Forfatter Emne: Højt forbrug af piller  (Læst 12439 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4487
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #15 Dato: Dec 02, 2017, 20:53 »
tak det prøver jeg om jeg kan finde ud af. Skal jeg bibeholde den reducerede mængde piller jeg tastede ind tidligere?

Der er uden tvivl smuld i pillerne da de blæses ind i silo....

Du kan fint beholde de nye indstillinger og ændre antallet af kørsler, du kan jo bare kalibrere igen om et par dage hvis det går skævt.

Men husk at stille luften igen... det hele drejer sig blot om forholdet mellem piller og luft.. alt det andet er jo blot lir.  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #16 Dato: Dec 02, 2017, 21:03 »
Hej

Jeg vil bruge de rigtige tal

Det tal du har rettet er kun til forbrugs beregning

Men når der er meget smuld ,så hjælper det at sætte dosering op til 16 gram ,for så køre sneglen længere tid
Og det har ikke nogen indvirkning på forbruget

Under menu silo kan du ændre det

Du skal ikke være så bekymret for luften det reguler iltstyringen nok

Så længe O2 korr. er tæt på 100%


½mylund
« Senest Redigeret: Dec 02, 2017, 21:17 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #17 Dato: Dec 02, 2017, 21:28 »
Jeg vil helt klart råde dig til at indtaste det du måler ved 6 minutters afvejning i styringen og ikke fifle med dette tal.
Derimod skal du bruge de 760 g i punktet "Pille korrektion g" som udelukkende på irker visningen af forbrug og ikke påvirket noget i forbrændingen.

Den metode Kenneth (xkcf) henviser til kræver at du altid "snyder" med din sneglafvejning og at man har helt styr på justering af fyret.
Du har et RTB fyr med ilt-styring, så det med at "snyde" med afvejningen og lave ny justering af blæsertal, når nu du reelt har et velfungerende fyr, er altså den gale vej.
Jeg kan også se på dit StokerCloud link at du netop har gjort det jeg foreslår, så hold fast i det  ;)

Du spurgte tidligere om hvad en velfungerende trækstabilisator er, det er en trækstabilisator der stpr og vipper når det blæser...
...så det har du også  ;)

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Dec 02, 2017, 21:32 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #18 Dato: Dec 02, 2017, 21:30 »
Hej igen

Du retter dosering her se billede

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4487
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #19 Dato: Dec 02, 2017, 22:42 »
Du har et RTB fyr med ilt-styring, så det med at "snyde" med afvejningen og lave ny justering af blæsertal, når nu du reelt har et velfungerende fyr, er altså den gale vej.
Hilsen
Michael

Er vi enige om at han med den"rigtige" metode kun kan få 12,8kW ud af sit 16kW pillefyr hvis afvigelsen er 20%
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 122
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #20 Dato: Dec 03, 2017, 06:21 »
Jeg venter med at ændre andet end pillekorrektionen fra de 940 G til 760 G indtil eksperterne herinde er blevet enige :-)
Status lige nu er at det viste forbrug ligger ret stabilt på 1,3-1,4 kg i timen nu hvilket nok er meget godt i tråd med det faktiske forbrug. Min silo 300 kg silo er nu ca. Halvt fyldt og display viser at der er 94kg tilbage. Prøver så at vurdere hvor meget der er tilbage i siloen når display viser 0 kg.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #21 Dato: Dec 03, 2017, 07:42 »
Hej Kenneth,

Det korte svar er ja  ;)

Den lidt længere forklaring er at du selvfølgelig har ret til en vis grænse.
Hvis man, som dig, har fuldstændig styr på hvordan funktionen af fyr og forbrænding hænger sammen, så kan man udregne og justere doseringen så den teoretiske effekt passer, ved først at have doseringen misjustetet med korrekte blæsertal, og derefter finde forskellen mellem udregnet forbrug og faktisk forbrug, korrigere doseringen og igen justere justere blæsertal.
Herved får man en korrekt visning af forbruget og en mulighed for maksimal belastning af fyret, men samtidig skal man have en god forståelse af funktionen og man skal huske at man skal denne proces igennem hver gang mn skal justere dosering ved f.eks. pilleskift.

Metoden som NBE angiver (og som jeg er principielt enig i) er en metode der altid fungerer rent forbrændingsteknisk, den kræver ikke en dyb forståelse af teknikken eller matematikken bagved, og med "Pille korrektionstallet" er det samtidig muligt at få forbrugstallet til at fungere uden at pille ved forbrændingen.
Man kan bruge samme simple afvejningsmetode hver gang, og få det primære (forbrændingen) til at spille, så kan man efterfølgende fifle med at få det sekundære (forbrugstallene) til at passe.

