Forfatter Emne: Garanti på Scotte 16Kw på BS1016 kedel  (Læst 4955 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline cch

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
Garanti på Scotte 16Kw på BS1016 kedel
« Dato: Nov 19, 2016, 11:50 »
Hej Alle. Jeg har købt et Scotte 16 KW pillefyrmed en Blackstar BS 1016 kedel samt alt udstyr hos en forhandler. Jeg har selv monteret det hele, da hvis jeg skulle have en VVS til at udføre dette ville jeg have en tilbage betalingstid på over 10 år. og dermed ville det ikke kunne forsvares økonomisk.  Jeg er forstået med garantiregler, der siger noget lign. som dette:
Hvis du selv monteret anlægget, så er du at betagte som montøren, montøren udskifter i forbindelse med garantisager defekte dele uden omkostning for forbrugeren. Dvs. vederlagsfrit, kun reservedelen dækkes.
Så langt så godt, jeg er godt klar over at jeg ikke får betalt omkostningerne ud over nye dele, såfremt jeg mod forventning  får en garantisag.
Jeg kan se at NBE, yder 6 måneders garanti, og at jeg som forbruger jo har 2 års "reklamationsret" Men hvordan får jeg mit pillefyr registreret hos NBE? Der skal nok udfyldes en blanket, men købsdato og idriftsættelsesdato mm. Men der har ikke fulgt en garantiformular med.
Skulle jeg få brug for en reklamation, så er det nok ikke pga. en defekt blæser eller en temperaturmåler, eller lign. Har allerede købt en ekstra keramisk eltænder og fotocelle, og køber snart div. kondensatorer hjem, så jeg har et lille lager, så fyret hurtigt kan komme i drift igen. Jeg tænker her på hvis kedlen en dag bliver utæt, eller styringen brænder af. Altså de lidt dyrere ting.
What to do? Kan i hjælpe mig videre? På forhånd tak.
Hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Garanti på Scotte 16Kw på BS1016 kedel
« Svar #1 Dato: Nov 19, 2016, 12:48 »
Hej Claus,

I udgangspunktet er juraen at din reklamationsret er noget mellem dig og den du har handlet med, altså noget mellem dig og den forhandler der har solgt dig delene.
Det gælder alle handler til forbrugere i Danmark og er altså ikke specielt for NBE og deres produkter.

Jeg ved ikke hvor du læser at NBE har 6 måneders garanti, men købeloven taler om "omvendt bevisbyrde" de første 6 måneder af reklamationsfristen, altså at det er leverandøren der skal bevise at reklamationen ikke er berettiget og ikke dig der skal bevise det.
Reklamationsretten går iøvrigt på fejl og mangler der var til stede på leveringstidspunktet og er derfor ikke en garanti.

Dit fyr skal ikke registreres hos NBE for at købelovens reklamationsret gælder, det eneste det kræver er at du kan dokumentere købstidspunktet over for forhandleren, og har som sådan intet med NBE at gøre.
Det eneste jeg kan se på NBE's web-side som fraviger ovenstående er at NBE forlænger reklamationsretten gennem forhandleren med 12 måneder til ialt 36 måneder, hvis du køber et RTB-anlæg gennem en certificeret forhandler, har det tilsluttet StokerCloud og får udført årlige serviceeftersyn.
Da dit anlæg ikke er et RTB gælder det så ikke for dig.

Hilsen
Michael

Hej Alle. Jeg har købt et Scotte 16 KW pillefyrmed en Blackstar BS 1016 kedel samt alt udstyr hos en forhandler. Jeg har selv monteret det hele, da hvis jeg skulle have en VVS til at udføre dette ville jeg have en tilbage betalingstid på over 10 år. og dermed ville det ikke kunne forsvares økonomisk.  Jeg er forstået med garantiregler, der siger noget lign. som dette:
Hvis du selv monteret anlægget, så er du at betagte som montøren, montøren udskifter i forbindelse med garantisager defekte dele uden omkostning for forbrugeren. Dvs. vederlagsfrit, kun reservedelen dækkes.
Så langt så godt, jeg er godt klar over at jeg ikke får betalt omkostningerne ud over nye dele, såfremt jeg mod forventning  får en garantisag.
Jeg kan se at NBE, yder 6 måneders garanti, og at jeg som forbruger jo har 2 års "reklamationsret" Men hvordan får jeg mit pillefyr registreret hos NBE? Der skal nok udfyldes en blanket, men købsdato og idriftsættelsesdato mm. Men der har ikke fulgt en garantiformular med.
Skulle jeg få brug for en reklamation, så er det nok ikke pga. en defekt blæser eller en temperaturmåler, eller lign. Har allerede købt en ekstra keramisk eltænder og fotocelle, og køber snart div. kondensatorer hjem, så jeg har et lille lager, så fyret hurtigt kan komme i drift igen. Jeg tænker her på hvis kedlen en dag bliver utæt, eller styringen brænder af. Altså de lidt dyrere ting.
What to do? Kan i hjælpe mig videre? På forhånd tak.
Hilsen Claus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline cch

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2016, 15:03 »
Hej Michael.
Det står ellers på side 29 i manualen, se her: http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/V10-JAN-2014-lo.pdf
Snip: Alle produkter som købes hos NBE er naturligvis omfattet af den gældende danske købelov.
Der ydes 6 mdr. garanti på produkterne, gældende fra modtagelsesdatoen.
Udfyldes Garanti registrering ydes der 2 års garanti på produkterne.

