Forfatter Emne: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..  (Læst 22024 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline nds

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #15 Dato: Okt 25, 2009, 18:25 »
Hvad angår at der kommer kondens (vand) ud af røgrør, så hjælper det næppe at montere stabilisator. Faktisk så er mit væsentligste problem ved at have monteret stabilisatoren netop at der så kom kondens. Stabilisatoren virker ved at slippe ekstra luft ind i røret hvorved temperaturen sænkes. Efter at ha monteret stabilisator er min røgrøsstemp. kommet så langt ned at røret kun er lunkent - og SÅ kom der ellers vand. Har stillet stabilisatoren op til max tryk, det hjælper lidt, men det grundlæggende problem er, at jeg har fået droslet fyret så langt ned at det nok er FOR effektivt = for lidt skorstenstab til at holde skorstenen tør.
Niels

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #16 Dato: Okt 25, 2009, 19:12 »
Min Woody sodede også meget første gang, og der var meget kondens. Det sidste forsvinder heldigvis, når kedlen er blevet varm først gang.

Du har sikkert opdaget, at mere luft sættes i Korrektioner-menuen. Mine korrigerede luftsætninger er nu på ca. 115 %; men det kan sikkert sagtens være anderledes hos dig.

Bank også lige en omgang med en hammer specielt på den lille topluge for at 'bløde' tætningslister lidt op så de slutter tættere til kedlen.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #17 Dato: Okt 25, 2009, 20:15 »
Citér
Du har sikkert opdaget, at mere luft sættes i Korrektioner-menuen. Mine korrigerede luftsætninger er nu på ca. 115 %; men det kan sikkert sagtens være anderledes hos dig.

Det er jeg vist ikke støt på før i menuen.. Hvor finder jeg det ??? Det du siger, er det at du har ændret instillingerne til at de giver mere luft??? (115%)....?

Vedr. kondens: Så er det nu overstået da jeg har fjernet mig fra de indstillinger hvor problemet opstod....
Men uanset HVAD jeg indstiller mit fyr på i mætninger og skorstenstræk, SÅ SODER LORTET SGU STADIG... GRRR  >:( >:( >:( >:( >:( >:( Har brugt hele dagen på at stille ind nu og lige lidt hjælper det SGU... Undskyld mig sproget....

Mvh
Uthsen

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #18 Dato: Okt 25, 2009, 20:32 »
Hvis du holder Set-knappen trykket ind i 6 sekunder, så kommer der en "Udvidet setup"-menu med menupunktet "KORREKTION" (se side 6 i http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf)

Læg også mærke til billederne på side 12 af størrelsen af bålene ved forskellige belastninger.

Måske er det tid til at printe vejledningen på http://www.mhes.dk/ og version 6 vejledningen og tage en tidlig aften i sengen med lidt godnat-læsning :)
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #19 Dato: Okt 25, 2009, 20:52 »
Jeg har læst vejledningerne.... ???

Min flamme er længere og kraftigere, rødlig og sort i spidserne... Altså soder... :'(

Det gælder både ved 10% og ved 100%...Rettelse ved 50% da det pt er den max effekt den er indstillet til.

Uthsen
« Senest Redigeret: Okt 25, 2009, 20:54 af Uthsen »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #20 Dato: Okt 25, 2009, 21:47 »
Hej Uthsen,

Først og fremmest, så skal du se at få monteret den trækstabilistaor i skorstenen.
Sæt den 30-50 cm over der hvor røgrøret fra kedlen kommer ind i skorstenen, så er den i vinkel.

Mht. til justering af brænderen, så er der grundlæggende 2 modes brænderen kan være i:
- Autoberegning
- Ikke autoberegning

Når autoberegning er til, kan du ikke ændre på mætninger (hvor mange piller der skal tilføres i hhv. lav last og høj last), men kun på korrektionsværdierne i den udvidede menu (hold set-knappen inde i 6 sek.).

Når autoberegning ikke er til, kan du ændre på mætninger (hvor mange piller der skal tilføres i hhv. lav last og høj last), og ændring af korrektionsværdierne i den udvidede menu (hold set-knappen inde i 6 sek.) gør ingen forskel.

