Forfatter Emne: Bundpladen mangler..  (Læst 9025 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Bundpladen mangler..
« Dato: Jan 01, 2017, 22:35 »
Bundplade, den nederst bag i kedlen, kan den købes som løsdel ? 

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #2 Dato: Jan 02, 2017, 08:32 »
Til den pris fandt jeg nok en jernplade et sted, og så kan man jo skrue en kabelbøjle på til at få fat på.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #3 Dato: Jan 02, 2017, 10:14 »
Tak for info.  :) Ja prisen er noget pebret, men i det her tilfælde betyder det intet, idet jeg mener at pladen skal være en del af "udstyrs-pakken" når et nyt pillefyr er installeret.  Modsat fyrer man vist for gråspurvene.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #4 Dato: Jan 02, 2017, 11:46 »
Tak for info.  :) Ja prisen er noget pebret, men i det her tilfælde betyder det intet, idet jeg mener at pladen skal være en del af "udstyrs-pakken" når et nyt pillefyr er installeret.  Modsat fyrer man vist for gråspurvene.

Man kan måske godt være lidt forvirret  ;D
Du spørger jo da om at købe den som løsdel ! Og nu mangles den i en nyt fyr  ;)

Naturligvis hører den til, ellers er der fri udblæsning fra brænderen og til skorstenen, men på den positive side kan man jo sige at du slipper for at røgvenderen bliver beskidt  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #5 Dato: Jan 02, 2017, 11:59 »
Kort fortalt så ferie-passer jeg et næsten ny monteret pillefyr. Godt nok er boligen på over 300 m2 men hold op et enormt forbrug der er af piller. Så forleden da jeg rensede kedlen ser jeg at pladen mangler. Denne mangel konfronteres "smeden" med, og svaret var at det skrammel ingen nytte var til, så den røg på skrotpladsen sammen med resten af transport-emballagen. Som han fastholde "så var det også meget nemmere at fjerne sod og aske fra bagerste røgslag og bund". Det sidste kan han jo så havde ret i.     

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #6 Dato: Jan 02, 2017, 12:21 »
Denne "smed" har vist ikke engang ulejliget sig med at læse manualen  >:(
Hvor mange fyr har han monteret ved nogle stakkels sagesløse folk  :-[

jeg ville hel klart vise ham manualen, og denne tråd, og håbe på at han vågner lidt op og fremskaffer bundplader.

det er næsten billigere med oliefyr, end at undvære pladen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #7 Dato: Jan 02, 2017, 13:08 »
Hold nu op for en useriøs bedrevidende "smed". Mon ikke han skulle gå tilbage til essen, og slå på noget jern.  ;D
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #8 Dato: Jan 02, 2017, 14:17 »
Ifølge min gode ven der er helt ny i pilleverden og som (desværre) absolut intet ved om pillefyr, har "montøren" opstillet mere end 10 pillefyr, men er uddannet landbrugssmed, det ses også på rørføringen, magen til makværk skal man vist lede længe efter (sku lidt synd), men det var en billig installation. 

Ps. Havde jeg haft tid, havde jeg gerne hjulpet med installationen..

..nå ja og så havde man også lige glemt at montere (sådan noget unødvendig pjat som) en trækstabilisator.
« Senest Redigeret: Jan 02, 2017, 14:35 af Frank Chr. »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #9 Dato: Jan 02, 2017, 15:25 »
Jeg er faktisk pt. lige i dialog med pillefyrsejeren. Ham der har installeret pillefyret tilbyder nu at montere en trækstabilisator, men på udvendig side af ydermuren da der ikke er plads på røgrøret mellem kedel og indermur.
Inden jeg kloger mig for meget (blander mig unødig i sagen), det er da fuldstændig hul i hovedet - ikke?

Stålskorstenen er monteret en halv meter fra (grundet udhæng) op af en husgavl.     

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #10 Dato: Jan 02, 2017, 15:32 »
Jo, han kan lige så godt grave den ned i haven
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #11 Dato: Jan 02, 2017, 16:17 »
Jeg er faktisk pt. lige i dialog med pillefyrsejeren. Ham der har installeret pillefyret tilbyder nu at montere en trækstabilisator, men på udvendig side af ydermuren da der ikke er plads på røgrøret mellem kedel og indermur.
Inden jeg kloger mig for meget (blander mig unødig i sagen), det er da fuldstændig hul i hovedet - ikke?

Stålskorstenen er monteret en halv meter fra (grundet udhæng) op af en husgavl.   

Den skal være monteret i samme rum som kedlen er monteret i , ellers gør den ingen nytte  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #12 Dato: Jan 02, 2017, 16:30 »
Tror i ikke bare i skal droppe den landbrugssmed inden han gør mere skade.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #13 Dato: Jan 02, 2017, 17:27 »
Mener jeg osse Ole og Bjarne, men jeg savner et helt præcis argument for (gerne kort) hvorfor (inden jeg slår i bordet og beder "smeden" om at fise af) så han ikke gør mere skade. Synes ikke jeg har kunnet finde en endegyldig forklaring på hvorfor trækstabilisatoren netop skal være i samme rum som kedlen.

Der blev snakket noget om at hvis kedlen stod i f.eks. en åben "carport/garage" ville det ikke gøre nogen forskel hvor trækstabillisatoren var monteret, og da pillefyret står i en temmelig stor tidligere staldlænge ville det være det samme. Hmm..
« Senest Redigeret: Jan 02, 2017, 17:29 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Bundpladen mangler..
« Svar #14 Dato: Jan 02, 2017, 18:50 »
Trækstabilisatoren skal sidde i det samme rum som fyret står i, af den simple grund at den skal "referere" til det lufttryk der er ved fyret.
Forestil dig en situation hvor trækstabilisatoren sidder i skorstenen udenfor, på den side af huset hvor vinden blæser ind på, og fyrrummet har sit luftindtag på den modadtte side af huset, altså der hvor der er læ.
Det vil medføre at lufttrykket er væsentligt højere ved trækstabilisatoren end ved fyret (der kan faktisk være vacuum ved fyret i sådan en situation).
Det høje lufttryk ved trækstabilisatoren vil medfør at den åbner meget (der er jo stor trykforskel mellem udenfor og indenfor i skorstenen) og derved reducerer trækket i skorstenen, mens fyret rent faktisk har "behov" for et stort træk.
Resultatet vil være dårlig forbrænding i fyret, med risiko for røgudslip i fyrrummet, eller endnu værre, CO udslip i fyrrummet.

Altså:
Trækstabilisatoren skal altid sidde i samme rum som fyret

Hilsen
Michael

Mener jeg osse Ole og Bjarne, men jeg savner et helt præcis argument for (gerne kort) hvorfor (inden jeg slår i bordet og beder "smeden" om at fise af) så han ikke gør mere skade. Synes ikke jeg har kunnet finde en endegyldig forklaring på hvorfor trækstabilisatoren netop skal være i samme rum som kedlen.

Der blev snakket noget om at hvis kedlen stod i f.eks. en åben "carport/garage" ville det ikke gøre nogen forskel hvor trækstabillisatoren var monteret, og da pillefyret står i en temmelig stor tidligere staldlænge ville det være det samme. Hmm..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html