Forfatter Emne: Findes der mon nogen ny bedre herd?  (Læst 13112 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Dato: Okt 13, 2016, 16:01 »
Er der mon nogen ny udvikling (forbedring) af herden til en 10kW Blackstar (2015 model) ?

Den herd fyret er født med er en U-herd. Problemet med denne U-herd syntes at være at pillerne spredes ud i herden og kan så ikke holde lux ret længe ved 10% drift. Netop denne efterårstid, lige nu, er hvor der køres ret meget på bare 10% effekt.

BEVIDST SKABE EN LILLE ASKEKAGE:
Jeg har studeret hvad der sker, ret så grundigt, og for mig har løsningen været at holde rens med ret lave tal, så en lille askekage kan formeres og dermed sørger for at pillerne ligesom ligger mere i en lille bunke, som kan holde lux længe nok til næste pilleføring. Men jeg skal helt op på en ydelse (effekt, også kaldet skorstenstræk) på 1.9kW. Sneglepausen med den indstilling er 88,5 sek (kan aflæses på ‘Regulerings Informationssiden’ i systemboksen) og med en rolig 14% indstilling for blæser ved 10%, så kører den rimeligt stabilt på sin 10% effekt. Det holder to mindre radiatorer igang, hvilket er lige nok nu til at holde huset varmt, på denne tid.

PILLER SKAL STOPPES FRA AT BLIVE SPREDT UD, DE SKAL LIGGE I EN LILLE BUNKE:
Jo, venner, jeg ved udmærket godt at mange nu vil skrige, at man da ikke ligefrem skal tilsigte at have en askekage, men når jeg renser herden vil det tage næsten en hel dag før fyret igen kan køre med 10% effekt uden at stoppe pga manglende lux. Når der så er dannet en lille bunke slagger, tja, så kører det hele igen helt fint og uden mere nervøsitet for at fyret atter vil sætte ud. Det er en meget irriterende fornemmelse, når man hele tiden skal spekulere på om fyret nu skulle gå ud mens man er ude og handle elller om natten.

RENSNING AF HERDEN SKABER STORE PROBLEMER:
Hele dagen efter en rensning, når fyret ikke kan klare 10% effekt (indtil der dannes en kage, som kan stoppe pillerne i at brede sig ud), må jeg holde skarpt øje med fyret på computeren og så hurtigt banke 10% blæseren op på hele 25% for at undgå et stop af fyret. Det skaber lidt lux, når de 25% blæser luft sætter ind, men skal selvsagt derefter igen sættes ned, for ellers blæser det bare pillerne op til månen. Men hellere denne nødløsning end at skulle genstarte fyret for mange gange.

En anden nød-løsning er selvsagt også bare at lukke op for lidt flere radiatorer, så ydelse stiger, men så bliver her hurtigt for varmt og det er jo heller ikke smart for økonomien. Desuden bør fyret jo været indstillet til at klare 10% kørsel, uanset hvad. Det skal det da dælme bare kunne fungere.

HAR ANDRE FUNDET EN LØSNING?
Hvad gøres der mon omkring dette problem af andre? Er der en bedre herd, måske en ny udviklet herd (NBE?), som bedre kan holde pillerne i en bunke, så bålet ikke bare går ud på kort tid, altså før der kan tilføres flere piller.

Den løsning med en lille askebunke virker, så jeg overvejer at forsøge mig frem ved at montere en lille metalliste, som kan holde på pillerne, men den skal så formes på en måde så aske stadigvæk kan blæses væk (en bakketop). Pladen skal så bare stoppe pillerne far at sprede sig ud på U-herden, selvom det vel ellers netop er det den er designet til? Jeg holder rens nede på 9min-4sek-55%, lige nok til at holde herden ren for aske og samtidig ikke blæse min lille kære askekage væk. Men nu skal man jo ikke genopfinde hjulet — med mindre det er nødvendigt — hvis der allerede er fremstillet en løsning, findes der mon det?

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #1 Dato: Okt 13, 2016, 17:30 »
På min U-herd spytter sneglen ligesom 6 mm pillerne ud i den ene side (ikke fordi det er noget problem) men jeg synes pillerne var mere jævnt fordelt da jeg i starten brugte 8 mm.
Jeg fik gaflet mig en sommerherd i fjor (den gamle model) med skrå sider, der lander pillerne mere centralt synes jeg, så måske du skulle søge efter sådan en brugt model.  :)   

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #2 Dato: Okt 13, 2016, 18:13 »
Ja skrå sider lyder interessant, har det fungeret bedre for dig i den lave kørsel? Helt klart noget jeg må undersøge.

