Hej Jan,
Super at høre at du har varme igen
...og at det faktisk var ret simpelt ik' ?
Og ja - det er sikkert nok at justere pillemængden, men måske ikke
Du skal helt sikkert justere pillemængde lav og pillemængde høj, så du får en korrekt forbrænding over hele skalaen.
Juster pillemængde lav når fyret kører 10-20% (10-30%) drift og pillemængde høj når du kører 80-100% (70-100%) drift.
Husk at lade de enkelte justeringer "falde på plads" 1-2 minutter før du checker resultatet.
Og husk at det skal være lige før der kommer røg fra skorstenen, så er forbrændingen i top
Hvis du så stadig har problemer med at fyret ikke kan yde nok, altså kører 100% uden at få temperaturen op, så bliver du nødt til at hæve ydelsen.
Det kan være fordi ydelsen tidligere er blevet reduceret, eller blot fordi den aldrig har været korrekt.
Du hæver ydelsen ved at hæve blæs høj og derefter justere pillemængde høj op så det igen er lige før der kommer røg fra skorstenen.
Tidligere var det en "diciplin for nørder" (incl. mig selv), at justere max ydelsen ned så den var så lav som mulig, men det var i de tider hvor moduleringen (trinnene i styringen) var begrænset til 5 eller 10 trin.
Med vores nuværende 90 trin (10-100%) er det absolut ikke nødvendigt.
Mht. temperatur på fyret, så skrev du tidlige at du kørte med 80 C, det lyder urimeligt højt.
Jo højere kedeltemperatur, jo større tab i skorstenen
Normalt vil en kedeltemperatur på 55-65 C være fint.
Kedeltemperaturen skal være høj nok til at producere varmt vand i VVB'en (som jo ikke bør komme over 55-60C) og høj nok til at sikre en retur temperatur på 45-50 C (så der ikke kommer kondens i kedlen).
Hvis fyret ikke kan varme huset op ved 60 C kedeltemperatur, så er fejlen normalt en af følgende:
- Der er luft i anlægget
- Effekten på brænderen er for lille
- Cirkulationspumpen er for lille
- Rørføringen for småt dimensioneret eller forkert udført
- Radiatorerne er for små
Hilsen
Michael
Sådan! Tak for hjælpen Michael.
Den skulle bare have lidt flere piller, så var der sgu varme igen! Nu skal jeg bare have trimmet det så den ikke får for mange. Mener du bare jeg skal justere på pillemængden? Der er vel ingen grund til at pille ved blæserindstillingerne, eller...??
Hej Jan,
Jeps, fyret kører 100% (altså fuld hammer) og temperaturen er 54,3 grader.
Du skriver at du har skiftet piller, jamen så skulle du måske se lidt på indstillingerne.
Det er jo ikke sikkert at dine nye piller har samme energiindhold som de gamle, og at sneglen giver samme mængde.
Så altså - nye piller (ny type/fabrikat) = ny indstilling
Hilsen
Michael
PS. Her er en lille vejlefdning til justering af en pillebrænder http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
Har lige været ude at kigge....displayet skifter mellem 100 og 54,3. Yder fyret så 100%, mens kedeltemperaturen ikke kommer længere op end ca 54 grader?
author=elwarth link=topic=953.msg5046#msg5046 date=1258137342]
Scottestyringens display skifter mellem kedeltemperatur og effekttrin under almindelig drift.
16kW skulle være rigelig fint. Mangler du varme i hytten?
EDIT:
Nå ja, det var jo dig, der havde problemer med varme på 1. sal, kan jeg se i tidligere indlæg...
[/quote]