Vær opmærksom på at ændring af mætninger er ændring af mængden af træpiller og ændring af korrektionsværdier er ændring af blæseren (luft mængden) på version 5.x og 6.x, og eller pillemægden på v4.x.
Altså højere mætning giver federe forbrænding = mere røg, og højere korrektionsværdi giver mere mager forbrænding = mindre røg på v 5.x og v6.x, mens der giver mere fed forbrænding på v4.x = mere røg.

For at kunne indstille brænderen bedst muligt, skal du som minimum indstille den i hhv. lavlast (10-30%) og højlast (70-100%), så kan du altid senere sætte max. effekt til f.eks. 50%.

Jeg plejer at gøre følgende (uden autoberegning):
- Sørg for at have en trækstabilisator i skorstenen
- Sæt trækstabilisatoren på 10 Pa
- Indstil skorstenstrækket til 0-1
- Afvej sneglen ( vægt af træpiller pr. 6 min.).
- Slå autoberegning til )styringen indstiller grundparametre for mætning lav, høj og pillemængde til opstart samt pause fyring)
- Slå autoberegning fra igen
- Juster mætning lav ved drift 10-30%, så det er lige før der kommer røg
- Juster mætning høj ved drift 70-100% då det er lige før der kommer røg

…me du kan også gøre følgende (med autoberegning):
- Sørg for at have en trækstabilisator i skorstenen
- Sæt trækstabilisatoren på 10 Pa
- Indstil skorstenstrækket til 0-1
- Afvej sneglen ( vægt af træpiller pr. 6 min.).
- Slå autoberegning til )styringen indstiller grundparametre for mætning lav, høj og pillemængde til opstart
- Juster korrektion blæs  lav ved drift 10-30%, så det er lige før der kommer røg
- Juster korrektion blæs midt ved drift 40-60% så det er lige før der kommer røg
- Juster korrektion blæs høj ved drift 70-100% då det er lige før der kommer røg

Hilsen
Michael

Jeg har læst vejledningerne.... ???

Min flamme er længere og kraftigere, rødlig og sort i spidserne... Altså soder... :'(

Det gælder både ved 10% og ved 100%...Rettelse ved 50% da det pt er den max effekt den er indstillet til.

Uthsen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #21 Dato: Okt 26, 2009, 16:35 »
Hej MHES

Tusind tak for din lange beskrivelse.... :) 

Jeg fik sat trækstabelisator i i aftes, men det har ikke ændret noget...

Som jeg ser det fremfører den for mange piller og giver for lidt luft... ???

For at få færre piller fremført, skal jeg så ændre mætning til et højere tal eller skal det være lavere.... ??? Som jeg læser det du har skrevet så skal jeg foreks. gå fra 48 til 38 .... Er det korrekt... ???

Mht. mere luft:
Når jeg skal ændre i korrektionen, skal tallet så øges eller gøres mindre for at få mere luft... ???
Og kan jeg se resultatet af ændringen med det samme... ???


Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #22 Dato: Okt 26, 2009, 18:13 »
Har nu skruet op for blæser i korrektionen og nu ser det vist ud til at der sker noget.... Jubbii....
Jeg er også gået tilbage til den afvejede mængde piller, 1150 gr....  Nu ser 10% effekt ca ud som det skal, men problemet er nu at den vedbliver at køre med de 10% og kun engang i mellem kommer op på 20%...
Burde den ikke varme op til de 70 grader som kedlen nu er indstillet til og så slukke.... I stedet vedholder den med at blive indenfor de 60-70 grader. Hvis den kan gøre det med de 10-20% procent, så kommer den da aldrig til at bestille noget særligt...Eller hvad???  Og jeg kan heller ikke justere ved de 50% og 100%, hvis den aldrig kommer der op...???

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #23 Dato: Okt 26, 2009, 19:53 »
Hej Uthsen,

Super at du har fået hul igennem  :)

Lige et par svar på tidligere spørgsmål:
For at få færre piller fremført skal mætning være lavere.
For at få mere luft, skal korrektion være højere.