Hvis resultatet så er at man ikke udnytter hele potentialet i brænderen og det er et problem, så kan man "presse" den ved at øge max effekt fra f.eks. 16 kW til 19 kW, og justere blæs ved 10%, 50% og 100% igen, ligesom da det blev idriftsat første gang.

Hilsen
Michael



Du har et RTB fyr med ilt-styring, så det med at "snyde" med afvejningen og lave ny justering af blæsertal, når nu du reelt har et velfungerende fyr, er altså den gale vej.
Hilsen
Michael

Er vi enige om at han med den"rigtige" metode kun kan få 12,8kW ud af sit 16kW pillefyr hvis afvigelsen er 20%
« Senest Redigeret: Dec 03, 2017, 12:05 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #22 Dato: Dec 03, 2017, 09:20 »
Jeg vil ikke bidrage med min holdning til den ene eller den anden metode.

Men den sidste linie der Michael !, kræver vist mindst samme forståelse som den Kenneth peger på. For her skal blæser mellem og høj Justeres og dine ilt tal skal ændres, ellers får du ingen effekt af at skrue op, det vil iltstyringen bare modvirke.

Hej Kenneth,

Hvis resultatet så er at man ikke udnytter hele potentialet i brænderen og det er et problem, så kan man "presse" den ved at øge max effekt fra f.eks. 16 kW til 19 kW.

Hilsen
Michael

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 122
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #23 Dato: Dec 03, 2017, 09:33 »
Spændende læsning

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #24 Dato: Dec 03, 2017, 12:04 »
Det er dælme korrekt Sophus  ;)
Godt du er vågen  ;)

Det kræver ikke helt samme forståelse som til den anden metode, men det kræver helt korrekt at fyret trimmes ved 10%, 50% og 100% igen, ligesom da det blev idriftsat første gang.

Jeg tilføjer det på mit indlæg  ;) ;)

Hilsen
Michael

Jeg vil ikke bidrage med min holdning til den ene eller den anden metode.

Men den sidste linie der Michael !, kræver vist mindst samme forståelse som den Kenneth peger på. For her skal blæser mellem og høj Justeres og dine ilt tal skal ændres, ellers får du ingen effekt af at skrue op, det vil iltstyringen bare modvirke.

Hej Kenneth,

Hvis resultatet så er at man ikke udnytter hele potentialet i brænderen og det er et problem, så kan man "presse" den ved at øge max effekt fra f.eks. 16 kW til 19 kW.

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4487
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #25 Dato: Dec 03, 2017, 13:45 »
Spændende læsning

Jeg er ganske klar over at måden jeg griber det an på deler vandene  :) jeg er glad for du ikke er ked af støjen på din tråd.
Du havde selv udregnet deviation procenten derfor satsede jeg på at du kunne se fidusen på metoden.

Fidusen er at det er slut med 6min afvejninger efter den første, vi kan kalde det "prøve indkørsel"
Styringen afvejer jo pillerne konstant, og om den vejer rigtigt ved vi jo ud fra den mængde piller vi fylder på, og når man som dig kan udregne forskellen, er det nemt at vurdere hvor galt det er, og lige indtaste et nyt tal i autoberegneren.
Den helt store fidus er at du ikke skal rode med luften længere, hvis man hele tiden sørger for at sneglen passer med virkeligheden, ja så passer luftallene også, i hvert tilfælde indtil der sker noget utilsigtet med blæseren.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #26 Dato: Dec 03, 2017, 18:13 »
Hej Michael

Jeg har testet det en gang, jeg skulle bruge meget varme i langt tid. Og jeg skulle også sænke ilt tallene, det det ellers gav for meget luft. Går ud fra at det var fordi herden bliver for lille, når jeg vil trække 35kW ud af en herd der er dimensioneret til 30kW.

Sagen der tales om er jo så et fyr der yder for lidt som man så tuner for at yde det som det skal/kan. Her er herden så ikke for lille og standard tal burde passe, så hvis ikke de er ændret skulle man være home safe. Men så må man jo have kørt for magert på den for lave ydelse?

Jeg tror jeg må have mig en CO2 måler den dag jeg får mig en RTB, der bliver ligesom lidt for mange ubekendte til mit temperament, til bare at bruge standardtal og "ny" justerings metode.

Det er dælme korrekt Sophus  ;)
Godt du er vågen  ;)

Det kræver ikke helt samme forståelse som til den anden metode, men det kræver helt korrekt at fyret trimmes ved 10%, 50% og 100% igen, ligesom da det blev idriftsat første gang.

