Forfatter Emne: Kan en Scotte 16 Kw brænder på nogen måde drosles ned til en 10 Kw ?  (Læst 15546 gange)

0 Medlemmer og 11 Gæster læser dette emne.

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Goddag. Ser ud til at jeg har forkøbt mig, efter et års drift med min Scotte 16 Kw brænder, som i perioder virker alt for stor til mit varmeaftag. Ofte tager huset ikke nok varme fra, så selv i 10% drift på 1,6 Kw, stiger den langsomt op over setpunkt. Under normal drift, med varme på både garage, værksted og hovedhus, ligger maks belastning på højest 60% ~ 9,6 Kw.
Er det derfor muligt, evt. af skifte herden ud til en mindre, eller kræver det et helt nyt brænderhoved?
Og kan alle stumper flyttes fra en 16 til en 10 Kw brænder?

Med venlig hilsen Claus

« Senest Redigeret: Nov 09, 2017, 08:37 af cch »
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
du kan måske være heldig at du kan sætte 10 % ydelse ned til 1,3 -1,4 kw for ellers to jeg ikke der er nogle for den ved at sætte den til at være en 10 kw brænder da du så er nød til at sætte 10% ydelse op til 1,3 - 1,4 kw så det giver det samme ved 10% uanset om den står til 10 eller 16 kw.

Det med at flytte det oder kommer lidt and på hvor gamle den er da der er lavet lidt om på blæser, foto sensor, motor print gemmen tiden.
Et nyt brænder hoved koster ca. 3800 kr og en ny brænder koster ca. 5800 kr. så jeg hade nok valgt at købe nye brænder og så sælge den gamle.
Eller søge om der er nogle der vil bytte brænder.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Goddag. Ser ud til at jeg har forkøbt mig, efter et års drift med min Scotte 16 Kw brænder, som i perioder virker alt for stor til mit varmeaftag. Ofte tager huset ikke nok varme fra, så selv i 10% drift på 1,6 Kw, stiger den langsomt op over setpunkt. Under normal drift, med varme på både garage, værksted og hovedhus, ligger maks belastning på højest 60% ~ 9,6 Kw.
Er det derfor muligt, evt. af skifte herden ud til en mindre, eller kræver det et helt nyt brænderhoved?
Og kan alle stumper flyttes fra en 16 til en 10 Kw brænder?

Med venlig hilsen Claus

Hvad er det du ser som et problem.
Fyret modulerer jo netop selv efter varme behovet, som det er designet til.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Ole. Ja mellem 1,6 Kw og 16 Kw, problemet er at typisk med en udetemperatur mellem 5-10 gr. er varmeoptaget ved aftentid så lille at fyret ikke kan komme af med varmen, selv ved 1,6 Kw. Jeg har 13 gulvkredse i huset, hvor de to på badeværelserne altid er åbne. Men de andre lukker ved henholdsvis 21 gr. i værelser og ved. 22 gr. i køkken/alrum. De to gulvkredse i bad, kan ikke aftage 1,6 Kw med den fremløbstemperatur jeg har på min vejrkompensering. Denne kunne jeg jo bare hæve, men så åbner og lukker alle gulvkredse i et væk.
men det kan være jeg er nødt til igen at slukke for fyret nogle timer hver eftermiddag.
Med venlig hilsen Claus

Goddag. Ser ud til at jeg har forkøbt mig, efter et års drift med min Scotte 16 Kw brænder, som i perioder virker alt for stor til mit varmeaftag. Ofte tager huset ikke nok varme fra, så selv i 10% drift på 1,6 Kw, stiger den langsomt op over setpunkt. Under normal drift, med varme på både garage, værksted og hovedhus, ligger maks belastning på højest 60% ~ 9,6 Kw.
Er det derfor muligt, evt. af skifte herden ud til en mindre, eller kræver det et helt nyt brænderhoved?
Og kan alle stumper flyttes fra en 16 til en 10 Kw brænder?

