Hmm, vand udvider altid lige meget ved samme opvarmning
...men udvidelsen er afhængig af hvilket temperaturinterval opvarmningen foregår i.
Jo højere temperaturinterval jo mere udvider vandet sig.
F.eks. udvider vand sig 0,16% ved opvarmning fra 10
oC til 20
oC, mens det udvider sig 0,24% ved opvarmning fra 20
oC til 30
oC.
Som en følge af dette bliver udvidelsen (og dermed mængden der lukkes ud gennem sikkerhedsventilen) bestemt at start og slut temperatur.
Jo større forskel mellem start og slut temperatur, jo mere udvider vandet sig, samtidig med at jo større slut temperatur, jo mere udvider vandet sig pr.
oC.
Du kan altså minimere mængden af vand gennem sikkerhedsventilen ved at reducere VVB-difference temperatur, men det giver så fler starter af fyret.
Hos mig er der næsten ingen vand gennem sikkerhedsventilen om vinteren, fordi VVB'en konstant varmes op gennem en termostatventil.
Om sommeren har jeg større mængde vand gennem sikkerhedsventilen, simpelthen fordi jeg om sommeren kører VVB-drift, hvor fyret kun kører (og opvarmer VVB'en) når VVB'en er "blevet kold nok".
Det giver større sving i temperaturen i VVB'en, og dermed større udvidelse.
Et andet fænomen jeg oplever er at mængden af vand gennem sikkerhedsventilen om sommeren er større når vi ikke er hjemme
Årsagen er at der ikke er noget jævnligt forbrug af varmt vand, når vi ikke er hjemme, fordi hver gang en vandhane åbnes mens VVB'en opvarmes, fjernes overtrykket er er opstået i systemet
Man kan reducere drypperiet fra sikkerhedsventilen, ved at have en ekspansionsmulighed i varmtvandssystemet.
Det kan f.eks. være et luftfyldt rør på varmtvandsrøret.
Hilsen
Michael
Hej,
Afløb behøver ikke være et kloakafløb
Det kan udemærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit
Årsagen er at sikkerhedsventilen mindst én gang om året prøves og dette skal kunne ske uden fare for personen der gør det, og det skal være let at se at der komme vand fra sikkerhedsventilen.
Regler kan være vanskelige at skrive, når alle tænkelige forhold skal tages i betragtning, så det er altid en god ide at finde ind til grunden for reglen og agere efter det
Jeg har en spand under sikkerhedsventilen
...og du skal bare gøre hvad du synes er bedst dor dig, men nu har du fået regelerne
Hilsen
Michael
Super at få gennemgangen og man kan jo ikke vide alt om vvs når det er 1. gang man roder med vvs som her..
Der var også en grund til det blev lidt sværere at tyde hvordan min installation var, da resten af mit brugsvand ligner lort, og burde få det lavet mere nydeligt, men det er svært når andre har været i gang med et øje lukket..
Den nye sikkerhedsventil drypper derudaf, og den lækker vel omkring 500ml-1000ml om dagen, hvorfor er der så meget forskel på hvor meget ens vand ekspandere? - Mindes du har skrevet at dit vand bare damper væk..
Er det pga afstand fra indgangen til vvb, der er jo ikke ret langt fra sikkerhedsventil til indgangen hos mig..
Min Scotte står til 58C og 8 i difference..