Som ny i pillebrænderfaget, vil jeg lige spørge efter nogle godr råd.
Velkommen
Jeg overvejer at købe et sæt igennem Hedestoker.dk - 1 stk. Opop kedel H418 samt 1 stk. Woody træpillebrænder 16 kw.
Mvh Kenneth
Det er et godt anlægsvalg, om end der er kommet end nyere og dyrere kedel end 418'eren. Hvad forskellen præcis er, det kan jeg ikke sige, da jeg har den gamle model.
Der skal opvarmes 175 m2, plus senere hen en tilbygning på ca 70 m2. Jeg overvejer desuden en radiator i garagen ca 150 m2, men kun måske.
Hvornår går man op i en 24 kw?
Det bliver et ret stort opvarmet areal, hvis du tager garagen med, men da der vel ikke skal være 22 grader i garagen, så er 16 kW tilstrækkeligt. Brænderen kan ændres styringsmæssigt, så den om nødvendigt kan yde mere - fysisk er 16 og 24 kW nemlig ens.
Vi ønsker også et vakuum solfangersæt 36 rør. Hvor stor en beholder burde vi vælger? 500 L ? 1000L ?
Pas - solvarme ved jeg ikke noget om. Det regner alligevel altid hér... Men jeg ved, at det diskuteres hvorvidt det er rentabelt at supplere piller med solvarme. Hele sommeren laver vores pillefyr varmt vand for en femmer om dagen - dvs. det er det beløb, solvarmen kan tjene sig ind med. Regnskabet ser nok noget bedre ud forår og efterår, men der er som sagt mange meninger om det.
Hvilket ekstraudstyr burde man fra start af købe til woodyen? Kompressorrens? er der nogen godkendte?
Temperaturfølere af nogen art?
Med hensyn til eksterne følere og kompressorrens, så afhænger det af styringsversionen. Den nye (6.x) kan en hel masse, men det kan selvfølgelig også være du har fået tilbudt en ældre, overgemt version til en god pris. En røgtemperaturføler vil jeg som minimum anbefale, uanset styringsversion - så kan man se hvornår det er tid til at rense.
Justertbart træk i skorstenen? Skorstensfejeren anbefalede det IKKE til vores skorsten..
Mener du trækstabilisator? Sådan en kan du ikke undvære. Min skorstensfejer var også imod, vistnok fordi der kommer rigtig god gang i en skorstensbrand, når den kan få luft nedefra via stabilisatoren. Men fyret er bare ikke til at få til at køre ordentligt uden, i hvert fald ikke her ovre vestpå hvor det altid blæser.
suger piller fugt når jeg selv opbevare et større parti?
Piller suger fugt, og skal opbevares tørt, dvs. under tag. Hvis de er i sække kan de principielt godt tåle at stå f.eks. under et halvtag, men det må ikke kunne regne på dem. Jeg ved ikke hvad du kalder et større parti, men vær opmærksom på, at der grænser for hvor meget du må opbevare i samme rum som fyret - og grænserne er svjv forskellige for sækkevarer og løsvægt.
Når jeg skifter pilleleverandør, skal brænderen så stilles om (andre instillinger)?
Ja, fyret skal justeres hver gang du skifter piller, fordi sneglens ydelse muligvis ændrer sig. Det er ikke noget problem, det tager et kvarters tid. Og beklageligvis er det ikke nok blot at holde sig til den samme leverandør. Sækkenes indhold varierer, og som oftest er sælger ikke selv klar over det. Der er mange led i kæden, og pillemarkedet er en ren jungle i mine øjne. Jeg har udelukkende brugt "mærkevare", men hver gang jeg tager hul på en ny palle, så har produktet alligevel ændret sig. Pillerne i den palle Laxå jeg har gang i nu er kun halvt så lange som i den forrige, og sneglen yder derfor meget mere.
På forhånd tak for jeres svar og gode råd!!
Mvh Kenneth
Velbekomme - det bedste du kan gøre er nok at tage ud og se et anlæg i drift, og høre lidt om gode og dårlige erfaringer. Jeg kan bestemt anbefale en Woody, ikke mindst i kraft af den erfaringsbase, der er - bl.a. i fora som dette. Til gengæld kræver det nok, at man er indstillet på at ofre nogen tid på at lære sit fyr at kende - vil man have et pillefyr, som er ren plug-and-play, så skal der helt andre beløb på bordet.