Forfatter Emne: O2 regulering efter opdatering  (Læst 9107 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 regulering efter opdatering
« Svar #15 Dato: Mar 31, 2019, 13:17 »
Nja, nu passer min vejledning stadigvæk til alle versioner op til der hvor NBE ændrede  ;)
...og da jeg ikke er herre over hvornår NBE ændrer på funktionerne, kan jeg heller ikke altid have mine vejledninger opdaterede  ;)

Men når jeg har lidt tid til overs skal jeg nok ændre på det, sandsynligvis når der igen er faldet lidt ro omkring ændringerne.

Hilsen
Michael

Rent faktisk fungerer O2 styringen nu helt som jeg foreslår det i min vejledning.
Blæser reguleringen er ren P-regulering og træpille reguleringen fungerer som ren I-regulering.
At parametrene så hedder P-led i begge tilfælde kan måske forvirre nogle.
Man kan kalde dem "regulerings faktor - blæser" og "regulerings faktor - træpiller" eller hvad man har lyst til, men funktionen er altså ligesom mit forslag til ren P-regulering på blæser og ren I-regulering på træpiller.

Korrektionstallene er nu i gram i stedet for % og kan opfattes som "modsat af tidligere".
Om man er til gram eller % spiller ingen rolle i denne sammenhæng, men når korrektionstallet er større i gram end den afvejede sneglydelse betyder det at der skal tilføres færre træpiller (sneglen skal køre mindre) og omvendt når den er mindre.
Ideen er sikkert at et korrekt indstillet fyr med luftflowmåling vil får den rigtige mængde luft altid, og derfor vil nødvendige justeringer i brændsel/luftforholdet naturligt være i træpillemængden.
Det kan man være enig eller uenig i, men det er altså sådan det fungerer.

Personligt ville jeg vælge at fastholde træpilledoseringen og lade korrektionstallene afspejlede hvor meget blæseren skal justeres, men jeg kan leve med begge modeller  ;)
...og begge modeller fungerer fint  ;)

Hilsen
Michael

Hej.
Kan se der er ændret på den måde styringen regulerer på, så den nu benytter træpille P led og slet ikke benytter I leddet.
Før havde jeg ren I regulering på træpiller og ren P regulering på blæser, efter MHES fine vejledning.
Hvad gør i andre efter opdatering? Lige PT kører jeg med træpille P på 0,5 som blev sat ind efter opdateringen og I led på 0,02 som jeg selv havde fundet frem til og sat ind.
Blæser P på 5 og I på 0.

Så må du rette i den fine vejledning om ilt styring, hvor du foreslår at blæser regulering skal være ren P og pille regulering skal være ren I. Ellers bliver vi forvirret på et højere plan ;D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #16 Dato: Mar 31, 2019, 13:35 »
Begrebet "djævlens advokat" kan komme ind over her. Altså bevist dreje tingene så de ses i et andet lys for på den måde bedre at få belyst muligheder og eventuelle konsekvenser.
Som f.eks. den med O2 bestemmelse af bål eller ej. Eller om alle fyr køre så problemfrit som beskrevet. Som jeg forstod det var en omlægning til bål detektion til O2 sensoren muligtvist begrundet i problemer med den fuldstændigt automatiske Fumus kedel der døjede med støv på lys føleren i forbindelse med den meget ositivt omtalte selvrensning.
Hvis det ikke skabte problemer var der jo ingen grund til at omlægge fra noget der virker på tusindevis af fyr. Igen, med bonde elektriker/installatør logik. 

Du bruger i min optik for mange ord på at sige for lidt og så krydret med en masse negative vendinger. Så jeg vil ikke gå i dialog om alle enkelt dele af dit svar.
Men du gør det igen ovenfor. Skriver "som jeg forstod", så grundlæggende behøves der intet faktuelt at være over de 4 linier, men den negative tone skinder klar igennem, djævlens advokat eller ej.

Og igen er vi så tilbage, hvis det virker på tusindvis af fyr! så behøver vi ikke at udvikle. og så bruger vi stadig lysføler om 10 år og for den sags skyld 1000år.
Det samme her, kan man finde på noget der virker bedre sker der fremskridt. Og der er flere herinde og andre steder der er glade for version 4, så hvorfor bruger vi ikke alle V4?, de virker.
Som en sagde, stenalderen sluttede jo ikke fordi de løb tør for sten, men fordi de fandt på noget der virkede bedre.

Og jeg har selv stillet 4-5 forslag til NBE som er blevet implementeret i softwaren og har også foreslået noget som ikke er blevet det. Alt sammen uden at skulle spille "djævlens advokat".
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #17 Dato: Mar 31, 2019, 13:59 »

Og igen er vi så tilbage, hvis det virker på tusindvis af fyr! så behøver vi ikke at udvikle. og så bruger vi stadig lysføler om 10 år og for den sags skyld 1000år.
Det samme her, kan man finde på noget der virker bedre sker der fremskridt. Og der er flere herinde og andre steder der er glade for version 4, så hvorfor bruger vi ikke alle V4?, de virker.
Som en sagde, stenalderen sluttede jo ikke fordi de løb tør for sten, men fordi de fandt på noget der virkede bedre.

Om 1000 år er der ikke mennesker på jorden, det er der ikke om 300 år i min overbevisning, så er alle problemerne med lys og O2 føler også løst, men fred med det.

Jeg kender ikke V4 og frem men de nyere styringer virker sikkert bedre, derfor er det fremskridt. Omend fremskridt mod den ende jeg er sikker på inden for 300 år men igen er det bare min overbevisning.

Jeg ved ikke faktuelt om mine problemer skyltes fejl på Lampdasone eller opdatering og hvis jeg køber den her i dk i webbutik kan jeg jo bare sende den retur hvis ikke det hjælper at skifte den.

EDIT, så lige nu at det med kompressorrens vist er meningen, husker det godt fra changelog hvis/når jeg tænker mig om, beklager.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2019, 14:15 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.