Forfatter Emne: Kan en Scotte 16 Kw brænder på nogen måde drosles ned til en 10 Kw ?  (Læst 15547 gange)

0 Medlemmer og 12 Gæster læser dette emne.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Tro det billiste og nemmeste du kan starte med er at sætte den ned i 10% ydelse til 1,4kw eller 1,3kw for jeg kan se at Scottedor har den til at køre på 1,3kw ;)
Man skal passe meget på med at sammenligne tal, det kræver som minimum at afvejningerne passer 100%

Problemet i at skrue et stort fyr ned i ydelse er at der er for stort luftflow uden om bålet, luft der blot afkøler kedlen og sænker virkningsgraden drastisk.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Ja men det er og som jeg tidliggere skriv at han skulle lege med at få den sat ned, det er jo beder at prøve det først, før man begynder at lave om på brænderen eller bruge penge på at købe nyt ;)

Tro det billiste og nemmeste du kan starte med er at sætte den ned i 10% ydelse til 1,4kw eller 1,3kw for jeg kan se at Scottedor har den til at køre på 1,3kw ;)
Man skal passe meget på med at sammenligne tal, det kræver som minimum at afvejningerne passer 100%

Problemet i at skrue et stort fyr ned i ydelse er at der er for stort luftflow uden om bålet, luft der blot afkøler kedlen og sænker virkningsgraden drastisk.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Ja men det er og som jeg tidliggere skriv at han skulle lege med at få den sat ned, det er jo beder at prøve det først, før man begynder at lave om på brænderen eller bruge penge på at købe nyt ;)
Jeps, men jeg er ikke enig  :) At skrue den ned med eksisterende brænder kan være det samme som at tisse i bukserne for at få varme.
Det er vigtigt at vandtemperaturen stiger og fyret slukker på 10% uden varmeaftagelse.

Et helt konkret eksempel: En kammerat har en BS16 kedel og en 16kW brænder. han har en ventil på fremløb og retur efter kedel, shunt og pumpe. Med ventilerne lukket kan fyret holde sig i gang på 10% i timevis, og da der ingen energi løber ind i huset har han en virkningsgrad på 0%. Ren (r)øv i min verden.
Når du har stor brænder, er det vigtigt at bålet også er stort ved 10%, ellers passer tingene ikke sammen.

Hvis du kigger på attesten på BS16 vil du også se at minimumseffekten er testet til 94% men ved 4,7kW  ::) og jeg tror at de fleste 16kW fyr har en minimumseffekt der ligger væsentligt lavere.

Personligt har jeg ingen interesse i at fyret bare står og kører uden at jeg får energi ind i huset, så kunne jeg jo også lade bilen stå i tomgang i carporten hele natten  ;D

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Kenneth. Jamen du har da fuldstændigt ret! :-)
Det handler i høj grad også om virkningsgrad. Så lad mig prøve at skille tingene lidt af:
1. Fyret står i mit værksted, hvor det passivt varmer rummet op, pt. til en ca. 18 gr. når det bliver koldere, så har jeg en radiator jeg kan tænde for.
2. Om fyret kører ved. 10% med 1,6 kw, og langsomt stiger til +20 gr. over setpunkt, før det slukker p.g.a. temperatur opnået, eller jeg som jeg gjorde igår aftes sænkede 10% drift fra 1,6 til 1,3 Kw, er et lige fedt, nu kan fyret umiddelbart står og hyggefyrer, med 1,3 Kw, specielt efter VVB produktion, og hele systemet kan holde en meget lavere temperatur mellem 65-70 gr. indtil mit fjernvarmerør og alle rør frem til VVB er kølet nok af til at vejr komp. igen er nede på de. ca 28 - 29 gr. jeg kører med i gulvvarmen.
Så kan fyret "overleve" med en lav last, mens alt køler af efter VVB prod, og skulle min dejlige kone, have bagt en kage i ovnen, så der er godt varmt i køkkenet, så mine gulvkredse er lukket i køkken-alrum, så kan mine to kredse i mine to badeværelser godt aftage de ca. 1,3 Kw fyret nu kører med. Husk på at jeg har en meget lav fremløbstemperatur til mine gulvkredse, det er faktisk min NBE vejrkompensation, der pr. styrer varmen i huset... bare konen ikke bager :-)
At fyrets virkningsgrad er dårlig den time det tager, efter VVB produktion, og til at temperaturen i mit fremløb igen er nede på de 28-29 gr, gør nok ikke så meget i forhold til at min brænder kører 1,6 kw. bare for at fise fyret op på 85 gr, hvor det slukker, for at tænde en lille tie senere igen, med en temperatur på 60 gr.
Normalt ved den temperatur vi har nu, ligger min brænder på ca. 20 % ydeevne det meste af døgnet.
Hvis min brænder når det bliver varemere igen til foråret, mere eller mindre ligger konstant på minimum, så er det på tide, igen at sætte urstyring til, så der måske kun er tændt for fyret i to perioder morgen og aften. Giver mit svar mening, eller er jeg helt i skoven? jeg kan jo godt have overset en vigtig detajle?
Og jo jeg vil hellere bruge min næste investering i iltstyring til fyret, end en 10Kw brænderhoved og herd ;-)
Hilsen Claus
Ja men det er og som jeg tidliggere skriv at han skulle lege med at få den sat ned, det er jo beder at prøve det først, før man begynder at lave om på brænderen eller bruge penge på at købe nyt ;)
Jeps, men jeg er ikke enig  :) At skrue den ned med eksisterende brænder kan være det samme som at tisse i bukserne for at få varme.
Det er vigtigt at vandtemperaturen stiger og fyret slukker på 10% uden varmeaftagelse.

