Forfatter Emne: røg i siloen  (Læst 4602 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Staal24

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
røg i siloen
« Dato: Dec 14, 2017, 17:57 »
Er der nogen som har været udsat for, at røgen sniger sig tilbage gennem sneglen og op gennem træpillerne i siloen. Det stinker a h-til.
Hvad skal man eventuelt gøre ved dette???

På forhånd tak

Offline hschack

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: røg i siloen
« Svar #1 Dato: Dec 14, 2017, 18:35 »
Hej
nu skriver du ikke meget om hvilket anlæg det er
Hvis det er en Blackstar
hvor længe er det så siden pladen under semirens har været oppe
har du checket røgrør
Se denne video ca. 3.40 min inde er pladen vist
https://www.youtube.com/watch?v=5PBGvW7fhDQ
« Senest Redigeret: Dec 14, 2017, 18:48 af hschack »
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline multimax

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2017, 08:07 »
Jeg har problemet, når jeg glemmer at rense under luftpladen i brænderen, så luft og røg sendes via snegl og ikke via skorsten.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2017, 09:32 »
Jeg har problemet, når jeg glemmer at rense under luftpladen i brænderen, så luft og røg sendes via snegl og ikke via skorsten.

Blæseren kan ikke pga. af modstand blæse den forkerte vej i brænderen!

Så det er nok nærmere manglende skorstenstræk og dårlig forbrænding der giver dig det problem når du glemmer at rense.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
« Svar #4 Dato: Dec 17, 2017, 12:25 »
Jeg kan godt bekræfte at det kan skyldes tilstopning. Jeg har netop haft samme hos mig med svag røglugt i fyrrummet, når der ikke var så mange pille tilbage i siloen. Det var det vandretliggende røgrør på ca 80 cm, der var godt fyldt med aske. Slukkede fyret og fik renset røgrøret og kiggede lige til brænderen med det samme, nu det var slukket. Her så det fint ud.
Så regner med røglugten ikke kommer igen næste gang siloen er ved at være tom.
« Senest Redigeret: Dec 17, 2017, 12:26 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline multimax

• Begynder
  • *
« Svar #5 Dato: Dec 17, 2017, 23:45 »
Tja, det er så pudsigt, at det holder op, når jeg har renset under brænder hærden....og ikke andet, der renses.

Blæseren kan ikke pga. af modstand blæse den forkerte vej i brænderen!

Så det er nok nærmere manglende skorstenstræk og dårlig forbrænding der giver dig det problem når du glemmer at rense.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Dec 18, 2017, 08:03 »
Tja, det er så pudsigt, at det holder op, når jeg har renset under brænder hærden....og ikke andet, der renses.

Der skal jo altid bare én dråbe til at få bægeret til at flyde over  ;)
Røg baglæns er ene og alene fordi den ikke ryger forlæns som tiltænkt.

Den mest almindelige fejl er manglende rens i røgvenderen, dernæst resten af kedlen samt røgrør og blæser. Sidste mulighed er rens af skorstenen, der er såmænd før fundet fuglereder der blokerer.

Hvis det ikke er en af "misligeholdelses  :) " problemerne er sidste mulighed en fejl et sted.
Skorstenen kan være konstrueret forkert så der ikke er træk i den under alle forhold, det kunne være en tilbygning eller et træ der er groet op og forstyrer.
Der kan også være fejl på brænderen, blæseren kan være kaput, og hvis der er kondensator til blæseren så kan den være kaput.
Det er lidt underligt at der kommer skidt ind under din herd! det er normalt ikke meget der kan komme derind, det der kommer derind skal jo kæmpe sig imod luftflowet, ikke så nemt når man er en let askepartikel  ;D så hvad kan årsagen være til at der er aske under pladen? det er nemmest at undre sig over på stedet og gennemgå brænderen fysisk. Det kan jo være at herden "bare" ligger forkert, men der kan jo være ting der er revnet eller brændt hul i.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html