Forfatter Emne: Hjælp og råd til nybegynder  (Læst 2965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larsluske

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp og råd til nybegynder
« Dato: Sep 03, 2017, 09:06 »
Jeg har for en måned siden købt og fået installeret et BS+ 10Kw fyr, og har et par spørgsmål angående optimal drift.

Der står i brugsanvisningen at ved opstart første gang skal jeg efter 20 minutter tvangsstyre brænderen i 10/50/100% ydelse og efter 10 minutter kan der foretages en CO2 måling, jeg kan ikke finde nogle steder i display/menuer der viser eller siger noget om CO2 måling, er det meningen at jeg selv skal måle CO2 værdien eller gør fyret det selv?

Det jeg har gjort er at låse fyret på de forskellige ydelser , slået O2 styring over til kun at vise O2 værdi uden at den regulerer, og indstillet blæseren til den værdi der rammer den optimale O2 værdi bedst, og derefter slået O2 regulering til igen, er det korrekt?

Jeg startede med at bruge nogle svenske piller af ukendt mærke, og fyret skulle stort set ikke justeres fra det det var stillet til fra fabrikken, eneste jeg regulerede var lav ydelse som blev reguleret ned, nu har jeg fået 4 sække af mærket Olimp af den lokale pilleforhandler da jeg skal prøve for at finde ud af hvad jeg skal købe fremover, her har jeg reguleret blæseren en del ned i alle ydelser for at få den til at ramme den korrekte O2 værdi, er det godt eller skidt?  er pillerne ikke gode nok eller er det ganske normalt at skal regulere en del ved forskellige mærker?

https://stokercloud.dk/v3/#/larsluske/main-page

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp og råd til nybegynder
« Svar #1 Dato: Sep 03, 2017, 10:30 »
Hej,

Først og fremmest - tillykke med anlægget  :)

Fyret kan ikke lave CO2 måling, men det kan lave O2 måling, og det er i denne sammenhæng ligeså godt  ;)
...når blot man husker at have ilt-sonden kalibreret korrekt.
Din ilt-sonde måler 20,8-20,9% O2 (ilt) når fyret er stoppet, så det er lige i skabet  ;)

Det du har gjort er lige efter bogen, når bare du husker først at lave indstillingen når fyret er drifvarmt.

Når man skifter træpiller vil man ofte opleve at der skal justers igen, det er helt normalt.
Med dit fyr med ilt-sonde (ilt-regulering) kan du faktisk bare hælde nye piller på og lade styringen selv foretage justeringen.
Hvis justeringen ender for langt fra det oprindelige, får du en meddelelse om det og skal så lave en manuel indstilling igen, altså det du allerede har gjort  :D
...så reelt er du nu "1000 m mester" i NBE BS+  ;)

Hilsen
Michael

Jeg har for en måned siden købt og fået installeret et BS+ 10Kw fyr, og har et par spørgsmål angående optimal drift.

Der står i brugsanvisningen at ved opstart første gang skal jeg efter 20 minutter tvangsstyre brænderen i 10/50/100% ydelse og efter 10 minutter kan der foretages en CO2 måling, jeg kan ikke finde nogle steder i display/menuer der viser eller siger noget om CO2 måling, er det meningen at jeg selv skal måle CO2 værdien eller gør fyret det selv?

Det jeg har gjort er at låse fyret på de forskellige ydelser , slået O2 styring over til kun at vise O2 værdi uden at den regulerer, og indstillet blæseren til den værdi der rammer den optimale O2 værdi bedst, og derefter slået O2 regulering til igen, er det korrekt?

Jeg startede med at bruge nogle svenske piller af ukendt mærke, og fyret skulle stort set ikke justeres fra det det var stillet til fra fabrikken, eneste jeg regulerede var lav ydelse som blev reguleret ned, nu har jeg fået 4 sække af mærket Olimp af den lokale pilleforhandler da jeg skal prøve for at finde ud af hvad jeg skal købe fremover, her har jeg reguleret blæseren en del ned i alle ydelser for at få den til at ramme den korrekte O2 værdi, er det godt eller skidt?  er pillerne ikke gode nok eller er det ganske normalt at skal regulere en del ved forskellige mærker?

https://stokercloud.dk/v3/#/larsluske/main-page
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #2 Dato: Sep 03, 2017, 13:43 »
Jeg har læst dit indlæg, som om at du har stillet blæseren efter ilten og ikke ilten efter blæseren. Jeg kender så heller ikke BS+ men tror nu at den virker som den gamle kedel, bare bedre.

Her skal man indstille blæser manuelt efter bålet (visuelt), og så aflæse og indstille ilten efter dette, for henholdsvis 10/50/100% drift.

Men vi må lige have på banen om jeg har misforstået det eller om Michael (mhes) ved der er en ny metode til indstilling af iltstyring.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Sep 03, 2017, 14:31 »
Hek Sophis,

RTB og BS+ kedler er så tætte at du kan indstille forbrændingen efter O2  ;)
På en RTB har du reelt ingen anden mulighed  ;)

På ældre kedler oplever man ofte at utætheder gør resultatet af O2 målingen ustabilt, og derfor må man indstille blæseren efter flammens udseende  ;)

Hilsen
Michael

Jeg har læst dit indlæg, som om at du har stillet blæseren efter ilten og ikke ilten efter blæseren. Jeg kender så heller ikke BS+ men tror nu at den virker som den gamle kedel, bare bedre.

Her skal man indstille blæser manuelt efter bålet (visuelt), og så aflæse og indstille ilten efter dette, for henholdsvis 10/50/100% drift.

Men vi må lige have på banen om jeg har misforstået det eller om Michael (mhes) ved der er en ny metode til indstilling af iltstyring.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html