Hej,
1/ Det med fast tryk en en mulighed på mange moderne cirkulationspumper og betyder bare at pumpen kører konstant tryk selv om flowet er lille.
Alternativt vil en moderne pumpe sænke trykket når flowet er lille, og det vil modarbejde ønsket om at køre "fuld skrald".
Nu ved jeg jo ikke hvilken pumpe du har, men det vigtige er at den kører alt hvad den kan.
...og det har altså intet med dit anlægstryk at gøre
2/ Med pumpen på fuldt skrald og alle andre forbrugere lukkede skal du undersøge om der så kommer varme på radiatoren.
Hvis der kommer varme på den, kan fejlen skyldes at der var luft et eller andet sted i rørsystemet og at det nu er "blæst ud", og så giver det mining at lufte ud igen,
og altid lufte ud med pumpen stoppet.
Hvis der kommer varme på radiatoren når det kun er den der er "forbruger" og pumpen kører fuldt skrald, men det stopper igen når anlægget kører normalt, er der noget galt med rørføringen og/eller pumpekapaciteten.
3/Ja, det er nok at lukke for VVB'en ved at skrue termostaten ned på 0, du skal ikke lukke for vandtilførslen.
Hilsen
Michael
Manglende trykforskel mellem fremløb og retur kan testes simpelt ved at lukke for alle andre forbrugere (radiatorer, gulvvarme og VVB) og så sætte pumpen på fast tryk og fuld skrald.
Det kan måske samtidig drive en evt. luftprop i rørforbindelsen videre.
Tusind tak for et meget fyldestgørende svar. I fm. ovenstående har jeg lige et par spørgsmål.
1. Det med at sætte pumperne på fuld skrald, kan jeg sagtens forstå, men hvad mener du med “fast tryk”? Er det pumperne? Og hvordan gør man så lige det? Eller er det hele mit system (som køre med 1,6 bar)?
2. Hvad så når man har gjort det. Skal jeg så lufte ud? Og skal det ske med pumperne kørende?
3. Er det nok at “lukke” min VVB som jeg lukker mine radiatorer. Altså “bare” skrue helt ned på 0, ellers skal jeg også lukke for vandtilførslen til min VVB?