Forfatter Emne: lux måler  (Læst 3240 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline efp@agrifarm.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
lux måler
« Dato: Dec 03, 2017, 10:41 »
Jeg købte en woody 24 kwh i 2009, den havde en ver. 5.01 styring. Jeg oplevede at skulle skifte lux måler ca 1 gang om året. Efter ca 5 år blev det oftere og oftere - til sidst var det 1 gang om ugen. Så købte jeg for nylig en ny styring ver 7 samt et nyt brænder print, i håbet om at det var en af de to der brændte lux måleren af. Der er ikke blevet bedre - der gik kun 10 dage efter installation før lux måler var brændt af. Jeg kunne se på kurven, at i begyndelsen var lux ret konstant på ca 100. Herefter blev den mere og mere ustabil og svingede mellem 0 og 100. Til sidst brændt af.
Hvad kan problemet så være. Det er dyrt i lux målere!!!
Erling

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: lux måler
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2017, 11:52 »
Hej Erling,

Når du skriver at din lux-måler er brændt af, hvad betyder det så ?
Sandsynligvis er det forbindelserne (ledningerne om du vil) inde i selve føleren der knækker.
Det ses hvis pillerne kan ramme føleren når de dratter ned fra faldrøret til den interne snegl.
Hvis det er det der er problemet, kan det løses ved at sætte et lille "tag" over lys-føleren, eller evt. ved at sørge for at kun lige spidsen med "vinduet" (det klare glas) stikker ind i brænderen.

Vil man gå mere drastisk til værks, kan brænderen ombygges til den nye type lys-følere der bruges i dag.
De sidder på bagvæggen af brænderen og stikker ikke ind i selve brænderen.

Hilsen
Michael


Jeg købte en woody 24 kwh i 2009, den havde en ver. 5.01 styring. Jeg oplevede at skulle skifte lux måler ca 1 gang om året. Efter ca 5 år blev det oftere og oftere - til sidst var det 1 gang om ugen. Så købte jeg for nylig en ny styring ver 7 samt et nyt brænder print, i håbet om at det var en af de to der brændte lux måleren af. Der er ikke blevet bedre - der gik kun 10 dage efter installation før lux måler var brændt af. Jeg kunne se på kurven, at i begyndelsen var lux ret konstant på ca 100. Herefter blev den mere og mere ustabil og svingede mellem 0 og 100. Til sidst brændt af.
Hvad kan problemet så være. Det er dyrt i lux målere!!!
Erling
« Senest Redigeret: Dec 03, 2017, 11:52 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: lux måler
« Svar #2 Dato: Dec 03, 2017, 11:58 »
Det eneste jeg tænker er at du har føleren monteret "for" langt fremme for at opnå stabil lux. Hvis den så sidder modsat faldretningen fra faldrøret kan den bliver ramt af pillerne. Det kan ret hurtigt slå dem ihjel .
Min stikker 2-3 millimeter ud og jeg har ikke skiftet i 3 år. Men mine lux er langt fra stabile, men det tillægger jeg mest mit 12polede brænderkabel eller brænderprintet. Den har svinget meget efter dette blev installeret. Og har læst flere indlæg hvor det har hjulpet et flytte føleren til en selvstændig ledning.
-----
Michael var hurtigst!!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline kme

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 95
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
Sv: lux måler
« Svar #3 Dato: Dec 05, 2017, 09:30 »
Den føler NBE brugte var en føler der er "arvet" fra oliefyrs verden og den er ikke særlig velegnet til opgaven.

I et oliefyr kører man fuld power i relativt kort tid, mekanisk og temperatur påvirkning i kort tid. I en pille brænder kører man kontinuerlig - dvs man bruger en komponent der er udviklet til et miljø i et andet; ydermere er der i pille brænderen en mekanisk påvirkning der tæsker føleren i stykker (pillerne rammer føleren når de falder ned igennem skakten.

Løsninger er præsenteret for NBE og de har accepteret den omend i en lidt modificeret version. De har en plade hvorpå der sidder en LDR der kan indsættes istedet for den originale føler. Min løsning der nu har kørt i årevis kan ses her (Vedhæftet)

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lux måler
« Svar #4 Dato: Dec 05, 2017, 18:29 »
du kan også nøjes med at skille censor af og lodde ledninger på, så holder den "evigt", det var der en herinde ( Birk) der viste mig og kører på min anden (2) siden 2004...
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring