Forfatter Emne: Hvad sker der hvis man fjerner skamolplade i brænderen på RTB 16 - V7  (Læst 3906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
Hej
jeg har brug for oplysninger vedr. skamol-pladen:
 - hvilket funktion har den i en RTB brænder?
 - hvordan vil forbrændingen blive påvirket hvis pladen fjernes?

Håber at der er en af jer fagkyndige der vil oplyse mig.
Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Hej

Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
drb

Den øger temperaturen i bålet.
Tages den ud, falder temperaturen i bålet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline chr-stenstrup

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej

Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
drb

Jeg er ikke ude på at "hi-jacke" tråden, men jeg har siden foråret og frem til i sidste uge, kørt uden skamol-pladen i BS+. Hele tiden uden skamol, har den kunne måle 20,9 ilt og asken har været rigtig fin. Svært at vurdere på om jeg har brugt mere eller mindre piller. Nu har jeg sat den i igen, ud fra en betragtning at den jo nok har en funktion :-D Men nu er jeg så tilbage til ikke helt forbrændte piller i askebeholder - de er nemme at knuse og jeg kan ikke regne ud hvorfor det forekommer, når nu temperaturen i bålet øges, for så burde jeg vel få endnu hvidere aske?

Vh. Christian

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294

Jeg er ikke ude på at "hi-jacke" tråden, men jeg har siden foråret og frem til i sidste uge, kørt uden skamol-pladen i BS+. Hele tiden uden skamol, har den kunne måle 20,9 ilt og asken har været rigtig fin. Svært at vurdere på om jeg har brugt mere eller mindre piller. Nu har jeg sat den i igen, ud fra en betragtning at den jo nok har en funktion :-D Men nu er jeg så tilbage til ikke helt forbrændte piller i askebeholder - de er nemme at knuse og jeg kan ikke regne ud hvorfor det forekommer, når nu temperaturen i bålet øges, for så burde jeg vel få endnu hvidere aske?

Vh. Christian

Umiddelbart kunne du have en lidt høj røgtemperatur der kunne indikerer at blæseren er lidt for højt indstillet og derfor blæser den piller ind der ikke er forbrændt ordentligt.
Jeg har samme problem efter sommerdvale, at der kommer uforbrændte piller, men det  er en anden sag og for at undgå den med "HiJack" kunne du overveje at starte en tråd hvor folk kan analysere og evt. hjælpe med dit problem.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline chr-stenstrup

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0

Vh. Christian

Umiddelbart kunne du have en lidt høj røgtemperatur der kunne indikerer at blæseren er lidt for højt indstillet og derfor blæser den piller ind der ikke er forbrændt ordentligt.
Jeg har samme problem efter sommerdvale, at der kommer uforbrændte piller, men det  er en anden sag og for at undgå den med "HiJack" kunne du overveje at starte en tråd hvor folk kan analysere og evt. hjælpe med dit problem.

Tak for input :) - jeg har faktisk prøvet at sænke mine blæsertal lidt, så måske det hjælper. Synes bare de er godt nede i forvejen, men måske skal der heller ikke meget blæs til, hvis man har et godt træk (har trækstabilisator) i skorstenen.
Grunden til jeg ikke lavede en ny tråd, var fordi jeg tænkte trådstarter kunne bruge sammenligningen informationen til noget som helst :)

/Christian

Offline drb

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
Hej

Tak på forhånd.

Venlig hilsen,
drb

Tak Michel for hurtig svar, men det gør mig ikke meget klogere vedr. effekten på forbrændingen. 

Vh. Christian

Jeg har samme problem efter sommerdvale, at der kommer ufobrændte piller, men det  er en anden sag og for at undgå den med "HiJack" kunne du overveje at starte en tråd hvor folk kan analysere og evt. hjælpe med dit problem.

