Forfatter Emne: O2 regulering efter opdatering  (Læst 9114 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
O2 regulering efter opdatering
« Dato: Mar 28, 2019, 18:11 »
Hej.
Kan se der er ændret på den måde styringen regulerer på, så den nu benytter træpille P led og slet ikke benytter I leddet.
Før havde jeg ren I regulering på træpiller og ren P regulering på blæser, efter MHES fine vejledning.
Hvad gør i andre efter opdatering? Lige PT kører jeg med træpille P på 0,5 som blev sat ind efter opdateringen og I led på 0,02 som jeg selv havde fundet frem til og sat ind.
Blæser P på 5 og I på 0.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: O2 regulering efter opdatering
« Svar #1 Dato: Mar 28, 2019, 20:38 »
Hej.
Kan se der er ændret på den måde styringen regulerer på, så den nu benytter træpille P led og slet ikke benytter I leddet.
Før havde jeg ren I regulering på træpiller og ren P regulering på blæser, efter MHES fine vejledning.
Hvad gør i andre efter opdatering? Lige PT kører jeg med træpille P på 0,5 som blev sat ind efter opdateringen og I led på 0,02 som jeg selv havde fundet frem til og sat ind.
Blæser P på 5 og I på 0.

Jeg tjekkede lige mine tal, der er P i træpilleledet også ændret fra 0 til 0,5 Jeg kørte også med MHES`s "regler" og det fungerede knivskarpt.
Efter opdateringen er der sket et eller andet med min O2 regulering/måling generelt. Den slår selv over på "vis" selvom andet påståes andetsteds.

Hvis jeg selv slår den over på "ON" får jeg.
Fejl O2 sensor, check sonden / kedlenOFF

og kedlen går i fejl.

Med det samme jeg slår O2 reguleringen på "OFF" forsvinder fejlen og fyret kan starte igen.

Jeg venter tålmodigt på der er andre der får fejl og de evt. bliver rettet, jeg er ikke i en position hvor mine observationer og problemer tages højtideligt.

Men der er sket noget med den O2 regulering og måling i forbindelse med opdateringen. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Mar 28, 2019, 21:38 »
Rent faktisk fungerer O2 styringen nu helt som jeg foreslår det i min vejledning.
Blæser reguleringen er ren P-regulering og træpille reguleringen fungerer som ren I-regulering.
At parametrene så hedder P-led i begge tilfælde kan måske forvirre nogle.
Man kan kalde dem "regulerings faktor - blæser" og "regulerings faktor - træpiller" eller hvad man har lyst til, men funktionen er altså ligesom mit forslag til ren P-regulering på blæser og ren I-regulering på træpiller.

Korrektionstallene er nu i gram i stedet for % og kan opfattes som "modsat af tidligere".
Om man er til gram eller % spiller ingen rolle i denne sammenhæng, men når korrektionstallet er større i gram end den afvejede sneglydelse betyder det at der skal tilføres færre træpiller (sneglen skal køre mindre) og omvendt når den er mindre.
Ideen er sikkert at et korrekt indstillet fyr med luftflowmåling vil får den rigtige mængde luft altid, og derfor vil nødvendige justeringer i brændsel/luftforholdet naturligt være i træpillemængden.
Det kan man være enig eller uenig i, men det er altså sådan det fungerer.

Personligt ville jeg vælge at fastholde træpilledoseringen og lade korrektionstallene afspejlede hvor meget blæseren skal justeres, men jeg kan leve med begge modeller  ;)
...og begge modeller fungerer fint  ;)

Hilsen
Michael

Hej.
Blæser P på 5 og I på 0.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Godt tilfreds
« Svar #3 Dato: Mar 28, 2019, 22:00 »
Det er nu heller ikke fordi jeg oplever nogle fejl eller andet mystisk efter opdateringen. Fyret kører skam fint nok. % eller gram er jeg også et fedt for mig.
Med hensyn til regulering, er det da forvirrende ikke at kalde det, det som det er.
For en helt dødelig som mig, der ikke forstår sig sønderligt på regulerings teknik, og først har stiftet bekendtskab med P og I led efter køb af pillefyr og dette forum, er det meget forvirrende pludselig at benytte P led ved begge, når nu der både er P og I led.
Jeg kan jo ikke se om det virker som det skal, sådan som det er stillet op nu.
Hvis der kun var et reguleringsparameter for hver, så ville det være noget nemmere og fri for misforståelser.

