Hej Alle. Jeg kører med en vejrkompenserings kreds mellem mit fyr i udhus og teknikrum i huset. Vejrkompenseringsventilen er en 2 vejs, og med selvstændig pumpe og shunt. indgang i huset ender i en 3 vejs ventil til VVB / gulvvarme. Dette kredsløb kører faktisk ok. Mellem fremløb og returløb er der monteret en konraventil, så hvis gulvkredsene lukker, kan vandet stadig cirkulere i vejr. kredsen. Jeg kan f.eks holde en fin temp. på f.eks. 35 gr. når der laves gulvvarme. men efter udgang i 3 vejsventilen, går røret til en shunt termostat, der er stillet til 35 gr., således gulvvarmen ikke får varemere vand end 35 gr. lige efter produktion af VVB. Lige efter denne termostat sidder der en kontraventil mellem retur og fremløb, lige før pumpen, således der kan blandes koldt vand i fremløb, hvis termostaten lukker pga. overtemperatur. Jeg har en Grundfoss Alpha2 25-60-180 siddende lige efter denne kontraventil. Jeg har pumpen stående på konstanttryk I, altså den laveste indstilling, selv i denne indstilling shuntes der alt for meget returvand ind, så mit fremløb måske kun er 20 -23 gr. sætter jeg pumpen på konstanttryk II, så iblandes der stort set ikke noget varmt vand, men udelukkende koldt returvand.Det er meget tydeligt at mærke. Jeg har prøvet alt, stille vejr. kredsens pumpe på konstanttryk I / II og III. uden at det hjælper. jeg kører pt. med vejr. pumpen på II og har så ca. 500 L/hour i kredsen. Et fuint flow, hvor jeg kan varme med VVB på 100 liter op fra 47 - 57 gr. på en god halv time. Nu det store spørgsmål? Kan jeg blænde kontraventilen i gulvkredsen af? Jeg kan jo styre min fremløbstemperatur via styringen helt præcist. Det eneste problem, der kunne blive, er at kortvarigt vil temperaturen i manifoldet stige til ca. 65 gr, før temperaturen i vejr. kredsen er faldet igen efter VVB drift. Hvad gør jeg? Er det en "no Go" og skal jeg bare hæve varmen i vejr kredsen til f.eks. 40 gr - 45 gr. Både konen og mine gulve kalder på varme :-) Hilsen Claus