Forfatter Emne: træfyr/pillefyr  (Læst 6308 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline fatjolle

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
træfyr/pillefyr
« Dato: Dec 24, 2017, 05:35 »
Hej med jer:)

jeg kunne godt tænke mig at få sat et gammeldags træfyr op ved siden af mit pillefyr.

Nogle af jer der kan lave en tegning til mig hvordan jeg kombiner det med mit pillefyr.

Ved godt i alle siger jeg har skal ha en buffertank eller skal jeg fyre hele tiden.. men det er også fint nok når jeg er hjemme..

Min ide er at pillefyret skal tag over når træfyret går ud :)

Håber i forstår vad jeg mener:) Billedet viser hvordan det der ud i dag.

Mvh Simon
« Senest Redigeret: Dec 24, 2017, 05:42 af fatjolle »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: træfyr/pillefyr
« Svar #1 Dato: Dec 24, 2017, 07:33 »
Hej Simon,

I praksis kan du montere en 3-vejs ventil mellem pumpen og træpillekedlen, sådan at pumpen kan "suge" fra enten træpillekedlen eller brændekedlen, returen fører du så til begge kedler.
Så monterer du en termostat i brændekedlen, som styrer 3-vejs ventilen og et relæ til start/stop af træpillefyret.
Så har du den funktion du ønsker, men....

Først og fremmest skal du lige se på din ekspansion, da det er rimeligt sandsynligt at du i dag har trykekspansion, og det er ikke tilladt på de fleste brændefyr.
Derudover vil det nok være en ide at flytte pumpen til returen i stedet for fremløbet, da brændefyr øger risikoen for "dampproduktion" og det vil nedsætte pumpens evne til at forsyne kedlen med nyt returvand.

Hilsen
Michael

Så burde du

Hej med jer:)

jeg kunne godt tænke mig at få sat et gammeldags træfyr op ved siden af mit pillefyr.

Nogle af jer der kan lave en tegning til mig hvordan jeg kombiner det med mit pillefyr.

Ved godt i alle siger jeg har skal ha en buffertank eller skal jeg fyre hele tiden.. men det er også fint nok når jeg er hjemme..

Min ide er at pillefyret skal tag over når træfyret går ud :)

Håber i forstår vad jeg mener:) Billedet viser hvordan det der ud i dag.

Mvh Simon
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Dec 24, 2017, 11:15 »
Du kan undgå at lave hele anlægget om til åben ekspansion, hvis du laver brændekedlen som åben ekspansion, egen pumpe og så en varmeveksler til pillefyret.
Du kan så montere en føler i brændekedlen der styrer cirkulationspumpen i fastbrændsels delen og som samtidig sender signal til NBE styrings "EXT" klemmer.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Dec 24, 2017, 13:44 »
kan jeg ik gøre sådan ???

ved bare ik hvor Shuntventil skal være så ?

BILLEDET VISER FYR BAGFRA

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #4 Dato: Dec 24, 2017, 13:58 »

Jo hvis det skal være vildt billigt og nemt at installere, og så kan shunten bare blive siddende hvor den sidder, returen på brændefyret skal også være varm og måske endda varme end pillefyrets.

Men det ender med at blive noget vildt dyrt brænde, næsten selv om det er gratis affaldstræ.

1. Et moderne brændefyr, er ikke velegnet til begrænset fyring, og det får du uden buffertank.
2. hvis brændefyret drosler ned pga. af temperatur, får du en masse sod.
3. Med den beskrevne kobling, får du tomgangstab i den kedel der ikke kører.

Så ved at lave det meget billigt, falder hele varme anlæggets virkningsgrad og du får nogle ekstra problemer at slås med.

Du har ikke mulighed for en brændeovn med gris, der tror jeg pengene at givet bedre ud, da de kan fås i lavere ydelse.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Dec 24, 2017, 14:17 »
det er ikke et moderne brændefyr men en gammel hund jeg har til at stå:)

fik bare ideen da jeg har mulighed for gratis træ :)

Jo hvis det skal være vildt billigt og nemt at installere, og så kan shunten bare blive siddende hvor den sidder, returen på brændefyret skal også være varm og måske endda varme end pillefyrets.

Men det ender med at blive noget vildt dyrt brænde, næsten selv om det er gratis affaldstræ.

1. Et moderne brændefyr, er ikke velegnet til begrænset fyring, og det får du uden buffertank.
2. hvis brændefyret drosler ned pga. af temperatur, får du en masse sod.
3. Med den beskrevne kobling, får du tomgangstab i den kedel der ikke kører.

Så ved at lave det meget billigt, falder hele varme anlæggets virkningsgrad og du får nogle ekstra problemer at slås med.

Du har ikke mulighed for en brændeovn med gris, der tror jeg pengene at givet bedre ud, da de kan fås i lavere ydelse.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #6 Dato: Dec 24, 2017, 18:23 »
Jamen så vil jeg stadig ikke gå efter den helt billige løsning i montering, da det giver et tomgangstab.

Men har du fejeren med på ideen. Montering i dag, kræver jo en kl. 5 godkendelse.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Dec 25, 2017, 06:57 »
jaja der er så mangle regler osv..

så må jeg heller ik lave bål ude i haven eller brænde ukrudt af..

Jamen så vil jeg stadig ikke gå efter den helt billige løsning i montering, da det giver et tomgangstab.

Men har du fejeren med på ideen. Montering i dag, kræver jo en kl. 5 godkendelse.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Dec 25, 2017, 07:57 »
Personligt mener jeg at det er rigtig dumt at køre fyrene i serie, det du vinder på det gratis brænde sætter du overstyr hvis du kører et par timer på træpiller... så kan du selv vurdere hvor lang tid du planlægger at køre med fastbrændsel, hvis du vil bruge fastbrændsel 99,9% af tiden kan du sætte dem i serie som på din tegning, men husk at pillefyret så vil svare til en radiator ud til det fri, og når pillefyret kører vil fastbrændselskedlen være radiator til det fri.