Tak for input :) - jeg har faktisk prøvet at sænke mine blæsertal lidt, så måske det hjælper. Synes bare de er godt nede i forvejen, men måske skal der heller ikke meget blæs til, hvis man har et godt træk (har træk-stabilisator) i skorstenen.
Grunden til jeg ikke lavede en ny tråd, var fordi jeg tænkte trådstarter kunne bruge sammenligningen informationen til noget som helst :)

/Christian

Hej Cristian,
mange tak for din input  :D.
Det kan jeg virkelig bruge, især oplysninger om at du har haft en meget stabil aktuel O2 og fin forbrænding. Jeg har haft problemet med ufobrændte piller siden første service på RTB'en.

Kort forhistorie (har haft flere tråde om emnet):

• Fyret købt og installeret september 2016 - kørte fint, kaffebrunt, "finmalet" aske, tømte skuffen 1 gang i fyringsæsonen.
  • Første service november 2017 - ugen efter hørte jeg askesneglen piv meget og opdage at skuffen var fyldt med ufobrændte piller, sorte og nogle lusegrå. Installatør var på besøg et par gange og skiftede også Ilt-sonden (som jeg måtte betale for - meget dyrt service!!)
    Herefter har jeg selv forsøgt at indjustere- og det største problem er at O2 svinger forfærdeligt meget, især ved 100% ydelse kan det går helt ned til 2-3%. Til sidst måtte jeg leve med at fyret havde rimeligt god aske ved drift mellem 10 og 50%- men der fortsat ufobrændte piller.
  • Ved 2. års service kontakte jeg en ny montør og han foretog nogle justeringer på fyret, men ufobrændte piller fortsætte. Jeg "pillede" ikke så meget selv denne gang, for jeg var ved at være godt træt af det hele. Så fyret kørte som den bedst kunne. Desuden oplyste skorstensfejer at skorstenen (der er på ca. 12m med iso-kærne og der er god træk i den) var lidt fugtigt. Løsning kunne være at isolere den. Det så gjort her i august.
  • Nu her, ved 3. års service kontakte jeg endnu en ny montør og for første gang har jeg klar fornemmelse af at her er en der faktisk har god erfaring og ved hvad han laver! Han har fjernet retarder for at øge røgtemperaturen som nu svinger fra 85 -130 grader (tidligere var den ikke meget over 80 grader). Og isoleret rørrøret i fyrerummet! Det med retarder har jeg læst om i flere tråde her så det tænker jeg at der er vel også OK i en RTB (det kan vel ikke gøre det store "skade") ;)

Han har så også fjernet skamol-pladen, med den forklaring at der vil give bedre forbrænding, men uden skamol kan der give flere partikler i røgen, måske. Jeg kunne med det samme se at O2 procenten blev meget mere stabil, tænksig at det kan lad sig gøre at den aktuelle ilt ved 100% ydelse for første gang kun svinger 1 til 1,5 % i vores installation. Det er mageløst!!!
    Han har også justeret på flere andre parametre og ført nogle værdier tilbage til standard. Så nu er der gang i fin justering og jeg afventer.....

Meeen, klog af skade, tænkte jeg det samme som dig Christian, denne skamol må jo have en fornuftig funktion, for ellers har NBE jo ikke leveret den med. Derfor oprettede jeg denne tråd, for jeg vil gerne have "second opinion" på sagen.

Se Christian, når du nu har haft en rigtig fin forbrænding i din BS+ uden skamol, og nu har du udfordringer med skamol, ville det ikke være godt at du ikke ændre på så mange andre parametre, med måske afmontere skamol pladen igen og se om ikke forbrændingen bliver god igen?  Det kan nemelig være løsning for flere af os med gamle, høje, murede skorstene , med en god træk (naturligvis med træk stabilisator.)

Er der andre med erfaring på området ville det glæde mig at høre om det.

Venlig hilsen,
Dragica
« Senest Redigeret: Dec 01, 2019, 09:39 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html