Hejsa,
Tak for uddybningen omkring hvad brænderen er.
Jeg har nu rengjort udefra 2 aftener i streg, og der er vist ingen tvivl om, at det er der fejlen ligger. Pillesvineriet er nu næsten helt væk. Jeg har simpelthen bare ikke vist hvad jeg lavede, og derfor ikke rengjort herden tilstrækkelig.
Næste gang pillemagasinet er tomt, (om ca. 10 dage), må jeg hellere pille hele brændere af, og rengøre herden 100%
Det tager noget tid at få det fulde overblik
Jeg havde stoker i mange år uden at sætte mig 100% ind i tingene, det nar faktisk kun de sidste 3-4 år at jeg satte mig ind i tingene, og set i bakspejlet var det helt tosset.
Jeg ved ikke hvordan din brænder/herd er udformet, men min gamle stoker var et rør, et rør som ofte var temmelig tilstoppet, men da der kom varme til huset, måtte det være fint. Da der var en der forklarede mig at der max måtte ligge piller i halvdelen af brænderen, ja så brændte det væsentlig bedre da den sekundære forbrænding fik gasserne antændt i stedet for at sende energi i skorstenen.
Det er en god ide at skille det ad, min stoker begyndte at smide uforbrændte piller i askeskuffen, ved adskillelse kunne jeg konstatere at i stedet for at luften kommer ud af alle de små huller, så kom det meste luft ud af et 5kroners stort hul som var brændt, det måtte svejses, og vubti, så brændte det fint igen.
Så check herd/brænder, blæser, pakninger, og hvad der ellers kan have indflydelse, og hold kedel, røgkøler, evt. bagkammer og røgrør rimelig rent.
Det kan svare sig