...hvor er bremsen? P-leddet bremser jo ikke, men aftager i takt med hvor tæt den når på set temp., ikke?
I-leddet kan heller ikke være negativt - korrekt?
For mig at se kan alle led blive negative, og dermed blive bremsende.
P-leddet (P=proportional='gange') kigger kun på øjeblikkelige værdier, og har stor betydning, når man starter op. Hvis den øjeblikkelig værdi er alt for langt over setpunkt, så kloser P-delen bremsen rigtig hård.
Det letteste måde at få en total ustabil styring i selvsving er sikkert et for stort P-led...godt at vide, hvis man vil noget ondt
I-leddet (integral=summe over bittesmå tidsrum) kigger LANGT bag ud i tid og udregner arealet under og over en vandret linie ud for setpunktet. Arealet under linie tæller 'negativt'.
Korte udsving som f.eks. en spids vil I-bidraget ikke lægge meget mærke til.
D-leddet (derivative=afledet=hældning på kurven) kigget uendeligt KORT bag ud i tid, og udregner hældningen på en ret linie, der lige nøjagtig flugter kurven. Hvis den rette linie hælder op ad, er D-bidraget 'positivt'. Hvis linien hælder nedad, er D-bidraget 'negativt'.
Jo stejlere ret linie, jo større D-bidrag. Hvis man er på toppen af en kurve, så er den flugtende rette linie vandret, og D-bidraget er dermed lig 0.
Har set at MHES anbefaler D-led på 0, og har også forsøgt at køre med det, men når jeg læser hans gode forklaring på PID, så ligner D-leddet jo en meget god dæmper.
Du har ret, det kunne godt være, at D-leddet vil være effektivt mod spidser. Jeg har straks sat D-leddet op.
ner at være stødt på en kommentar fra Jannich hvor han siger man kan få byttet sin chip ver. 6.0? til 6.1 UB er det korrekt? Uret har nemlig også så voldsom travlt...
Hvis dit ur går forkert, så har Jannick meget venligt tilbudt gratis at opgradere til sidste version (=6.11), se
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=895.msg4813#msg4813Jeg synes, at du skulle skrive en Privat Besked til ham (PM på forumet), så vi kan få udryddet/bekræftet teorien om, at versionen har betydning for spidser.
Mit ur går fint...