Hej,
Med risiko for at gentage hvad der tidligere er skrevet vedr. pumpestop (dette står i en meget lang tråd blandet med alt muligt andet
).
Pumpestop definerer hvilken temperatur kedlen skal
ned under når fyret er stoppet, før pumpen stopper.
Funktionen bruges til at udnytte eftervarmen når fyret er stoppet, og samtidig sikre at f.eks. en VVB ikke afkøles for meget.
Pumpestop har altså ingen relevans mens fyret kører, men kun når fyret er stoppet.
Parametret pumpestart definerer hvilken temperatur fyret skal op på før, når fyret er i drift, før pumpe starter.
Funktionen bruges til at sikre en hurtigst mulig opvarmning af kedlen.
Det er definitionen, og sådan fungerer det i hvert tilfælde også på en v16.0000.176
Hilsen
Michael
OG lidt mere her fra...
Styringen af Cirkulationspumpen virker ikke særligt intuitivt eller korrekt - har man en kreds med kun 1 cirkulationspumpe giver det ikke nogen mening at styringen konsekvent slukker for pumpen når brænderen slukker..
Bedste hilsner
Michael
Pumpen slukker ikke sammen med fyret, men på den temperatur du sætter den til.
Hey @xkfc
Ja, det ville netop være fantastisk hvis du havde ret!!! SÅ virkede det som det sikkert var tiltænkt... men sådan fungerer det ikke i praksis!!!
Om jeg så indstiller "stop" temperaturen til 99 grader - så stopper pumpen når fyret slukker ned - uanset temperatur!!! Dette omgås, som jeg tidligere fik et svar på, KUN ved et man sætter stop temperaturen til f.eks. 10 grader - altså UNDER den temperatur fyret nogensinde vil opnå.... det virker totalt gakket at man skal udi sådanne krumspring for at få det til at virke - men ja, det skal man åbenbart indtil denne bug rettes.
Bedste hilsner
Michael
I min V7 virker det som jeg beskriver, det er ganske tydelig at se på grafen.
PGA min installation har jeg altid stoppet pumpen sammen med fyret, setpunkt fyr 58° og setpunkt pumpe 60°, men nu har jeg sat pumpen ned til 40° og den kører ganske tydelig energien ud, men den "æder" også bunden af mine 2 VVB'er, men det set ud til at vi alligevel har varmt vand nok, konen har hvert fald ikke klaget
For mig at se er der ikke noget galt i programmeringen, når jeg sætter pumpestop til 40° så kører pumpen til kedel temperatur er 40° efter fyret er slukket.
Og i opstart, her starter pumpen på den temperatur du sætter den til, for mig at se virker det rigtigt og logisk.
Hey igen,
Tak for dine "svar" - gør dog ikke den store forskel når jeg i Ver 16 fortæller at det IKKE virker sådan og ønsker dette rettet. Det er ret simpel programmering - hvor man har sat den til at "hvis stoptemperatur" er sat til "=ellerover" "kedeltemperatur" "så stop cirkulationspumpe" - hvilket er en fejl uanset hvad andre måtte mene - er parameteret der så skal det bruges som reelt parameter og stoppe pumpen på den temperatur der indstilles og IKKE når brænderen slukker ned.
Jeg har absolut INGEN brug for, at pumpen lukker ned sammen med fyret - så er der jo ikke den fjerneste mening med at have et centralt varmeanlæg hvor ideen netop ER cirkulerende varme / energi - hvor varmen aftages NÅR der er behov derfor - ikke når et fyr synes det vil sende noget varme.
Giver der lidt mening hvad jeg skrev? Det håber jeg - for det giver ingen mening i min verden at man HAR en stop parameter som overrules af at brænderen slukker - så er der ingen grund til at have dette stop parameter når det ikke anvendes korrekt.
Bedste hilsner
Michael