Du, og vi, må jo gå ud fra det har virket og er kommet til at køre ringe hen af vejen?
Forstået på den måde ingen vel kan leve med det køre som det gør nu og derfor har det ikke gjort det hele tiden.
Så må noget jo været ændret.
Hvis brænderen og diverse er helt rengjorte som beskrevet er udgangspunktet jo i ordne der.
Så er der afvejningen. Den skal passe lige i skabet. Hvis det passer sneglen giver så meget mere end indtastningen kan jeg godt forstå det går i lort.
Så dossere den jo alt for mange piller ned på på bålet. '
Min naboes var indstillet til 1600g eller noget i den stil (af installatøren!) og den kagede også helt vildt, røg og lavede dårlig aske.
Sørg for de 2 tal, afvejningen og den faktuelle dossering passer sammen.
Hvis der er sket en ændring kunne det jo være kondensatoren der er træt, de går til men så vil jeg mene den skulle dossere mindre.
Og igen er det mit mantra kun at pille ved en ting af gangen, så få det hele gjort rent og afvejningen til at passe og evt. indstil til std. værdier i forhold til manualen.
Så er du på vej vil jeg tro, men en kondensator skader næppe alt efter fyrets alder?
Jeg har bestemt også en forventning om at den har virket fint, mens tidligere ejer har haft den. Da jeg flyttede ind i slut november var den indstillet på ur styring - og det vidste jeg jo ikke noget om, så derfor var der meget koldt. Da VVS manden så kom fjernede han det, så den varmer konstant. Den kører ofte på 10% drift, men det formoder jeg er fint, for det er når der er fint varmt i huset. Men den har bare lavet det nummer med at stoppe mange gange - lugten er noget den først fandt på i lørdags.
Jeg har rengjort (støvsuget med askestøvsuger) de to kamre, løftet pladen i bunden og støvsuget dernede. Og tømt askeskuffen. Herden er så kun støvsuget, fordi jeg ikke kunne få den op - så måske den er problemet...
Jeg har indtastet det tal jeg afvejede da jeg kørte snegleprogrammet. Jeg lavede to afvejninger, som var nogenlunde det samme (ikke på grammet men sådan 20 gram imellem) og tastet det tal ind. Det undrer mig bare at det tal var ca 1600 g., når den sidste gang (med nogle andre piller) kun var 1075 g. Det synes jeg jo er en meget voldsom forskel, men jeg har gjort som der står.
Fyret er fra 2011/12, så synes jo ikke det er så gammelt. Det kører kun når radiatorerne skal have varme, da det varme vand kan gå på elpatron, og fyret var slukket i sommer da jeg så huset første gang.