Men herligt det fungerer, blev bare helt nervøs.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #4 Dato: Mar 29, 2019, 12:00 »
Hvis jeg selv slår den over på "ON" får jeg.
Fejl O2 sensor, check sonden / kedlenOFF

Hej,

Så skal du tjekke sonden som der står - det skete for dig allerede inden du opdaterede, og er altså ikke opstået i forbindelse med opdateringen.

Hvorfor den ikke er ok, det må være lokalt hos dig, start med at tjekke tilslutningen, det kan jo også være sonden er død - det kan jo ske.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Mar 29, 2019, 16:20 »

Hej,

Så skal du tjekke sonden som der står - det skete for dig allerede inden du opdaterede, og er altså ikke opstået i forbindelse med opdateringen.

Hvorfor den ikke er ok, det må være lokalt hos dig, start med at tjekke tilslutningen, det kan jo også være sonden er død - det kan jo ske.

Mvh. Jens

Jamen ja, oprigtigt har jeg jo ingen faktuel måde at kontrollerer sonden på.
Ud over at skifte den med en ny til 1500kr. efter omkring 6 tons piller, altså 300kr. ekstra pr. tons, så jeg mener det er noget for tidligt den fejler hvis det er tilfældet. Det er dog bestemt en mulighed, også set i historikkens lys.

Forbindelserne er jo ikke udsat for påvirkninger eller bevægelser så at de skule være gået løs er en mulighed, omend jeg ser den som meget lille.

Jeg kan se der er flere/mange der døjer med manglende O2 tal ligesom jeg, mener, jeg gør. Ligeledes har, eller har andre, haft udsving i korrektions tallene så de slet ikke gav mening.

Ej heller gav mine mening i starten, nu passer de jo så med afvejningen, det er der jo så, trods alt, en vis lighed og mening med.

Så jeg tænker det kan være mine O2 tal kommer tilbage?

Jeg forestiller mig at foretage følgende "fejlsøgning" ved lejlighed.

Slukket fyret.
Afmontere stikket til sonden.

Starte fyret igen og se om der kommer (andre) fejlmeldinger. Både med reguleringen i "ON" og i "Vis" og se om det kan køre.

Slukke fyret og tilkoble sonden igen.

Starte fyret og se om det gør forskel. Både med reguleringen i "ON" og i "Vis" og se om det kan køre.

Jeg har ikke noget diagram eller data på sonden så kan "kun" tjekke om der er forsyningsspænding til den, men igen, hvorfor skulle den være forsvundet og hvordan?
Ej heller har jeg muligheden for at se om der er nogle imputs fra sonden og/eller hvad og igen ved jeg ikke hvad det så skulle være så igen bliver en fokuseret fejlfinden vanskelig.

Jeg forestiller mig ikke du gider og/eller vil ulejlige dig med at tjekke om der kommer noget fra fyret/sonden og hvad det evt. er, men kan jo håbe.

Det ville jo dog, med JaHat på være alle tiders lejlighed til at fastslå visse antagelser er forkerte.
Eller sende yderligere teknisk info på sonden så jeg har noget at fejlsøge udfra.

Hvis vi forestiller os fejlen kommer fra en defekt sonde, hvilket er en reel, omend meget pussigt sammenfaldende mulighed med andres O2 tal, eller mangel på samme og korrektions tal der manglede, blev forkerte og til sidst ramte noget der giver mening.