Jeg tilføjer det på mit indlæg  ;) ;)

Hilsen
Michael

Jeg vil ikke bidrage med min holdning til den ene eller den anden metode.

Men den sidste linie der Michael !, kræver vist mindst samme forståelse som den Kenneth peger på. For her skal blæser mellem og høj Justeres og dine ilt tal skal ændres, ellers får du ingen effekt af at skrue op, det vil iltstyringen bare modvirke.

Hej Kenneth,

Hvis resultatet så er at man ikke udnytter hele potentialet i brænderen og det er et problem, så kan man "presse" den ved at øge max effekt fra f.eks. 16 kW til 19 kW.

Hilsen
Michael

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #27 Dato: Dec 03, 2017, 18:32 »
Hej Sophus,

Jeg tror en RTB i dag er standard med O2-styring, men jeg er ikke 100% sikker.
Jeg har O2-styring på min RTB, men fra starten stolede jgg ikke på den  ;)
Derfor kørte jeg i lang tid sammenligning mellem RTB'ens O2-niveau og min røggasanalysators ditto, men jeg må medgive NBE at RTB'ens O2-måling er sikker og stabil.

Jeg bruger selv O2-tal der afviger lidt fra NBE's standardtal, men det tilpasses nemt ved løbende at holde øje med askens udseende.
I starten er det lidt grænseoverskridende ikke at kunne betragte forbrændingen, men at skulle "stole" på O2-tal, men nu er det jo i praksis netop iltoverskuddet der er nøgletallet for korrekt forbrænding.

Hilsen
Michael


Hej Michael

Jeg har testet det en gang, jeg skulle bruge meget varme i langt tid. Og jeg skulle også sænke ilt tallene, det det ellers gav for meget luft. Går ud fra at det var fordi herden bliver for lille, når jeg vil trække 35kW ud af en herd der er dimensioneret til 30kW.

Sagen der tales om er jo så et fyr der yder for lidt som man så tuner for at yde det som det skal/kan. Her er herden så ikke for lille og standard tal burde passe, så hvis ikke de er ændret skulle man være home safe. Men så må man jo have kørt for magert på den for lave ydelse?

Jeg tror jeg må have mig en CO2 måler den dag jeg får mig en RTB, der bliver ligesom lidt for mange ubekendte til mit temperament, til bare at bruge standardtal og "ny" justerings metode.

Det er dælme korrekt Sophus  ;)
Godt du er vågen  ;)

Det kræver ikke helt samme forståelse som til den anden metode, men det kræver helt korrekt at fyret trimmes ved 10%, 50% og 100% igen, ligesom da det blev idriftsat første gang.

Jeg tilføjer det på mit indlæg  ;) ;)

Hilsen
Michael

Jeg vil ikke bidrage med min holdning til den ene eller den anden metode.

Men den sidste linie der Michael !, kræver vist mindst samme forståelse som den Kenneth peger på. For her skal blæser mellem og høj Justeres og dine ilt tal skal ændres, ellers får du ingen effekt af at skrue op, det vil iltstyringen bare modvirke.

Hej Kenneth,

Hvis resultatet så er at man ikke udnytter hele potentialet i brænderen og det er et problem, så kan man "presse" den ved at øge max effekt fra f.eks. 16 kW til 19 kW.

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Dec 03, 2017, 18:33 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #28 Dato: Dec 03, 2017, 18:39 »
Min anke er ikke at O2 ikke passer, men er den indfyrede effekt forkert, bliver forbrændingen jo uøkonomisk.
de 17-12-8 % ved 10-50-100% passer jo hvis maks effekten er korrekt, er denne forskudt 20%, fordi afvejningen er forkert i forhold til alm. drift, så passer de vel ikke længere.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Højt forbrug af piller
« Svar #29 Dato: Dec 03, 2017, 19:30 »
Nej, korrekt  ;)
Det er derfor 8-12-17 f.eks. er udgangspunktet og så justerer man hen ad vejen efter askens farve  ;)
Selv med 20% forskudt max effekt, er tallene ikke helt i skoven  ;)

Hilsen
Michael

Min anke er ikke at O2 ikke passer, men er den indfyrede effekt forkert, bliver forbrændingen jo uøkonomisk.
de 17-12-8 % ved 10-50-100% passer jo hvis maks effekten er korrekt, er denne forskudt 20%, fordi afvejningen er forkert i forhold til alm. drift, så passer de vel ikke længere.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html