Egentlig ikke relevant, men måske en lille trøst:
Jeg har oplevet peaks i graferne (kedel- og røg-temp) siden opgradering til version 4.99 - jeg har den gamle styring. Ikke i så ekstrem grad som dig, men 5-10 grader. Det er desværre nok til at brænderen stopper, så jeg har slået pausefyring til for at undgå fornyet opstart med eltænder pga. disse målefejl. Jeg er ret overbevist om, at det er en fejl i den algoritme, der beregner temperaturen ud fra modstanden i føleren, for det opstod som sagt efter skift af firmware. Jeg har set det hos andre, der bruger 4.99x.
Kommunikationen driller også her, og jeg har ligesom dig prøvet at udskifte chippen, vistnok til en MAX232CPE. Jeg ved ikke, om den har lidt mere buffer end den oprindelige, for det så ud til at løse problemet. Men det har tidligere kunnet køre i ugevis, og så fejlede det pludselig 3 gange på en dag, hvorefter det kørte fint igen i nogle dage. Så det er svært at sige hvornår problemet er væk, men jeg håber som sagt den nye chip kan reducere problemet.
Mht. dine grafer, så ser det da også pudsigt ud, at lys ligger på 99 lux hele tiden? Jeg snakkede med NBE på et tidspunkt, og de sagde noget om, at der engang havde været en slags "watchdog" på lysmåleren, som gav fejl hvis lyset havde været konstant i for lang tid. Jeg ved ikke, om dette check er genintroduceret i version 6, og om det er derfor din brænder slukker umotiveret. Men du kunne da prøve at dreje din lysmåler lidt væk fra bålet, bare for at se hvad der sker.