Hej,
Når jeg ser på kurverne for vejrkompenseringen, skriger det i øjnene at forbruget ikke er jævnt.
Temperaturen i vejrkompenseringskredsen stiger jævnligt stejlt til det dobbelte i 5-10 minutter, hvilket indikerer at forbruget stopper helt.
Vejrkompenseringskredsen når ikke at reagere på ændringen, før forbruget igen sænker temperaturen til noget fornuftigt, men temperaturen i kedlen tager et ordentligt spring.
Springet i kedeltemperaturen sender PI-regulatoren ud i en håbløs regulering, som er typisk for gulvvarme kredsløb der kører ON/OFF.
Nu ved jeg ikke hvor mange gulvvarmekredse du har og hvordan de er styret, men det ligner noget der nærmest kører 100% ON/OFF på alle kredse samtidig.
Jeg går ud fra at du bruger vejrkompenseringen til at styre fremløbstemperaturen i gulvvarmekredsene, men det er måske ikke helt korrekt kurve det kører efter.
Jeg kan se at din fremløbstemperatur har et spænd på 11
oC med et spænd i udetemperaturen på 24
oC (12
oC til -12,1
oC), eller 0,458
oC pr.
oC udetemperatur.
Jeg har selv et spænd i fremløbstemperaturen på 6
oC med et spænd i udetemperaturen på 20
oC, altså 0,3
oC pr.
oC udetemperatur.
Det lyder måske af små forskelle, men din kurve er faktisk 50% stejlere end min.
Nu har kurvens stejlhed også en hel del med husets isoleringsgrad at gøre, men her er mit hus ikke særlig godt isoleret, så med mindre dit hus er piv utæt, ville jeg forvente noget i stil med min stejlhed eller lavere.
"For høj" fremløbstemperatur i gulvvarmekredsene fremtvinger "ON/OFF opførsel" som absolut ikke er noget et træpillefyr bryder sig om.
Hilsen
Michael
Hej og glædelig jul.
Jeg har efter jeg har fået vejrkompensring roddet en del med p i regulering for at få fyret til at køre stabilt, men jeg må desværre kaste håndklædet i ringen, da jeg ikke kan gennemskue problemerne med mine indstillinger, nogen med fif?.
Jeg har udelukkende gulvvarme. Jeg har koblet gulvvarme styringen fra for at få et stabilt flow og forbrug. Temperatur regulering fungerer ret godt efter jeg har leget en del med varmekurve. Men fyret køre af h.... Til.