Det er jo væsentligt bedre end kun 6 måneders garanti, og 18 måneders "reklamationsret"
Jeg fik sat en ny Metro vandvarmer op, der fik jeg også ekstra garanti, når de fik serienummeret, og installatørens info.
Men jeg kan bare ikke finde den garanti registrering nogen steder, men det kan være een som den autoriserede forhandler ligger inde med?
Med venlig hilsen Claus
Mvh. Claus
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2016, 17:25 »
Hej Claus,

Jeps, men du har jo ikke købt noget hos NBE  ;)
...men hos en forhandler  ;)

Nu er jeg ganske sikker på at NBE ikke prøver at snyde dig eller andre, så den udviede garanti gælder sikkert også til dig gennem forhandleren.
Du er selv inde på hvordan det skal håndters, for du skal kontakte din forhandler.

Hilsen
Michael

Hej Michael.
Det står ellers på side 29 i manualen, se her: http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/V10-JAN-2014-lo.pdf
Snip: Alle produkter som købes hos NBE er naturligvis omfattet af den gældende danske købelov.
Der ydes 6 mdr. garanti på produkterne, gældende fra modtagelsesdatoen.
Udfyldes Garanti registrering ydes der 2 års garanti på produkterne.

Det er jo væsentligt bedre end kun 6 måneders garanti, og 18 måneders "reklamationsret"
Jeg fik sat en ny Metro vandvarmer op, der fik jeg også ekstra garanti, når de fik serienummeret, og installatørens info.
Men jeg kan bare ikke finde den garanti registrering nogen steder, men det kan være een som den autoriserede forhandler ligger inde med?
Med venlig hilsen Claus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline cch

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Nov 20, 2016, 18:15 »
Tak Michael, jeg griber fat i forhandleren :-) Jeg har åbenbart ikke fået garanti registreringen med, ved leveringen.
Jeg må ellers sige at jeg er overordentligt positiv tilfreds med hele løsningen :-) Og jeg kunne godt finde på en dag at købe en V.13 styring, så jeg kan få flowmåling på, det understøtter min styring desværre ikke. Men ellers hele vejen igennem et superprodukt til en fornuftig pris :-)
Med venlig hilsen Claus
Mvh. Claus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2016, 18:28 »
Tak Michael, jeg griber fat i forhandleren :-) Jeg har åbenbart ikke fået garanti registreringen med, ved leveringen.
Jeg må ellers sige at jeg er overordentligt positiv tilfreds med hele løsningen :-) Og jeg kunne godt finde på en dag at købe en V.13 styring, så jeg kan få flowmåling på, det understøtter min styring desværre ikke. Men ellers hele vejen igennem et superprodukt til en fornuftig pris :-)
Med venlig hilsen Claus

Jeg mener da helt bestemt V10 understøtter flowmåling. Jeg kørte da med det indtil jeg afmonterede den fordi lysningen var for lille.

Måske den ikke er kompatibel med de nye flowmålere, men funktionen er der da.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline cch

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Nov 20, 2016, 18:35 »
Hej Sophus, ja flowmåling er muligt, men kan kun stille den til 1L/puls, så den er ikke kompatibel med NBE flowmåler, se her: http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-tilbehor/flow-maler-3-4-uden-fysisk-flowmeter.html
De skriver at funktionen kommer til Version 10 / 13 , men der udvikles jo ikke mere til version 10... jeg kører selv med nyeste version 10.0522 som udkom for ca. 1 år siden.
jeg har pilles flowmåleren af, da den forkerte udregning så sagde at min indfyrede effekt var mellem 75 - 100 Kw.
Ellers ærgerligt, da det ville være rart at kende flow på returen :-)
Med venlig hilsen Claus
Mvh. Claus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2016, 18:44 »
Hej Sophus, ja flowmåling er muligt, men kan kun stille den til 1L/puls, så den er ikke kompatibel med NBE flowmåler, se her: http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-tilbehor/flow-maler-3-4-uden-fysisk-flowmeter.html
De skriver at funktionen kommer til Version 10 / 13 , men der udvikles jo ikke mere til version 10... jeg kører selv med nyeste version 10.0522 som udkom for ca. 1 år siden.
jeg har pilles flowmåleren af, da den forkerte udregning så sagde at min indfyrede effekt var mellem 75 - 100 Kw.
Ellers ærgerligt, da det ville være rart at kende flow på returen :-)
Med venlig hilsen Claus
Jeg kørte med den gamle flowmåler med 10l/puls på en V10.

Med V13 kan du aflæse flow, men den bruges ikke længere til at udregne kW, her bruges indfyret effekt.

Og er softwaren (v13) ikke udgivet til din V10, det mener jeg bestemt den er, men det kræver bare en tablet/telefon. Din nuværende skærm bliver så lavet om til en trykskærm, kun til tænd og sluk.
Så i stedet for en ny styring, skal du bare have en tablet til 269,- i harald skaral som du monterer ved siden af styringen så kører du V13. Eller den dyre løsning 399,- men så er det også en 9".

Update: så lige at den ikke hedder V13, men V10.0940 (til tablet).
« Senest Redigeret: Nov 20, 2016, 18:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt