Som jeg forstår det opstod din fejl før software blev opdateret, så ja, din sonde er formentlig bare død og du er blevet foreslået at lede efter løse forbindelser for en sikkerheds skyld inden du skifter sonden. (og du ved jo faktisk ikke endnu om det så er sonden, det kan jo stadig være styringen/iltstyringen)
Jamen Ja, det er også det jeg er blevet klar over. Fejlen indtraf lige før fyret hentede ny SW. Jeg var så dum at formode at fyret selv havde opdateret fordi den skrev sucess, men det var så kun download, ikke opdatering. Fejlen indtraf lige efter den sucess, så det var nærliggende at tro, specielt set i det lys at opdateringen netop var omkring O2 regulering.
Sonden er, som nævnt igen, kun godt 1 år og 6 tons piller gammel, så det er en dyr kompenent der fejler så hurtigt tænker jeg. Det er jo bare endnu værre hvis det er selve styringen der fejler umiddelbart efter garentiperiodens udløb.
Og skriver styringen 0 fra sonden og kan ikke kalibrere så er det bare byt til nyt. Jeg ville ikke forvente at uanset hvad mit fyr fejlede at så skulle NBE kontrollere om det vitterligt var sygt før jeg forsøgte fejlretning. Og som jeg læser er du selv montør og laver selv service. Så det er dig selv du skal tilkalde og klage til hvis det ikke virker.
Jeg forventer heller ikke der kommer en montør. Ham der var her sidst og til 1600kr. pillede ikke ved andet end rensningen og fortalte lidt om opbygningen. Ingen kalibrering eller andet, men det var en hyggelig snak.
Det jeg mener med "udefra" var at der blev kigget i styringen fra nettet, velvidende jeg sikker ikke er i en position hvor jeg kan regne med den hjælp. Kun håbe.
Ja jeg er selv tekniker, men igen. Jeg har ingen dokumentation på hverken sonde eller fyr og ikke rettigheder eller kompetance til at kunne se på indgange og "på bagsiden" af styringen.
At det endelige ansvar et hos installatøren er jeg helt overbevist om,, det tog ikke lang tid at bliver overbevist om.
Fordi du selv er montør overtager NBE jo ikke af den grund ansvaret for fejlene på dit fyr. Heller ikke selvom de er aktive på deres eget forum og hjælper brugere når det kan lade sig gøre. Og havde du en leverandør har de jo en sonde de kan montere for at fejlsøge og fejler din sonde ikke noget, ville en god leverandør jo heller ikke fakturere dig for en ny, men montere den gamle igen.
Nej jeg er helt klar over ansvaret er mit eget og sonden er ude over garantien. Fyret har kørt fejlfrit siden "udgangs test aktiv" blev fjernet. Min eneste interesse er at vide om det er sonden der er færdig eller det er en fejl et andet sted, og det med fejlen det andet sted er begrundet i at mange andre mangler, eller har manglet, deres O2 tal.
Så dit problem er jo at du selv er montør og så mener at det nu er NBE's problem. At du så samtidigt flere gange har skrevet dine observationer som konklusioner og ofte også har brugt en tone, som jeg godt kan forstå at Jens ikke gider høre på er jo dit problem.
Det er ikke første gang jeg er skudt i skoene jeg bruger en uhensigtsmæssig tone. Selv mener jeg at udtrykke mig fuldstændigt præcist. Hvis "man" mener tonen er træls må det, igen i min opservans, være fordi den rammer noget der kan være ømtålelig. Hvis det var det rene sludder var der jo absolut ingen grund til at gå ind i det. Men det kan også være det er med den på jeg ikke kan regne med svar.
Min anskuelse på det er jo så at mine anskuelser er faktuelt rigtige i forbindelse med driften af mit fyr og f.eks. dokumentationen.
Sidst jeg svarede dig omkring Iltsonde hvor du også var faret i flint over noget, som du ikke var var taget med på råd om, men alligevel synes behøvede din udelte kritik krydret med egne regler og konklusioner, som om de var love. Der valgte du ikke engang at svare mig. Om så du syntes det var pladder jeg havde skrevet eller om dine egne kommentarer måske havde været uberettigede.
Så personligt kan jeg godt forstå Jens ikke vil svare dig, som han skrevet i et andet indlæg.
Det indlæg husker jeg desværre ikke. Skulle jeg have misset et svar skal jeg beklage det.
Det er bestemt ikke fordi jeg forventer at blive taget med på råd. I forbindelse med omlægningen af bål detektion til O2 sonden kommenterede jeg, med en faglig anskuelse, hvorfor jeg mente at en ren omlægning til O2 bestemmelse var uheldig.
Producenten udtrykte ikke at det skulle være en mulighed at vælge mellem lys eller O2 men at funktionen skulle omlægges til O2
Så kom funktionen jo som et valg og lige nu er jeg jo så ekstra glad for det. Hvis det var ren O2 detektion ville jeg jo stå med et fyr der er sat ud af spillet. Om min anskuelse er med i betragtningerne så omlægningen er et valg ved jeg ikke og det er ligemeget. Igen var det ikke sådan omlægningen blev fremlagt.
At jeg, af og til, fremstår "træls" behøver ikke være et udtryk for jeg har det som udtrykt.
Begrebet "djævlens advokat" kan komme ind over her. Altså bevist dreje tingene så de ses i et andet lys for på den måde bedre at få belyst muligheder og eventuelle konsekvenser.
Som f.eks. den med O2 bestemmelse af bål eller ej. Eller om alle fyr køre så problemfrit som beskrevet. Som jeg forstod det var en omlægning til bål detektion til O2 sensoren muligtvist begrundet i problemer med den fuldstændigt automatiske Fumus kedel der døjede med støv på lys føleren i forbindelse med den meget ositivt omtalte selvrensning.
Hvis det ikke skabte problemer var der jo ingen grund til at omlægge fra noget der virker på tusindevis af fyr. Igen, med bonde elektriker/installatør logik.
Mit fyr, som åbentbart flere andre det var derfor jeg blev opmærksom på det, udfører ikke kompressorrens når det stopper. Det er næppe fordi sonden evt. fejler så jeg afventer fortsat "almindelig" og problemfri drift som før opdateringen.
Mit eneste ønske et er fyr der køre lige så godt som det er solgt og fremstillet som. Det er lykkes for mig og dem jeg har hjulpet at få, det erkender jeg uden skam og med glæde.