Så lige nu køre jeg uden O2 regulering, det kan jeg sagtens da den jo kun regulere når der er skiftende forhold og, reelt, kan undværes uden det dog er tilfredsstillende, men med en eventuel holdbarhed på 6 tons piller og pris på 1500kr. er det en overvejelse værd om den skal bruges.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #6 Dato: Mar 30, 2019, 17:12 »
min har kørt i 7 år og ca 80 tons, så her holder den fint
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Skrot1

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +29/-25
« Svar #7 Dato: Mar 30, 2019, 17:59 »
5 år og 32 tons, så holder fint her også... har faktisk kun skiftet 1 keramisk tænder, 1 U-tænder, og så en ptc føler, så synes nok det er godkendt.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Mar 30, 2019, 18:58 »
min har kørt i 7 år og ca 80 tons, så her holder den fint

Jamen det er jo et udtryk for det er alt for tidligt hvis min Lampdasonde allerede fejler.
Men det er jo, tilsyneladende, en reel mulighed.

Jeg venter dog til der er gået lidt mere tid, der er jo flere andre der mangler det ene eller andet, så der er da håb om O2 tallene kommer igen, og jeg har jo, igen ikke nogen reel mulighed for at teste sonden, ud over at bytte den med en ny, hvis ikke jeg "får hjælp" udefra, og det er nu nok stadigt tvivlsomt, omend der er rum for overraskelser og glæde.
« Senest Redigeret: Mar 30, 2019, 19:05 af 383CI »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Mar 30, 2019, 20:06 »
Det er jo ikke raketvidenskab at tjekke sonden og der findes ikke nogen "specielle" ting man kan gøre i styringen.

Du kaliberer og ser om den kalibrerer inden for tolerancen.

Så kan du ikke gøre mere, vil du absolut tjekke mere kører du en tur med fyret på 10-50-100% med sonden på vis.
Hvis ellers fyret brænder pænt skulle sonden gerne vise nogle realistiske ilt værdier.
« Senest Redigeret: Mar 30, 2019, 20:14 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Mar 31, 2019, 06:54 »
Det er jo ikke raketvidenskab at tjekke sonden og der findes ikke nogen "specielle" ting man kan gøre i styringen.

Det jeg mener er jeg ikke har en chance for at se om der kommer signaler ind til styringen, fra sonden. Jeg blev forslået at tjekke sonden/forbindelserne. Forbindelserne kan jeg, visuelt tjekke og eller måle om der er styrespænding på klemmerne, ellers kan jeg ikke "tjekke den" ud over at se, fra programmets side, om der er signaler på indgangen.
Det er for at tjekke input status jeg mener der skal større privilegier til end jeg har, og det er det jeg ikke mener jeg kan forvente udfra opfattelsen af mig her, men kun håbe jeg kan få kontrolleret udefra.

Du kaliberer og ser om den kalibrerer inden for tolerancen.

Styringen/clouden/app udlæser ikke en O2 restværdi. Kun den ønskede værdi. Den anden er på rent 0
Hvis jeg sætter O2 reguleringen på "ON" går" eller gik der 10 minutter så fik jeg nedbrud og

"Fejl O2 sensor, check sonden / kedlenOFF" besked i loggen.

Jeg kan, eller kunne, således slet ikke aktivere sonden. Jeg har ikke prøvet siden, fejlen kom 2 eller 3 gange, så tænkte jeg at jeg ville vente til mine O2 tal kom igen. Der var mange andre der manglede dem kunne jeg se på fjæsen.
Det er derfor det er lidt spændende om der kommer noget ind i min styring, så det er på cloudsiden der er noget der ikke lige er med, eller det er på sonde siden der er dødt.

Grundene til jeg ikke er så sikker på fejlene entydigt er sonden er sammenfaldet mellem tidspunkt og det at O2 tallet forsvandt mange andre steder, i forbindelse med opdateringen og det faktum sonden kun er godt et år og 6 tons piller gammel. 

