Hej,
Så fik jeg taget mig sammen og opgraderet woody'en til styring V6.x, med hele svineriet inkl. kompressor rens.
Hvad er så mine erfaringer ?
Det er absolut positivt
Styringen er blevet meget mere intuitiv, specielt det grafiske display er fint.
Min bedre halvdel synes faktisk at det er til at forstå
På displayet kan man bl.a. følge med i hvor lang tid der er tilbage af el-tænding, man kan se en fin tegning af anlægget med temperaturer osv. og man kan direkte se status af anlægget.
Uret i styringen er med batteri back-up, og tæller på net-frekvensen, så det funger bare.
Min styring er monteret med udetemperatur føler, VVB temperatur føler, 3-vejsventil til VVB og kompressorrens.
Udetemperaturføleren bruges til at definere hvornår der ikke er brug for varme i huset, og når det er tilfældet kører fyret kun når VVB'en er "for kold", det hedder SOMMERSTOP.
Samtidig bliver VVB'en prioriteret, så når der er brug for varme til VVB'en, ledes alt fremløbsvand til VVB'en, og når den er OK ledes alt fremløbsvand til radiatorerne - og det virker bare
Kompressorrens holder min herd ren.
Kompressorrens er 2 Ø8 luftrør der er monteret i bagvæggen ved herden, rørene er forbundet via en magnetventil til en luftkompressor.
Funktionen er så at når kompressorens udføres, bliver der blæst trykluft ind gennem luftrørene, og herved blæses herden ren.
Jeg har sat kompressorrens til 15 kg, hvilket vil sige at der renses for hver 15 kg piller der er forbrændt i samme opstart, samt ved hvert stop.
Med mit nuværende dagsforbrug, vil det sige at alm. kompressorrens ikke udføres, da jeg ikke bruger mere end 2,5-3 kg pr. kørsel, men ved hvert stop renses der.
Herden har ingen slagger , og jeg glæder mig til at se hvordan det ser ud om 1, 2, 3, 4 osv uger.
Jeg er ret sikker på at jeg er færdig med den ugentlige herdrensning
Når min VVS-pusher har fået sig taget sammen til at levere de sidste kobberrørsfittings, skal der monteres flowmåler, og så bliver det en Rolls Royce.
For en styringsmand som mig, der har beskæftiget mig med industriel styring i mere end 25 år, er det vemodigt at indrømme at den nye V6.x styring faktisk overflødiggør min egen hjemmestrikkede overordnede styring.
Alt styres nu af Woody styringen, urstyring, VVB-styring, udetemperatur kontrol, ja hele molevitten
Det eneste den ikke håndterer, er start/stop af cirkulationspumpen, men det klarer min Danfoss DTO, som jo alligevel sad der for overkogssikring.
Hilsen
Michael