Med venlig hilsen Claus

Hvad er det du ser som et problem.
Fyret modulerer jo netop selv efter varme behovet, som det er designet til.
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
men prøv at lege lidt med om du ikke kan få den til at køre på 1,3 eller 1,4 ved 10% det kan du ænder i din sengel menu den der hedder Ydelse ved 10% effekt kW.

min 16 kw køre fint på 1,4kw ved 10% har ikke prøvet at gå længere ned endnu men der kommer nok at jeg prøver.
« Senest Redigeret: Nov 09, 2017, 09:23 af kigan »
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Ole, super det prøver jeg, det er sikkert det er så lidt der skal til :-) (Rent nørderi) Kunne være fedt, at kunne få den til at køre i døgndrift med udetemperaturer under ca. 10 gr. og så køre med urstyring forår og efterår, og så have kedlen slukket om sommeren til varme, og så kun der køre med fyret til VVB drift :-)
Det må jeg lege lidt med i weekenden.

men prøv at lege lidt med om du ikke kan få den til at køre på 1,3 eller 1,4 ved 10% det kan du ænder i din sengel menu den der hedder Ydelse ved 10% effekt kW.

min 16 kw køre fint på 1,4kw ved 10% har ikke prøvet at gå længere ned endnu men der kommer nok at jeg prøver.
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Altid godt med lidt nørderi at lege med ;)

Hej Ole, super det prøver jeg, det er sikkert det er så lidt der skal til :-) (Rent nørderi) Kunne være fedt, at kunne få den til at køre i døgndrift med udetemperaturer under ca. 10 gr. og så køre med urstyring forår og efterår, og så have kedlen slukket om sommeren til varme, og så kun der køre med fyret til VVB drift :-)
Det må jeg lege lidt med i weekenden.

men prøv at lege lidt med om du ikke kan få den til at køre på 1,3 eller 1,4 ved 10% det kan du ænder i din sengel menu den der hedder Ydelse ved 10% effekt kW.

min 16 kw køre fint på 1,4kw ved 10% har ikke prøvet at gå længere ned endnu men der kommer nok at jeg prøver.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Herden på en 16kW er vel længere og bredere?

Man kunne vel prøve at stoppe de yderste huller i herden med ildfast kit (nemt at fjerne igen), så bliver herden kortere, og man undgår spild ilt (=røggastab). Og så justere kW og  blæser ned og se hvad der sker.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Sophus. :-) Den fik du lige en tommel op for :-) Er der nogen der ligger inde med målene på en 10 og 16 Kw U-herd? Jeg kører desuden med skamolplade ovenpå.
Det kunne være et fin eksperiment, at sætte styringen til en 10 Kw brænder, og så lade den regulere mellem 10 -100 % med nye blæsertal.
Jeg kommer aldrig til at udnytte effekten mellem 10 - 16 Kw.
Med venlig hilsen Claus

Herden på en 16kW er vel længere og bredere?

Man kunne vel prøve at stoppe de yderste huller i herden med ildfast kit (nemt at fjerne igen), så bliver herden kortere, og man undgår spild ilt (=røggastab). Og så justere kW og  blæser ned og se hvad der sker.
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Hvis du sætter den ned til 10kw skal du sætte den op i kw på 10% ydelse som er den samme som du kan sætte den ned på mens den står som en 16 kw.
så du får ikke nogle fordele ved at sætte den ned på 10kw.

Jeg mener at 10kw og 16kw U-herd er lige bede men 10kw er korter end 16kw.

Hej Sophus. :-) Den fik du lige en tommel op for :-) Er der nogen der ligger inde med målene på en 10 og 16 Kw U-herd? Jeg kører desuden med skamolplade ovenpå.
Det kunne være et fin eksperiment, at sætte styringen til en 10 Kw brænder, og så lade den regulere mellem 10 -100 % med nye blæsertal.
Jeg kommer aldrig til at udnytte effekten mellem 10 - 16 Kw.
Med venlig hilsen Claus

Herden på en 16kW er vel længere og bredere?

Man kunne vel prøve at stoppe de yderste huller i herden med ildfast kit (nemt at fjerne igen), så bliver herden kortere, og man undgår spild ilt (=røggastab). Og så justere kW og  blæser ned og se hvad der sker.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Hej Claus

En 10kW er bare en afkortet 16kW.
Oprindelig startede 10kW faktisk med et tilbud herinde om at få kortet 16kW brænderen op og så en ny herd. Du vil sagtens kunne købe en ny herd, og så få en smed til at korte brænderen op, han ville sikkert også kunne korte herden op.
Det vil dog helt sikkert være et problem med en lille brænder og en stor kedel, tomgangstabet kan blive så stort at virkningsgraden nærmer sig 0% og at fyret bare står og spilder energi.

Da min 16kW også er rigelig stor om sommeren, så lagde jeg hårdt presset rockwool ned under brænderen så de to yderste rækker huller var dækket, der fantes dog udelukkende flade herder dengang, det gjorde opgaven lettere.

Så lavede NBE sommerherden, og det var lige det der skulle til her hos mig, og jeg har en fornemmelse af at brænderen virker som en 8-10kW set i forhold til min fornemmelse med 16kW herden.