Så kan du ikke gøre mere, vil du absolut tjekke mere kører du en tur med fyret på 10-50-100% med sonden på vis.
Hvis ellers fyret brænder pænt skulle sonden gerne vise nogle realistiske ilt værdier.

Igen, der kommer slet ikke noget tal fra sonden. Jeg tror det brænder fint, jeg tjekker ikke asken, for O2 blev aktiveret brændte det helt rent unde ralminde betingelser så det burde det også nu. O2 reguleringen holdt fint styr på skiftende forhold, det kan den jo så ikke nu men jeg regner med fyret er i drift maks. 14 dage mere så det kunne jeg leve med. Så kan jeg j se om jeg kan kalibrerer når opdateringen har fået 5 måneder til at falde på plads eller jeg skal betale 250kr. ekstra pr. tons pilleri form af en ny sensor til 1500kr. der jo så ville have holdt lige 1 år og 3 måneder.

Som indlæg overen for indikere er det vist ikke helt urimeligt at mene det er i underkanten hvis det er tilfældet, men igen, jeg kan ikke se hvor signalet forsvinder og kun håbe på udfra kommende assistance.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2019, 11:33 af 383CI »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #11 Dato: Mar 31, 2019, 08:15 »
Som jeg forstår det opstod din fejl før software blev opdateret, så ja, din sonde er formentlig bare død og du er blevet foreslået at lede efter løse forbindelser for en sikkerheds skyld inden du skifter sonden. (og du ved jo faktisk ikke endnu om det så er sonden, det kan jo stadig være styringen/iltstyringen)

Og skriver styringen 0 fra sonden og kan ikke kalibrere så er det bare byt til nyt. Jeg ville ikke forvente at uanset hvad mit fyr fejlede at så skulle NBE kontrollere om det vitterligt var sygt før jeg forsøgte fejlretning. Og som jeg læser er du selv montør og laver selv service. Så det er dig selv du skal tilkalde og klage til hvis det ikke virker. Fordi du selv er montør overtager NBE jo ikke af den grund ansvaret for fejlene på dit fyr. Heller ikke selvom de er aktive på deres eget forum og hjælper brugere når det kan lade sig gøre. Og havde du en leverandør har de jo en sonde de kan montere for at fejlsøge og fejler din sonde ikke noget, ville en god leverandør jo heller ikke fakturere dig for en ny, men montere den gamle igen.

Så dit problem er jo at du selv er montør og så mener at det nu er NBE's problem. At du så samtidigt flere gange har skrevet dine observationer som konklusioner og ofte også har brugt en tone, som jeg godt kan forstå at Jens ikke gider høre på er jo dit problem.

Sidst jeg svarede dig omkring Iltsonde hvor du også var faret i flint over noget, som du ikke var var taget med på råd om, men alligevel synes behøvede din udelte kritik krydret med egne regler og  konklusioner, som om de var love. Der valgte du ikke engang at svare mig. Om så du syntes det var pladder jeg havde skrevet eller om dine egne kommentarer måske havde været uberettigede.
Så personligt kan jeg godt forstå Jens ikke vil svare dig, som han skrevet i et andet indlæg.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2019, 09:01 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Mar 31, 2019, 08:15 »

Så lige nu køre jeg uden O2 regulering, det kan jeg sagtens da den jo kun regulere når der er skiftende forhold og, reelt, kan undværes uden det dog er tilfredsstillende, men med en eventuel holdbarhed på 6 tons piller og pris på 1500kr. er det en overvejelse værd om den skal bruges.

Og om sonder er gode nok, skal du nok spørge NTK, Denso eller Bosch om, hos os andre har de virket over al forventning.
- Mvh Sophus

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Godt tilfreds
« Svar #13 Dato: Mar 31, 2019, 09:35 »
Rent faktisk fungerer O2 styringen nu helt som jeg foreslår det i min vejledning.
Blæser reguleringen er ren P-regulering og træpille reguleringen fungerer som ren I-regulering.
At parametrene så hedder P-led i begge tilfælde kan måske forvirre nogle.
Man kan kalde dem "regulerings faktor - blæser" og "regulerings faktor - træpiller" eller hvad man har lyst til, men funktionen er altså ligesom mit forslag til ren P-regulering på blæser og ren I-regulering på træpiller.