Hvis det skal være rigtig billigt skal kedlerne være parallel monterede med en manuel ventil på hver kedel, men du får så ikke muligheden for at pillefyret selv tager over hvis brændefyret løber tør for energi.

Hvordan er din installation? for som tidligere skrevet så må de gammeldags brændefyr ikke sidde i trykekspantions anlæg, jeg kan godt læse at du er flintrende ligeglad med regler, men i dette tilfælde er reglen altså vandvittig fornuftig.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Dec 25, 2017, 08:09 »
hvad tænker du på du siger det ik er godkendt til trykekspantions??

hvad kan der sker?? :)

jeg er skam ik ligeglad med regler.. men vi køre alle forstærk i bil også selv om vi ik må

'
Personligt mener jeg at det er rigtig dumt at køre fyrene i serie, det du vinder på det gratis brænde sætter du overstyr hvis du kører et par timer på træpiller... så kan du selv vurdere hvor lang tid du planlægger at køre med fastbrændsel, hvis du vil bruge fastbrændsel 99,9% af tiden kan du sætte dem i serie som på din tegning, men husk at pillefyret så vil svare til en radiator ud til det fri, og når pillefyret kører vil fastbrændselskedlen være radiator til det fri.

Hvis det skal være rigtig billigt skal kedlerne være parallel monterede med en manuel ventil på hver kedel, men du får så ikke muligheden for at pillefyret selv tager over hvis brændefyret løber tør for energi.

Hvordan er din installation? for som tidligere skrevet så må de gammeldags brændefyr ikke sidde i trykekspantions anlæg, jeg kan godt læse at du er flintrende ligeglad med regler, men i dette tilfælde er reglen altså vandvittig fornuftig.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #10 Dato: Dec 25, 2017, 08:22 »
Hvis du vil sammenligne med en bil, så svarer det til at køre en god tur, motorvej, by og det hele helt uden bremser.

hvis du ikke orker at svare på spørgsmålene, så springer jeg lige over!

Held og lykke med anlægget.
Hilsen Kenneth

Offline fatjolle

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Dec 25, 2017, 09:05 »
hvilket spørgsmål har jeg ik svaret på ? om det er trykekspantions???

Hvis du vil sammenligne med en bil, så svarer det til at køre en god tur, motorvej, by og det hele helt uden bremser.

hvis du ikke orker at svare på spørgsmålene, så springer jeg lige over!

Held og lykke med anlægget.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #12 Dato: Dec 26, 2017, 12:54 »
Hej Simon,

Som andre har gjort opmærksom på er løsningen med at sætte de to kedler i serie ikke smart, da den kedel der ikke er i brug vil virke som en radiator i skorstenen  ;)
Det var derfor jeg foreslog en 3-vejsventil som vælger om det er brændefyret eller træpillefyret der skal stå for opvarmningen.

Nedenfor ser du en principtegning af hvordan det kan laves.

Bemærk at der er tegnet åben ekspansion, da det 99,9% sikkert er et krav  ;)
Læg også mærke til at termostaten i brændefyret styrer et relæ der slukker EXT. på fyret og skifter strømmen til cirkulationspumpen fra styringens udgang til fast fase.

Hvis dit brændefyr er af støbejern kan du undvære returshunten til det, ellers skal du også have en returshunt magen til den der bruges til pillefyret.

Årsagen til at der skal være åben ekspansion på et brændefyr er at varmeeffekten fra sådan et fyr kan være enorm og de har forøget risiko for at kunne lave damp.
Det er faktisk sådan at trykekspansion kun er tilladt når producenten af kedlen har godkendt den til det, så hvis du ikke har sådan en godkendelse på din brændekedel, ja så må du simpelthen ikke lave trykekspansion på den.
Risikoen ved at være ligeglad er i sidste ende at der ikke er nogen forsikringsdækning hvis der sker en ulykke, f.eks. at huset brænder, nogen bliver skoldet af varm damp, sprængninger af rør/kedel osv.

Husk på at et brændefyr ikke på nogen måde er reguleret i temperatur, i tilfælde af manglende varmeaftagelse.
Der er godt nok typisk et spjæld der regulerer lufttilførelsen til kedlen, spjældet styres af temperaturen i kedlen, men det er ligesom at styre hastigheden på din bil (en gammel model) med chokeren.
Det eneste du styrer er tilførslen af luft, al brændslet er der stadig, og den mindste utæthed slipper luft ind til forbrændingen.
Derfor er det aldrig tilrådeligt at køre med et brændefyr uden akkumuleringstank, der mangler simpelthen "noget" der kan "opsuge" den overskydende energi når effekten fra fyret overstiger det aktuelle varmebehov.
Hvis man lukker helt af for lufttilførslen til et brændefyr der er "godt igang", produceres der storemængder CO (ikke at forveksle med CO2).
CO (kulilte) er dødsens farligt at indånde selv i små mængder, og det er ekstremt brændfarligt.
Åbner man ind til en kedel der er fyldt med CO, risikerer man en røggaseksplosion.
...og har man en kedel fyldt med CO, risikerer man at dø af CO-forgiftning, og selv om det siges at være en behagelig måde at dø på, så er jeg ganske sikker på at de fleste gerne vil undgå det.

Om du vil overholde loven er dit eget ansvar, men jeg kan kun opfordre dig til at gøre det.
...tænk over at det meget ofte er en ganske god grund til at loven er som den er  ;)

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html