Forfatter Emne: Shunt med 2 vejs eller 3 vejs ventil  (Læst 5989 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline bauta

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-0
Shunt med 2 vejs eller 3 vejs ventil
« Dato: Okt 20, 2009, 16:57 »
Hej,

Jeg er ny bruger og har et spørgsmål til montering af shunt på en woody kedel.

I den gamle ver. af woodystyrigen (4.99) var der vist en termostatisk 3-vejsventil, men i den nye woodystyring (6.00) er der vist en 2-vejsventil.

Da jeg sammensatte anlægget havde jeg den gamle styring (4.99) og har derfor sat en 3-vejsventil (en VMV med en RAVK 25-65 termostat). Jeg har i mellemtiden fået opgraderet min styring til en 6.00 og er i tvivl om det er den rigtige løsning jeg nu har. Min VMV er 3/4" mens resten af hovedrørsystem er 1 1/4" som kedlen er født med. Dvs. der er en indsnævring ved shunten og jeg er i tvivl om det evt. giver problemer?

Skulle man evt. skifte VMV'en ud med et t-stykke og sætte en 2-vejsventil op i stedet således at der ikke var denne indsnævring?

Håber der er nogle der kan hjælpe med et godt svar.

Stor hilsen
Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Shunt med 2 vejs eller 3 vejs ventil
« Svar #1 Dato: Okt 21, 2009, 17:55 »
Hej Hans,

Din VMV med en RAVK er en Rolls Royce løsning, som du bare skal beholde  :)
En 3-vejs ventil fordeler vandstrømmen i de 2 afgange, hvorimod løsningen med en alm. 2-vejs ventil "bare" åbner et by-pass mellem fremløb og retur.
Tænkt helt ud i yderste koncekvens, kan 3-vejs ventilen lade alt vand gå fra fremløb til retur og altså ikke lade noget fremløbsvand løbe ud i anlægget, hvorimod 2-vejs ventil løsningen blot lader en stor del af fremløbsvandet gå direkte til returen.
I praksis er 2-vejs ventil løsningen helt OK, og da den er billigere end 3-vejs ventilen, er der mange der vælger den.

Mht. størrelsen, så er det nok ikke noget problem med 3/4" ventilen.
En lille forsnævring i 3/4" giver ikke så stort tryktab, som en lang rørstreng i 3/4", og i et moderne centralvarmeanlæg er 1"  rør (28 mm CU) eller 3/4" rør (22 mm CU) normalt tilstrækkeliogt i hovedforsyningen.

1 1/4" og 1 1/2" rør er noget der hører tiden med selvcirkulation og/eller 1-strengs systemer til.

Hilsen
Michal

Hej,

Jeg er ny bruger og har et spørgsmål til montering af shunt på en woody kedel.

I den gamle ver. af woodystyrigen (4.99) var der vist en termostatisk 3-vejsventil, men i den nye woodystyring (6.00) er der vist en 2-vejsventil.

Da jeg sammensatte anlægget havde jeg den gamle styring (4.99) og har derfor sat en 3-vejsventil (en VMV med en RAVK 25-65 termostat). Jeg har i mellemtiden fået opgraderet min styring til en 6.00 og er i tvivl om det er den rigtige løsning jeg nu har. Min VMV er 3/4" mens resten af hovedrørsystem er 1 1/4" som kedlen er født med. Dvs. der er en indsnævring ved shunten og jeg er i tvivl om det evt. giver problemer?

Skulle man evt. skifte VMV'en ud med et t-stykke og sætte en 2-vejsventil op i stedet således at der ikke var denne indsnævring?

Håber der er nogle der kan hjælpe med et godt svar.

Stor hilsen
Hans

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html