Korrektionstallene er nu i gram i stedet for % og kan opfattes som "modsat af tidligere".
Om man er til gram eller % spiller ingen rolle i denne sammenhæng, men når korrektionstallet er større i gram end den afvejede sneglydelse betyder det at der skal tilføres færre træpiller (sneglen skal køre mindre) og omvendt når den er mindre.
Ideen er sikkert at et korrekt indstillet fyr med luftflowmåling vil får den rigtige mængde luft altid, og derfor vil nødvendige justeringer i brændsel/luftforholdet naturligt være i træpillemængden.
Det kan man være enig eller uenig i, men det er altså sådan det fungerer.

Personligt ville jeg vælge at fastholde træpilledoseringen og lade korrektionstallene afspejlede hvor meget blæseren skal justeres, men jeg kan leve med begge modeller  ;)
...og begge modeller fungerer fint  ;)

Hilsen
Michael

Hej.
Blæser P på 5 og I på 0.

Så må du rette i den fine vejledning om ilt styring, hvor du foreslår at blæser regulering skal være ren P og pille regulering skal være ren I. Ellers bliver vi forvirret på et højere plan ;D

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Mar 31, 2019, 12:27 »
Som jeg forstår det opstod din fejl før software blev opdateret, så ja, din sonde er formentlig bare død og du er blevet foreslået at lede efter løse forbindelser for en sikkerheds skyld inden du skifter sonden. (og du ved jo faktisk ikke endnu om det så er sonden, det kan jo stadig være styringen/iltstyringen)

Jamen Ja, det er også det jeg er blevet klar over. Fejlen indtraf lige før fyret hentede ny SW. Jeg var så dum at formode at fyret selv havde opdateret fordi den skrev sucess, men det var så kun download, ikke opdatering. Fejlen indtraf lige efter den sucess, så det var nærliggende at tro, specielt set i det lys at opdateringen netop var omkring O2 regulering.
Sonden er, som nævnt igen, kun godt 1 år og 6 tons piller gammel, så det er en dyr kompenent der fejler så hurtigt tænker jeg. Det er jo bare endnu værre hvis det er selve styringen der fejler umiddelbart efter garentiperiodens udløb.

Og skriver styringen 0 fra sonden og kan ikke kalibrere så er det bare byt til nyt. Jeg ville ikke forvente at uanset hvad mit fyr fejlede at så skulle NBE kontrollere om det vitterligt var sygt før jeg forsøgte fejlretning. Og som jeg læser er du selv montør og laver selv service. Så det er dig selv du skal tilkalde og klage til hvis det ikke virker.

Jeg forventer heller ikke der kommer en montør. Ham der var her sidst og til 1600kr. pillede ikke ved andet end rensningen og fortalte lidt om opbygningen. Ingen kalibrering eller andet, men det var en hyggelig snak.
Det jeg mener med "udefra" var at der blev kigget i styringen fra nettet, velvidende jeg sikker ikke er i en position hvor jeg kan regne med den hjælp. Kun håbe.
Ja jeg er selv tekniker, men igen. Jeg har ingen dokumentation på hverken sonde eller fyr og ikke rettigheder eller kompetance til at kunne se på indgange og "på bagsiden" af styringen.
At det endelige ansvar et hos installatøren er jeg helt overbevist om,, det tog ikke lang tid at bliver overbevist om.

Fordi du selv er montør overtager NBE jo ikke af den grund ansvaret for fejlene på dit fyr. Heller ikke selvom de er aktive på deres eget forum og hjælper brugere når det kan lade sig gøre. Og havde du en leverandør har de jo en sonde de kan montere for at fejlsøge og fejler din sonde ikke noget, ville en god leverandør jo heller ikke fakturere dig for en ny, men montere den gamle igen.
Nej jeg er helt klar over ansvaret er mit eget og sonden er ude over garantien. Fyret har kørt fejlfrit siden "udgangs test aktiv" blev fjernet. Min eneste interesse er at vide om det er sonden der er færdig eller det er en fejl et andet sted, og det med fejlen det andet sted er begrundet i at mange andre mangler, eller har manglet, deres O2 tal.

Så dit problem er jo at du selv er montør og så mener at det nu er NBE's problem. At du så samtidigt flere gange har skrevet dine observationer som konklusioner og ofte også har brugt en tone, som jeg godt kan forstå at Jens ikke gider høre på er jo dit problem.
Det er ikke første gang jeg er skudt i skoene jeg bruger en uhensigtsmæssig tone. Selv mener jeg at udtrykke mig fuldstændigt præcist. Hvis "man" mener tonen er træls må det, igen i min opservans, være fordi den rammer noget der kan være ømtålelig. Hvis det var det rene sludder var der jo absolut ingen grund til at gå ind i det. Men det kan også være det er med den på jeg ikke kan regne med svar.
Min anskuelse på det er jo så at mine anskuelser er faktuelt rigtige i forbindelse med driften af mit fyr og f.eks. dokumentationen.

Sidst jeg svarede dig omkring Iltsonde hvor du også var faret i flint over noget, som du ikke var var taget med på råd om, men alligevel synes behøvede din udelte kritik krydret med egne regler og  konklusioner, som om de var love. Der valgte du ikke engang at svare mig. Om så du syntes det var pladder jeg havde skrevet eller om dine egne kommentarer måske havde været uberettigede.
Så personligt kan jeg godt forstå Jens ikke vil svare dig, som han skrevet i et andet indlæg.

Det indlæg husker jeg desværre ikke. Skulle jeg have misset et svar skal jeg beklage det.
Det er bestemt ikke fordi jeg forventer at blive taget med på råd. I forbindelse med omlægningen af bål detektion til O2 sonden kommenterede jeg, med en faglig anskuelse, hvorfor jeg mente at en ren omlægning til O2 bestemmelse var uheldig.
Producenten udtrykte ikke at det skulle være en mulighed at vælge mellem lys eller O2 men at funktionen skulle omlægges til O2
Så kom funktionen jo som et valg og lige nu er jeg jo så ekstra glad for det. Hvis det var ren O2 detektion ville jeg jo stå med et fyr der er sat ud af spillet. Om min anskuelse er med i betragtningerne så omlægningen er et valg ved jeg ikke og det er ligemeget. Igen var det ikke sådan omlægningen blev fremlagt.

At jeg, af og til, fremstår "træls" behøver ikke være et udtryk for jeg har det som udtrykt.

Begrebet "djævlens advokat" kan komme ind over her. Altså bevist dreje tingene så de ses i et andet lys for på den måde bedre at få belyst muligheder og eventuelle konsekvenser.
Som f.eks. den med O2 bestemmelse af bål eller ej. Eller om alle fyr køre så problemfrit som beskrevet. Som jeg forstod det var en omlægning til bål detektion til O2 sensoren muligtvist begrundet i problemer med den fuldstændigt automatiske Fumus kedel der døjede med støv på lys føleren i forbindelse med den meget ositivt omtalte selvrensning.
Hvis det ikke skabte problemer var der jo ingen grund til at omlægge fra noget der virker på tusindevis af fyr. Igen, med bonde elektriker/installatør logik. 

Mit fyr, som åbentbart flere andre det var derfor jeg blev opmærksom på det, udfører ikke kompressorrens når det stopper. Det er næppe fordi sonden evt. fejler så jeg afventer fortsat "almindelig" og problemfri drift som før opdateringen.

Mit eneste ønske et er fyr der køre lige så godt som det er solgt og fremstillet som. Det er lykkes for mig og dem jeg har hjulpet at få, det erkender jeg uden skam og med glæde.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2019, 12:37 af 383CI »