Et helt konkret eksempel: En kammerat har en BS16 kedel og en 16kW brænder. han har en ventil på fremløb og retur efter kedel, shunt og pumpe. Med ventilerne lukket kan fyret holde sig i gang på 10% i timevis, og da der ingen energi løber ind i huset har han en virkningsgrad på 0%. Ren (r)øv i min verden.
Når du har stor brænder, er det vigtigt at bålet også er stort ved 10%, ellers passer tingene ikke sammen.

Hvis du kigger på attesten på BS16 vil du også se at minimumseffekten er testet til 94% men ved 4,7kW  ::) og jeg tror at de fleste 16kW fyr har en minimumseffekt der ligger væsentligt lavere.

Personligt har jeg ingen interesse i at fyret bare står og kører uden at jeg får energi ind i huset, så kunne jeg jo også lade bilen stå i tomgang i carporten hele natten  ;D
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Har lige kigget dine grafer og bliver nysgerrig.
Hvor stor er VVB og hvor sidder føler i forhold til top/bund
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
2. Om fyret kører ved. 10% med 1,6 kw, og langsomt stiger til +20 gr. over setpunkt, før det slukker p.g.a. temperatur opnået, eller jeg som jeg gjorde igår aftes sænkede 10% drift fra 1,6 til 1,3 Kw, er et lige fedt
Det er jo din egen vurdering, det er dig der skal betale de (ualmindelig få  ;D) ekstra piller, og det skal jo også opvejes imod et stop/start, det er jo heller ikke gratis, men når vi nu alligevel regner i peditesser  ;D ;D

Og jo jeg vil hellere bruge min næste investering i iltstyring til fyret, end en 10Kw brænderhoved og herd ;-)
Det er to meget forskellige ting, iltstyring er (sjov) spild af penge, mens en herd og brænder er ualmindelig kedelig, intet justering og grafer, blot en fornuftig investering der hurtigt tjener sig hjem.

Det vigtigste at at afprøve forskellige ting, og finde netop den konfiguration der passer til huset og forbruget, og det er altså bare det aller fedeste at man kan se alle ændringer på graferne.
« Senest Redigeret: Nov 10, 2017, 15:48 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5

Det er to meget forskellige ting, iltstyring er (sjov) spild af penge,

Jeg kan ikke udtale mig om de "små" fyr, det har før været fremme at da forbruget er lille er besparelsen også lille.

Men jeg har iltstyring og synes ikke det var nemt at få til at spille, men når det virker er det smart. Og her kan jeg se at fyret justere pillemængden fra ca. 90-110% efter fyldningsgrad, piller, rensningstilstand og smuld i ekstern snegl. Heraf kan jeg uddrage at havde jeg ikke iltstyring ville fyret ofte køre 10% fra optimalt. Hvad det så er i ekstra røggas tab/uforbrændt røg, skal jeg ikke gøre mig klog på, men tror ikke på det er uvæsentligt. Det bruger så lidt strøm (for meget da det også bruger strøm når fyret er slukket), men hvis jeg kan spare 5% er det også 1500,- om året.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Det er svært at sige hvad 10% fra optimalt er, men hvis du i mange år har brugt 17ton og du nu bruger 15ton så er det jo en reel besparelse.

Sidste år sparede jeg et ton, bare fordi vinteren var mild, det kan også være vi gik mindre i bad.. eller mit fyr var bedre justeret  ::) det er sørme en svær størrelse  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Sophus, VVB er på 110 l og føleren sidder ca midt i den.


Har lige kigget dine grafer og bliver nysgerrig.
Hvor stor er VVB og hvor sidder føler i forhold til top/bund
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Tro det billiste og nemmeste du kan starte med er at sætte den ned i 10% ydelse til 1,4kw eller 1,3kw for jeg kan se at Scottedor har den til at køre på 1,3kw ;)
hvor kan du se at jeg kører 1,4kwh  det er en 16kwh der er sat til max ydelse 50% og min 10% så det er  min 1,6 kwh
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Du kunne lege med at hæve føleren lidt og se om i kommer til at mangle varmt vand.
Det vil gøre at temperaturen i VVB ser ud som om den falder langsomere og returen til fyret vil være koldere sidst i forløbet og samtidigt aftage lidt mere. Men selvfølgelig skal der ikke mangle varmt vand, men det vil du jo så opdage.

Nummer 2 kunne være at sænke VVB tillægget, så er fyret koldere ved skiftet og er derfor mindre tilbøjeligt til at gå i over temperatur.

Hej Sophus, VVB er på 110 l og føleren sidder ca midt i den.


Har lige kigget dine grafer og bliver nysgerrig.
Hvor stor er VVB og hvor sidder føler i forhold til top/bund
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
hov hade kommet til at trykke på linket i beskeden under det var på en andens fyr jeg var inde og se ;)

Tro det billiste og nemmeste du kan starte med er at sætte den ned i 10% ydelse til 1,4kw eller 1,3kw for jeg kan se at Scottedor har den til at køre på 1,3kw ;)
hvor kan du se at jeg kører 1,4kwh  det er en 16kwh der er sat til max ydelse 50% og min 10% så det er  min 1,6 kwh
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Hej Claus en mulighed er og se om du kan finde en der har en 10 kw brænder og godt kunne bruge en 16 kw , så kunne i lave en bytte handel .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Alle. Tusind tak for alle jeres svar :-) Pt. har jeg sat 10% drift til 1,3 kw, og justeret blæs i 10% 50 og 100% er der ikke rørt ved. Se nu ud til at fyret klarer det rigtig fint, fik også sat VVB tillæg lidt ned, det var også med til at holde temperaturen efter VVB drift nede :-) Jeg syntes fyret nu kører perfekt ? Men kan jeg alligevel bede jer eksperter om at kikke lidt på mine grafer om de er ok? Syntes de er lidt urolige?   Her er lidt oplysninger: Alm. drift: P: 1,8 I:0,13  ved VVB drift er følgende sat: P: 5.0 I:0,5 Vejrkompensering er sat til: P: 1,7. Så den hurtigst muligt kan regulere op og ned, når forbruget ændres (Læs, når gulvkredse åbner / lukker, og når VVB produktion er færdig) Ser det hele fornuftigt ud? Jeg fandt ud af at kompressorrens lige skulle konfigureres, havde ikke en askeklump som sådan, men et lille "bjerg" helt ude i enden af herden, som fyldte halvdelen af U-herden i højden, som blæserrens ikke kunne tage. Den havde bygget sig op i løbet af ca. 80 kg. piller, da jeg ikke havde fået konfigureret kompressor rens på kg, og efter opdatering, skulle tidsvindue for kompressorrens jo slåes til ;-) Men nu har jeg sat den til kompressor rens efter 30 kg. og pt. mangler jeg ca. 12 kg. før den renser, og der ligger højest 2 mm. aske helt ude på kanten af herden, det er vel ok? Og så endnu engang tusind tak til jer alle her i forum. I giver SÅ mange guldkorn ud, hver dag, så selv sådan een som mig, faktisk er i stand til, at selv montere, opstarte, og drifte et pillefyr :-) Tusind tak alle. Og også en stor tak til NBE.dk, de laver da de fineste produkter, og som jeg ser det, er de altså rigtig godt gennemtænkt! :-) Jeg kan kun anbefale deres pillefyr :-) Rigtig god aften til jer alle :-) Hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Hej Claus

Hvis du alligevel gerne vil have en 10KW, har min nabo måske en han gerne vil bytte til en 16KW. Den har kørt sidste vinter og ellers stået slukket siden.

MVH Mathias
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo