Hej Michael du må bære over med mig nybegynder og absolut ikke computer haj
Jeg er vist godt nok kommet til at forvire mig selv mere en end godt er, ved at køre to indlæg på samme tid
Så har altså flyttet det hele her over
(Dit svar fra nu slettede indlæg)
Hej Dan,
For at forstå hvad værdien for skorstenstrækket gør, bliver man nødt til at forstå autoberegningen.
Autoberegningen udregner grundlæggende pillemængden som en liniær funktion af blæserens lav og høj værdi, sammenholdt med sneglens afvejede mængde.
Nu er det bare sådan at et kraftigt skorstenstræk vil have stor betydning ved lav drift og mindre betydning jo større driftprocenten er, og derfor kompenserer autoberegningen for skorstenstrækket ved at øge pillemængden i lavlast.
Når man har en velfungerende trækstabilisator, kan man i udgangspunktet sætte skorstenstrækket til 0 og korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj til 100%, og herved få en grundindstilling.
Herefter bør man finjustere forbrændingen, og det kan gøres på 2 måder:
- Med autoberegningen til
- Med autoberegningen fra
Med autoberegningen til justeres forbrændingen ved at justere korrektionsværdierne for blæs lav, midt og høj, sådan at blæs øges (mere end 100%) for at få en mere mager forbrænding, og reduceres (mindre end 100%) for at få en federe forbrænding.
Med autoberegningen fra justeres forbrændingen ved at justere værdierne for mætninger lav og høj, sådan at mætning reduceres for at få en mere mager forbrænding, og øges for at få en federe forbrænding.
Det er vigtigt at justeringen af forbrændingen udføres korrekt, hvilket vil sige at forbrændingen justeres så det er lige før der kommer røg (se evt.
www.mhes.dk/Indstilling.pdf).
Når din styring melder ”INGEN LYS” er forbrændingen enten ikke korrekt, eller fotocellen er forkert justeret.
For meget luft kan sagtens være årsag til fejlen ”INGEN LYS”, men også værdien for fotocellen kan være for høj. Selv kører jeg med værdien 5 for lys under optænding.
Hilsen
Michael
Citat fra: schilling på Igår ved 19:36
Har prøvet at rode lidt med at sætte skorstens træk ned her i løbet af weekenden, men syntes at når det bliver for lav, at lav mætning kommer ned om omkring 5.0% bliver bålet for lille og den skriver tit INGEN LYS. Er det fordi jeg skal justere luften også? Eller gør den ikke også det når jeg nedsætter skorstens trækket?
Mvh Dan
Hej Michael på forhånd tak for hjælpen
Jeg har en træk stabilsator er bare ikke klar over om den er justeret korekt(står på10)
Ved bare ikke helt hvad det er jeg gør for at få pause fyring væk??? Vil det sige den ikke skal stoppe helt ind i mellem?
Mit skorstens træk står til 2
Har jo justeret dem meste af weekenden og afvejet igen til 890g pr 360sek
grunden til jeg havde hævet blæseren var for at jeg ikke syntes der var blå nok. Syntes problemet er at få mætningen lav længerene ned uden jeg får den til at skrive ingen lys! Den køre stort set hele tiden 10% = 3.1kw
Mætning lav 7,49% Mætning høj 37,7
Skostens træk sættes ned til 0 og lys til 5 og så prøve at justere forbrænding derfra??