...men husk lige at du kun kan justere mætning når autoberegning er slået fra, og har kun funktion af korrektion når autoberegning er slået til.

Husk også at sætte skorstenstræk til 0 eller 1 når du har trækstabilisator på 10 Pa.

Nu ved jeg ikke om du har autoberegning til eller fra, så jeg vil ikke begynde at definere hvordan du komme længere ned i ydelse, men det er det der skal til.

...og så lige en korrektion:
Du har købt en moderne modulerende brænder, der ikke varmer op til de 70 grader den er sat til og så slukker, men derimod konstant regulerer effekten (modulerer) så ønsket temperatur fastholdes.
Når den kan holde temperaturen for nuværende med en effekt på 10-20%, så skyldes det at din min. effekt er for høj, og det er igen et udslag af at du har stoppet sodningen ved at øge luften, i stedet for at reducere pillemængden.

Skriv lige hvad dine indstillinger er for:
Mætning lav
Mætning høj
Korrektion lav
Korrektion midt
Korrektion høj
Blæs lav
Blæs middel
Blæs høj
Skorstenstræk

Hilsen
Michael
 
Har nu skruet op for blæser i korrektionen og nu ser det vist ud til at der sker noget.... Jubbii....
Jeg er også gået tilbage til den afvejede mængde piller, 1150 gr....  Nu ser 10% effekt ca ud som det skal, men problemet er nu at den vedbliver at køre med de 10% og kun engang i mellem kommer op på 20%...
Burde den ikke varme op til de 70 grader som kedlen nu er indstillet til og så slukke.... I stedet vedholder den med at blive indenfor de 60-70 grader. Hvis den kan gøre det med de 10-20% procent, så kommer den da aldrig til at bestille noget særligt...Eller hvad???  Og jeg kan heller ikke justere ved de 50% og 100%, hvis den aldrig kommer der op...???
« Senest Redigeret: Okt 26, 2009, 21:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #24 Dato: Okt 26, 2009, 20:54 »
Hej MHES

Nå men fandt lige ud af at det ikke var blæser, at jeg havde stillet på, men der i mod noget det hedder Effekt lav, mellem og høj. Det er nok den du kalder korretionen??? Det er i hvert fald et helt andet sted at jeg indstiller på en anden effekt Kw 10% - 100%
Jeg har slået autoberegningen til igen da det begyndte at arte sig...

Her er værdierne du søgte:

Mætning lav 3,49
Mætning høj 44,0
Pause 8,9
Korrektion/effekt lav 15
--------"-------mellem  20
--------"------------høj  28
Blæs lav 10
Blæs mellem 20
Blæs høj 30
Skorstenstræk 0

effekt kw min. 10%
effekt kw max. 50%

Kedel temp 70 grader
Dif. 10 grader

Se så blev jeg så klog mht modullerende drift....   ;D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #25 Dato: Okt 26, 2009, 21:06 »
Hej

Arh, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du har stillet på  :(
Jeg har desværre ikke en manual til v5.x, så jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal pejle dig ind til de rigtige indstillinger.
Har du en manual i pdf, så smid den til mig.
Ellers check den her, om den kan bruges http://www.scotte.dk/manual/woody%20version%206.pdf

Hilsen
Michael

Hej MHES

Nå men fandt lige ud af at det ikke var blæser, at jeg havde stillet på, men der i mod noget det hedder Effekt lav, mellem og høj. Det er nok den du kalder korretionen??? Det er i hvert fald et helt andet sted at jeg indstiller på en anden effekt Kw 10% - 100%
Jeg har slået autoberegningen til igen da det begyndte at arte sig...

