Forfatter Emne: Høj drift konstant = større forbrug ?  (Læst 6535 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Rakri

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10 kw MINI
Høj drift konstant = større forbrug ?
« Dato: Dec 27, 2016, 22:20 »
Hej håber det er en der kan hjælpe eller forklare om alt er som det skal være.
Mit problem lyder som følgende .  Jeg syntes mit fyr køre med meget høj drift konstant sjældent under 80% og det undre mig at den skal køre med så høj drift for at holde på varmen syntes ikke det har været et problem tidliger .  Jeg syntes jeg har læst alt hvad jeg kan finde omkring indstillinger af fyr for at se om jeg har lavet nogle fejl .
Ændringen fra sidste år er at jeg har skiftet fra 8mm til 6mm A piller .

Nogle der vil kigge om keg skal lave nogle finjusteringer ?

Er det normalt at fyret køre med så høj drift konstant ?
Ser mine grafer normale ud ?

Håber der er en venlig sjæl der har tid her i jule tiden til at kigge og måske forklare hvad der kan være gjordt forkert .


Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #1 Dato: Dec 27, 2016, 22:46 »
Har du vejet piller af for nylig?
Hvis afvejning ikke passer, doserer den måske for lidt, og er derfor nødt til at køre i højere drift % for at holde temperaturen.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #2 Dato: Dec 27, 2016, 22:48 »
Efter skift af piller, der har du vel vejet af og indtastet det i styringen? og du har autoberegning slået til?
Sammen med skiftet, så skal du også justere din blæser ved 10, 50 og 100%.
6 mm. piller kan være vanskelligere at få til at brænde perfekt.

Offline Rakri

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10 kw MINI
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #3 Dato: Dec 27, 2016, 23:13 »
Der er blevet afvejet og indstillet blæs ved skift ..
En stigning på vægt med 100g.

Styringen forbrugsmåler mener også jeg bruger 1/4 del mere ind jeg egentligt gør kan det have noget med det at gøre.

Grunden til jeg forsøger med 6mm er pga den indbygget silo der er i mini versionen bare graver hul ned i  pillerne ved 8mm og så ville jeg se om den beder kan få fat i mindre piller.


Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #4 Dato: Dec 28, 2016, 00:02 »
Prøv i første omgang at veje af igen, helst 3 stk. i træk eller mere og tag gennemsnittet.
Den vægt du bruger, vejer den korrekt? prøv evt. at veje en kilo sukker, det plejer at passe på vægten indenfor få gram.
Det med at den "graver hul ned" ved 8 mm. piller, er det som at den kun tager de få kilo lige over sneglen og resten bliver stående lodret op? eller er det når siloen er næsten tom, så hænger der lidt på siderne der ikke selv falder til?
Når sneglen tømmer siloen, så er det pillerne lige over sneglen den tager og efterhånden falder pillerne i siden til.
Ps. har du meget smuld i bunden af siloen?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #5 Dato: Dec 28, 2016, 07:36 »
Hej,

Dine kurver indikerer ikke at der er noget forkert  ;)
...men det betyder ikke at der ikke er noget galt  ;)

Som andre har skrevet, er det væsentligt at afvejning og blæserindstilling (forbrænding) er korrekt.
Det er også vigtigt at du har en velfungerende trækstabilisator i din skorsten eller i røgrøret.

At din styring viser et anderledes forbrug af træpiller end fyret reelt bruger, er i sig selv ikke et problem, men det indikerer måske noget.

Hvis fyret kører korrekt, er forbruget udelukkende bestemt af husets varmeaftagelse.

Hilsen
Michael

Hej håber det er en der kan hjælpe eller forklare om alt er som det skal være.
Mit problem lyder som følgende .  Jeg syntes mit fyr køre med meget høj drift konstant sjældent under 80% og det undre mig at den skal køre med så høj drift for at holde på varmen syntes ikke det har været et problem tidliger .  Jeg syntes jeg har læst alt hvad jeg kan finde omkring indstillinger af fyr for at se om jeg har lavet nogle fejl .
Ændringen fra sidste år er at jeg har skiftet fra 8mm til 6mm A piller .

Nogle der vil kigge om keg skal lave nogle finjusteringer ?

Er det normalt at fyret køre med så høj drift konstant ?
Ser mine grafer normale ud ?

Håber der er en venlig sjæl der har tid her i jule tiden til at kigge og måske forklare hvad der kan være gjordt forkert .
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #6 Dato: Dec 28, 2016, 08:31 »
Styringen forbrugsmåler mener også jeg bruger 1/4 del mere ind jeg egentligt gør kan det have noget med det at gøre.

For mig er det 100% sikkert at det spiller ind. Styringen kan jo kun regne sig frem til et resultat, det er mennesket der afvejer og giver styringen forudsætningen at regne rigtigt.
Hvis du er sikker på at styringen skriver at du bruger 25% for mange piller, så er det lige netop det tal jeg bruger i stedet for at bruge tid på manuelle afvejninger, hvis man bare holder øje med sit faktiske forbrug kontra hvad styringen skriver, så afvejer den jo konstant :)

Hvis det var mig der skulle justere fyret, ville jeg bruge de 25% fejlvisning som udgangspunkt. Altså 850g minus afvigelsen på 25% = 640g i autoberegneren. Og så skal luften helt sikkert justeres.

Jeg har lige indreguleret en "mini" inden jul, her er afvejningen helt nede på 535g inden der var harmoni i styringens opgivelser og faktisk forbrug.. men nu passer den inden for få kg.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #7 Dato: Dec 28, 2016, 09:34 »
Har det samme problem med min mini så min teori om at styringen regner forkert passer jo meget godt men hvorfor for man denne fejlvisning  på denne model ??





