Forfatter Emne: Placering af cirkulationspumpe  (Læst 3617 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline lstarup

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Placering af cirkulationspumpe
« Dato: Okt 23, 2009, 20:08 »
Hej

Jeg har netop investeret i et Woody 16 Kw anlæg med en ver 6 styring, denne giver mulighed for styring af cirkulationspumpen, på mit anlæg monterer jeg en manuel shunt, for at sikre en tilstrækkelig høj temperatur på retur vandet, og har læst mig til at denne skal monteres efter pumpen, er dette den rigtige placering ? her tænker jeg på hvis jeg lader styringen slukke for pumpen, så vil der vil ikke blive tilføjet noget varmt vand til retur vandet ( selvcirkulation ).

Jeg håber nogle af alle de kloge mennesker herinde kan hjælpe mig.

TAK

Lars  ;D

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Placering af cirkulationspumpe
« Svar #1 Dato: Okt 23, 2009, 22:35 »
Tillykke med fyret!

Jeg er ikke noget klogt hoved på feltet; men jeg giver da gerne en menig alligevel  :)

Min opstilling er næsten som på side 2 http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf med pumpestyring, og det er vel også din næsten din opstilling, bortset fra at du bruger en manuel shunt-ventil i stedet for en termisk?

Jeg tror ikke, at det er et problem, at temperaturen i bunden af kedlen er lav, hvis hele kedlens temperatur også er lav. Det er vel ved temperaturforskelle, at der kan opstå skadelig kondens i bunden af kedlen.

Jeg har ellers ikke noget problem med pumpestyringen, bortset fra at styringen via zoneventilen har det med, at pumpe forholdsvis koldt vand gennem varmvandsbeholderen; men det er vist et softwareproblem, som er/vil blive løst i en senere version.

Pumpestyringer via styringen står ellers snart til afskaffelse for mit vedkommende, da jeg snart skal bruge udgangen i styringen til kompressor rens. Til at styre pumpen har jeg i stedet indkøbt en driftstermostat med kabalerrør (ca. 300 kr.).

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron