Det er muligt jeg gør det fremad for at smøre den, men at gøre det for at undgå smuld er lidt en symptom behandling i stedet for at løse problemet med smuld og hvorfor det opstår. Og det kan altså være driftintervallerne, jeg siger ikke det er sådan. 

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Dec 03, 2019, 21:22 »
383 CI skrev "...De holder jo mere end 1/2 år, så er garantien jo udløbet og derfor intet problem"

Det er nu ikke helt korrekt, faktisk er der slet ingen garanti på produkterne, men i stedet 2 (og i visse tilfælde endda 3) års reklamationsret på NBE produkter, undtagen på sliddele  ;)

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Dec 04, 2019, 06:46 »
383 CI skrev "...De holder jo mere end 1/2 år, så er garantien jo udløbet og derfor intet problem"

Det er nu ikke helt korrekt, faktisk er der slet ingen garanti på produkterne, men i stedet 2 (og i visse tilfælde endda 3) års reklamationsret på NBE produkter, undtagen på sliddele  ;)

Phhhh, det stiller jo forbrugeren endnu dårligere. Jeg troede faktisk ikke det var muligt at fraskrive sig 1/2 års garanti som producent, men vi kan selvfølgelige godt sige sneglen er en sliddel.
Den slides jo, i det her tilfælde, jo i hvert fald i stykker, så dækker garantien ikke.
Så der ligger nok ikke en bunde knækkede snegle ud over hos forskellige skrot handlere.

Reklamationsretten skal jeg ikke kunne sige noget om, ud over jeg ikke håber, tænker eller tror jeg gider, gøre forsøget på at gøre brug af den hvis det skulle blive aktuelt med nedbrud.
I min verden havde det været det mest selvfølgelige at erstatte den Lampdasonde der crashede her efter 5 tons piller og et godt år, om ikke andet end så end på kulance for at sikre sig positionen som førende i velfingerende topkvalitetsfyr med unik service og funktion.
I stedet fik jeg at vide jeg selv havde pillet og givet anledning til breakdown kl. 0434 om morgenen/natten.
Det er en unik service, bevaros.

Begrundelsen er åbentlys derudfra, og er der ikke noget med den er betingen af service på fyret?
Det kan jo være rimelig nok på visse punkter, der er jo også servicekrav til biler, men hvordan service skulle have indflydelse på gennemtæring af kedlen er svært at se umiddelbart, og hvis "man" har service til 1600 penge om året plus sliddele vil jeg tænkte de fleste defekter der opstår ud over er rigeligt dækket ind med de 16K det så vil koste over 10 år. 

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Dec 04, 2019, 14:16 »

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Dec 04, 2019, 14:21 »
Her er lidt info om reklamation vs garanti.  :)
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamationsret/garanti-og-reklamationsret

Overordnet kender jeg dem godt, var dog alligevel ikke klar over at producenten kunne fralægge sig det første halve års garanti.
Men igen, i den her sag er det jo helt ligemeget, sneglen er en slidgenstand, så er der ikke hverken det ene eller andet.

Var det ikke i Brødrene Bisp i sin tid der var et begreb "Bare ærgerligt SonnyBoy"?