Her er værdierne du søgte:

Mætning lav 3,49
Mætning høj 44,0
Pause 8,9
Korrektion/effekt lav 15
--------"-------mellem  20
--------"------------høj  28
Blæs lav 10
Blæs mellem 20
Blæs høj 30
Skorstenstræk 0

effekt kw min. 10%
effekt kw max. 50%

Kedel temp 70 grader
Dif. 10 grader

Se så blev jeg så klog mht modullerende drift....   ;D

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #26 Dato: Okt 26, 2009, 21:14 »
Det hæfte jeg har er version 4.06, men på teknikboksen skriver den ved opstart 5.04...........
Men hvis det er det hæfte jeg har (version 4.06) der gælder, så er det her i pdf.

http://www.hedestoker.dk/content/Woody%20træpillebrænder/Woody_manual.pdf

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #27 Dato: Okt 26, 2009, 21:16 »
Hæftet version 4.06 var det jeg har fået leveret sammen med fyret....

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #28 Dato: Okt 26, 2009, 22:16 »
For at få færre piller fremført skal mætning være lavere.
Hej MHES,

Som du vist skriver et sted, så er mætning lig procent af tiden, hvor sneglen kører. F.eks. en mætning på 4%, så kører sneglen i 4% af tiden. Det gjorde det noget nemmere at forstå for mig

Citér
...men husk lige at du ... har kun funktion af korrektion når autoberegning er slået til.

Er du sikker? Jeg har slået autoberegner fra i en version 6.02 styring, og synes da, at ændringer i 'KORREKTION'-menuen har effekt..

Citér
Når den kan holde temperaturen for nuværende med en effekt på 10-20%, så skyldes det at din min. effekt er for høj, og det er igen et udslag af at du har stoppet sodningen ved at øge luften, i stedet for at reducere pillemængden.

Hvis Uthsen har et stort hus og et stort fyringsanlæg med et koldt fastbrændselfyr på samme skorsten (set i andet forum), og det ikke var særligt varmt i dag, er det så ikke meget fair, at brænderen kører på 10-20 % for at holde temperaturen?

Kunne man ikke  sammenligne med billederne af størrelsen af flammer ved 10% og 100% på side 12 i http://www.scotte.dk/manual/woody%20version%206.pdf for at bestemme, om pillemængden er tilpas, og så koorigerer luft efter synlig røg og askefarve?

« Senest Redigeret: Okt 26, 2009, 22:18 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Min nye Woody soder helt vildt...HJÆLP..
« Svar #29 Dato: Okt 27, 2009, 20:07 »
Hej Frank,

Det med korrektion, det må jeg lige checke, men i v4.x var det i hvert tilfælde sådan  :)

Det med Uthsen's 10-20% drift, det var faktisk modsat.
Uthsen var utilfreds med at fyret ikke kørte mere end 10-20% med den lave temperatur der var udenfor, han mente at fyret så aldrig ville kunne komme til at bestille noget.
Derfor tror jeg at hans min. effekt måske er lidt høj, men efter at have set hans mætning lav, tror jeg det ikke mere.

Hilsen
Michael

For at få færre piller fremført skal mætning være lavere.
Hej MHES,

Som du vist skriver et sted, så er mætning lig procent af tiden, hvor sneglen kører. F.eks. en mætning på 4%, så kører sneglen i 4% af tiden. Det gjorde det noget nemmere at forstå for mig

Citér
...men husk lige at du ... har kun funktion af korrektion når autoberegning er slået til.

Er du sikker? Jeg har slået autoberegner fra i en version 6.02 styring, og synes da, at ændringer i 'KORREKTION'-menuen har effekt..

Citér
Når den kan holde temperaturen for nuværende med en effekt på 10-20%, så skyldes det at din min. effekt er for høj, og det er igen et udslag af at du har stoppet sodningen ved at øge luften, i stedet for at reducere pillemængden.

Hvis Uthsen har et stort hus og et stort fyringsanlæg med et koldt fastbrændselfyr på samme skorsten (set i andet forum), og det ikke var særligt varmt i dag, er det så ikke meget fair, at brænderen kører på 10-20 % for at holde temperaturen?

Kunne man ikke  sammenligne med billederne af størrelsen af flammer ved 10% og 100% på side 12 i http://www.scotte.dk/manual/woody%20version%206.pdf for at bestemme, om pillemængden er tilpas, og så koorigerer luft efter synlig røg og askefarve?


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html