V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #8 Dato: Dec 28, 2016, 10:03 »
Hej Kenneth,

Bare lige for at få det på plads, så er "misvisningen" i sig selv ikke noget problem, når blot blæsertallene passer til den faktiske pilledosering  ;)
Nuvel, styringen viser et anderledes pilleforbrug end det faktiske, men forbrændingen og dermed fyringsøkonomien er OK  ;)

Hilsen
Michael

Styringen forbrugsmåler mener også jeg bruger 1/4 del mere ind jeg egentligt gør kan det have noget med det at gøre.

For mig er det 100% sikkert at det spiller ind. Styringen kan jo kun regne sig frem til et resultat, det er mennesket der afvejer og giver styringen forudsætningen at regne rigtigt.
Hvis du er sikker på at styringen skriver at du bruger 25% for mange piller, så er det lige netop det tal jeg bruger i stedet for at bruge tid på manuelle afvejninger, hvis man bare holder øje med sit faktiske forbrug kontra hvad styringen skriver, så afvejer den jo konstant :)

Hvis det var mig der skulle justere fyret, ville jeg bruge de 25% fejlvisning som udgangspunkt. Altså 850g minus afvigelsen på 25% = 640g i autoberegneren. Og så skal luften helt sikkert justeres.

Jeg har lige indreguleret en "mini" inden jul, her er afvejningen helt nede på 535g inden der var harmoni i styringens opgivelser og faktisk forbrug.. men nu passer den inden for få kg.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Rakri

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10 kw MINI
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #9 Dato: Dec 28, 2016, 10:06 »
Jeg vil lige prøve en anden vægt og en blæser justering igen.

Og aå vender jeg tilbage :)

Dejligt der er så mange det vil hjælpe og melde ind med mulige justeringer

Jeg har intet smuld i Bakken kun lys grå fin aske .

Hvordan ved jeg det er en go trækstabilisator ?

Mvh Rasmus

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #10 Dato: Dec 28, 2016, 10:13 »
Har det samme problem med min mini så min teori om at styringen regner forkert passer jo meget godt men hvorfor for man denne fejlvisning  på denne model ??
Jeg tror ikke det er særlig model specifik, men der er naturligvis det, at miniens snegl er fastlåst til en vinkel, hvor man typisk ligger den eksterne snegl så langt ned som muligt når man har ekstern magasin.

Det er sikkert en temmelig typisk "problem" men da det normalt ikke har noget med forbrændingen at gøre, tror jeg at langt de fleste er ligeglad med hvad tallene siger, bare de har varme, og det ændrer jo heller ikke på forbruget.

Så er der jo bare nogle få tosser ;D der vil have tingene til at passe sammen  ^-^ og det kan jo fint lade sig gøre, det er blot ikke lykkedes mig ud fra manualens anbefalinger, min eksterne snegl der ligger meget ned skal også korrigeres.

Jeg har også konstateret at der er meget forskel på snegldoseringen om min beholder er fyldt eller ved at være tom, det er jo ikke specielt hensigtsmæssig, det påvirker jo justeringen af luften. Her kunne en ilt styring nok gøre gavn.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rakri

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Blackstar 10 kw MINI
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #11 Dato: Dec 28, 2016, 10:17 »
Med smuld i Bakken mener jeg intet smuld i siloen . Det gik lige lidt hurtigt . Siloen er lige blevet støvsuget for aske .


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #12 Dato: Dec 28, 2016, 10:17 »
Hej Kenneth,

Bare lige for at få det på plads, så er "misvisningen" i sig selv ikke noget problem, når blot blæsertallene passer til den faktiske pilledosering  ;)
Nuvel, styringen viser et anderledes pilleforbrug end det faktiske, men forbrændingen og dermed fyringsøkonomien er OK  ;)

Hilsen
Michael
Det er jeg helt klar over, og det burde jeg nok have skrevet.. jeg fik det faktisk lige tilføget, men indlæggene krydsede lige hinanden  :D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #13 Dato: Dec 28, 2016, 10:20 »
Jeg vil lige prøve en anden vægt og en blæser justering igen.

Og aå vender jeg tilbage :)

Dejligt der er så mange det vil hjælpe og melde ind med mulige justeringer

Jeg har intet smuld i Bakken kun lys grå fin aske .

Hvordan ved jeg det er en go trækstabilisator ?

Mvh Rasmus
Jeg tror ikke det ændrer noget med en anden vægt, med mindre det er en gammel mekanisk du anvender  ;D

Du har en god trækstabilisator hvis den står åben når det blæser.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Høj drift konstant = større forbrug ?
« Svar #14 Dato: Dec 28, 2016, 13:03 »
Hej
Måske ligger fokus lidt forkert i denne tråd.
I stedet for kun at fokusere på fyret skulle du måske også kikke på dit anlæg . Kan du have en radiator der hænger med en åben ventil i et rum hvor du aldrig/sjælent kommer , har du ændret vaner eller har nogen anden i familien det ?. Er der en teenager der mener man ikke kan føle frihed uden et konstant åbent vindue :-) osv
En 1/4 del mere i forbrug er en del i så varmt vejr som vi har lige pt og hvis det er fyret er den åbenlys ting jo at du skal smide 6mm pillerne efter en gal hund og skifte tilbage til 8 mm.
6mm vejer ikke så meget og kan have tendens til at blæse af en kort 10kw herd under rens . De brænder færdig i askeskuffen så du ser det ikke på asken. Du kan opleve det samme med meget korte 8mm som feks Lava .
Ved godt at det er lidt træls med piller der ikke glider ned af siderne men så må du lade være med at vudere forkert :-) og fylde silo noget oftere så den ikke går ud :-) Taler af erfaring da jeg har været slem til det samme :-)

MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html