Mon andre har erfaring med sommerherden? Jeg tænker her på om den måske så giver mindre energi fra sig ved kraftige kørsel. Tænker her på at den er kaldet for en 'sommerherd'.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #3 Dato: Okt 13, 2016, 18:17 »
Min erfaring er at hvis man køre 100% drift over længere tid med sommerherd, kan det knibe lidt med at få alle pillerne brændt ordentligt af, netop fordi bålet/pille stakken er mere samlet.
« Senest Redigeret: Okt 13, 2016, 18:20 af Frank Chr. »

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #4 Dato: Okt 13, 2016, 18:55 »
Ja, men det kan så nemt løses ved bare at skifte om til U-herden når vinteren sætter ind. At skifte en herd er jo meget meget nemt. Så det er nok den vej jeg bør prøve, før jeg forsøger at fremstille en ny herd selv.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #5 Dato: Okt 13, 2016, 19:05 »
Der er bare det lille problem at modellen vist ikke er i handlen mere, oprindelig mener jeg det også var en test-herd. Jeg ved ikke hvorfor herden er taget af markedet.

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #6 Dato: Okt 13, 2016, 19:17 »
Måske nogen reagerer med en gammel brugt sommerherd, men ellers må jeg så alligevel se at lave noget Storm P. noget :)

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #7 Dato: Okt 13, 2016, 20:32 »
Hedestoker har den " gamle" herd, ikke sommer herden, men, synes jeg, noget bedre end u-herden.
https://www.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_og_woody_reservedele.html
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #8 Dato: Okt 13, 2016, 20:49 »
Tak for link, paw. Jeg har fået et tilbud fra T-mek om at afprøve en sommerherd, hvad jeg er rigtig glad for. Det vil så ret hurtigt afgøre om det evt kan løse problemet med den type herd, så det er alle tiders af afprøve. Heldigvis bor T-mek hernede i smørhullet, faktisk var jeg på besøg hos ham i sin tid, før jeg installerede mit fyr. Han har en meget flot installation, så det var en god demonstration for mig.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #9 Dato: Okt 13, 2016, 21:46 »
Jeg har de sidste 5 år kun kørt med sommerherden , den kan jeg godt anbefale ,især hvis man køre meget i lav ydelse , som jeg tit gør .
Hvis man skifter fra U herden til sommerherden skal du kontrollere flammen ved 10,50 og 100% ydelse
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #10 Dato: Okt 14, 2016, 00:48 »
Et tip (måske ikke brugbart) men prøv at fjerne skamolpladen på U-herden, det giver i al fald en helt anderledes flamme.  ;)

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #11 Dato: Okt 14, 2016, 07:27 »
Ja, jeg kan fint prøve at køre lidt uden skamolplade i morgen, når jeg alligevel skal rode med fyret. Jeg kan nemt tage skamolpladen ud uden at slukke for fyret. Jeg ha rpudsigt nok aldrig før prøvet at køre uden den plad.e

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #12 Dato: Okt 14, 2016, 07:50 »
Det er ærgerligt at sommerherden ikke produceres længere, for den er ganske suveræn i forhold til de andre jeg har.
NBE har mig bekendt aldrig meldt ud hvorfor man ikke kan købe dem længere.

Vi har selv været i gang med at lave et par stykker, men med begrænset maskineri, er den lidt kompliceret at få nøjagtig. Jeg har lavet en "standart" herd som jeg bruger når sommerherden ikke slår til og den er en del bedre end den som fyret blev leveret med i sin tid.

Jeg tvivler på succes ved at bruge Uherden uden skamol plade på toppen. Jeg var så heldig at være med fra start og fik et par Uherder leveret til test, ret hurtigt fik jeg skåret noget plade til så jeg fik låg på, ellers kunne jeg slet ikke få noget fornuftigt ud af Uherderne.

Selv på de almindelige herder har jeg låg på. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2964.0 på de nederste billeder kan du se hvordan.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #13 Dato: Okt 14, 2016, 08:14 »
Kan ikke genkende de problemer nogle har med u-hærden, der er nok en grund til at Nbe udfasede de andre modeller. Men måske sommerhærden er bedre til lidt ringere piller, måske det er der rotten er begravet, da bålet er noget mere koncentreret, og dermed varmere. Kunne være derfor nogle døjer med fastbrændt askekage. Mvh. Carsten
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Findes der mon nogen ny bedre herd?
« Svar #14 Dato: Okt 14, 2016, 08:40 »
A pro pro skamolpladen på U-herden, så holder de ikke evigt kan jeg se på min egen. En god bekendt tabte sin på gulvet så den knækkede, idag bruger han en mursten, det virker fint. Som han siger, så er han også fri for "bøvlet" med den skide lille skrue, som han altid taber ned i askeskuffen. Men han er også født med 10 tommelfinger  :D

Selv er jeg også blevet helt glad for sommerherden, men kun fordi fordi den er noget nemmere at tage ud end U-herden. Som jeg ellers (næsten) aldrig har problemer med, kun en enkelt gang hvor jeg svedte tran over nogle forbistrede træpiller der gav slagger.