Hej vil jo nok have solvarmen til at hjælpe fyret . Men læser meget på stokerforum og vil gerne høre hvad andre gør med solvarme der er koblet på pillefyr. hilsen turup
Det er jo netop det setup jeg har, krydret lidt med ByPass og lidt.
Idag har de 90 rør lavet 21KwH (måler i solstyringen) og holdt fyret slukket i omkring 8 timer og der går noget endnu inden det starter op igen.
Igen kender jeg ikke styringen, men det kræver jo så en solstyring der kan klare 2 tanke.
I forhold til en "almindelig" opbygning hvor solstyringen afsætter varme i forbrugstanken først og skyder overskydende af i centralvarme, har jeg så bare vendt det lidt om.
Skyder tank1 af, som beskrevet, i en veksler på returen så når returen er 70 grader før shunen afsætter jeg varmen i tank2 (tanken) så styre jeg bare om huset skal tage varme fra fyr eller tank med en difference termostat.
Og til den med start/stop af fyr og evt. mange af dem. Jeg har sat hysterisen på start/stop af brænderen så højt det ikke umiddelbart kan svinge på den konto. 70/40 mener jeg, dog roder jeg stadigt lidt med den rette placering af følerne til den differencetermostat der styre 3vejs ByPass ventilen.
For nuværende sidder føleren til ekstern stof af brænderen på det rør der sidder på "bagsiden" af 3 vejventilen således ByPass skal være aktiveret og opnå 70grader før brænderen stopper. Så starter den igen når røret er kølet ned til 40grader.
Som nævnt ved jeg ikke om det er den ideele position endnu, solen skal jo skinne for at teste ordentligt.