Jeg har selv lavet et par herder, det er jo sjovt at eksperimentere. Det meste af året bruger jeg sommerherden, der er ca. 3mdr. hvor den ikke rigtig rækker, så der bruger jeg en hjemmelavet, som næsten er en kopi af den 16kW fladherd der var i de nyeste brændere.

Jeg tror at du vil have fordel af at bruge timere så fyret er slukket en del af døgnet. Hvor mange kg piller bruger du om året? og har du en supplerende varmekilde?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
jeg har også en 16kwh , dengang kunne man ikke få dem mindre, jeg har bare sat den til max 50% så har den også kun 40 trin når den skal regulere ned det har kørt udmærket i mange år,den smider heller ikke så let piller i asken mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Hej Kenneth.
Jeg bruger mellem 4 - 5 tons om året, og har en brændeovn, som jeg stort set aldrig bruger.
Om sommeren, benytter jeg urstyring, og bruger kun fyret til varmt vand. I forår og efterår, kører jeg med tidsstyring, så fyret kører mellem kl. 04-08 og igen mellem kl. 16-20, det virker fint.
Men her i den tidlige vinter, og tidlige forår, så oplever vi ofte, af nogle af mine telestater lukker, primært pga. brug af ovn i køkkenet, lidt solindstråling mm. og så bliver aftaget for lille til d. 1.6 Kw brænderen kører med.
Jeg ved godt det er rent nørderi, jeg kunne jo bare hæve fremløbstemperaturen i vejrkredsen, og så lade min termostater starte og stoppe fyret, alt efter om der kaldes på varme. men det giver godt nok et uroligt fyr, der ofte starter og stopper (jeg har sat min Danfoss gulvstyring til eksterne kontakt, så når der ikke kaldes på varme slukker fyret)
Men jeg håber jeg kan få det så fintunet, at alt lige fra fremløbtemp, vejrstyring, gulvekredse mm. kan have samme indstilling året rundt, så det kun er at stille uret i styring, hvornår det skal køre, forår, sommer, og efterår. :-)
Hilsen Claus
Hej Claus

En 10kW er bare en afkortet 16kW.
Oprindelig startede 10kW faktisk med et tilbud herinde om at få kortet 16kW brænderen op og så en ny herd. Du vil sagtens kunne købe en ny herd, og så få en smed til at korte brænderen op, han ville sikkert også kunne korte herden op.
Det vil dog helt sikkert være et problem med en lille brænder og en stor kedel, tomgangstabet kan blive så stort at virkningsgraden nærmer sig 0% og at fyret bare står og spilder energi.

Da min 16kW også er rigelig stor om sommeren, så lagde jeg hårdt presset rockwool ned under brænderen så de to yderste rækker huller var dækket, der fantes dog udelukkende flade herder dengang, det gjorde opgaven lettere.

Så lavede NBE sommerherden, og det var lige det der skulle til her hos mig, og jeg har en fornemmelse af at brænderen virker som en 8-10kW set i forhold til min fornemmelse med 16kW herden.

Jeg har selv lavet et par herder, det er jo sjovt at eksperimentere. Det meste af året bruger jeg sommerherden, der er ca. 3mdr. hvor den ikke rigtig rækker, så der bruger jeg en hjemmelavet, som næsten er en kopi af den 16kW fladherd der var i de nyeste brændere.

Jeg tror at du vil have fordel af at bruge timere så fyret er slukket en del af døgnet. Hvor mange kg piller bruger du om året? og har du en supplerende varmekilde?
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Tja, din kedel og brænder er rigelig stor til dit forbrug.. har du ikke nogen naboer du kan sælge "fjernvarme" til.  ;D Eller glæde ungerne med en udendørs spa der altid er varmet op.  ::)

Jeg bruger 7-8 ton, og har stadigvæk timere aktive, og så har jeg begrænset ydelsen så fyret at længere tid om at varme vanden op når det starter. Det gør tingene meget harmonisk her hos os.

Som et eksperiment gætter jeg på at du kan indkøbe en 10kW herd og bare smide den i 16kW brænderen, min umiddelbare vurdering er der der bare lægger sig lidt aske i det forreste "døde" stykke. herden skal naturligvis fikseres med et jernstykke så den ikke bare glider frem. Så kan du jo lave en vurdering om du skal slæbe brænderen forbi smeden og få den kortet op.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Tro det billiste og nemmeste du kan starte med er at sætte den ned i 10% ydelse til 1,4kw eller 1,3kw for jeg kan se at Scottedor har den til at køre på 1,3kw ;)
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw