Forfatter Emne: Forkert pillevægt  (Læst 5604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BerntJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Forkert pillevægt
« Dato: Aug 01, 2016, 14:06 »
Jeg vil gerne vide om en forkert indtastet pillevægt kan give udslag i sort, glasagtig belægning på indersiden af kedlen og en nærmest fastbrændt belægning på røgvender.

Vi fik installeret fyret i Oktober sidste år og det kørte fint indtil et sted imellem rensning midt Maj og rensning den 3-7, hvor jeg observerede belægningen.
Siden har jeg prøvet forskellige ting. Hæve kedel/røggas temperatur. Køre uden røgvender - det brugte bare flere piller. Vi havde montør  i Juni for at fastgøre røgrøret ordentligt. Han havde sænket kedel temp fra 70 til 65 uden at spørge hvorfor jeg kørte med 70 grader (For at holde en tilbageløbs temp på min 55 grader) Desværre kiggede jeg ikke efter den indstillede pillevægt. Idag afvejede jeg pillerne og fik resultat 1650 gram på 6 min. Gennemsnit af 3 kørsler. Han havde indstillet 1200 gram pr. 6 min.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #1 Dato: Aug 01, 2016, 15:11 »
Forkert indtastet vægt er noget ja hvis ikke det vigtigste for og få en korrekt forbrænding , hvis den har stået på 1200 i steden for 1650 vil det ryge = sort kedel da den dosere flere pille end den skal  , men lav ny afvejning en gang imellem  ind til den er ens hver gang, eller du får et nyt læs piller eller du kan se forbrændingen ikke er ok .

« Senest Redigeret: Aug 01, 2016, 15:14 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #2 Dato: Aug 01, 2016, 16:01 »
I tillæg til Bjarnes udmærkede svar.

Ja, for mange piller giver sod. (og faktisk også en lavere røgtemperatur, da fyret yder mere med mindre luftflow)

Sod og for lav temperatur giver glanssod.

Som sådan er 65 grader jo inden for kravene til kedlen, men kan du ikke holde returen oppe så er det jo for lavt.

Men især om sommeren skal man være over kedlen, da en opstart kan give lidt fugt og hvis kedlen ikke når at blive ordentlig varm, eller er varm i for kort tid, når denne fugt måske ikke at fordampe.

Så smedens indstillinger har jo klart ikke forbedret tingene, men måske du også skal tænke over om din shunt fungerer optimalt eller om den skal forbedres.
« Senest Redigeret: Aug 01, 2016, 16:35 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #3 Dato: Aug 01, 2016, 22:12 »
Ja for fed blanding kan give glanssod, og måske det der er sket.
Jeg oplevede det for et par år siden, under sommerkørsel, jeg fandt aldrig årsagen, der var ikke ændret på indstillinger eller træpiller, ej heller våde træpiller, undersøgte fugtindhold, pludselig var det der bare. Og det forsvandt igen, da det blev koldere, og der kom noget knald på forbrændingen. Men glanssod kan være noget djævelværk at komme af med igen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #4 Dato: Aug 01, 2016, 22:50 »
Det er måske også værd at påpege at forudsætningen for en korrekt pilleafvejning er en præcis vægt.

Ps.
Næsten uanset hvor mange (for mange) piller jeg "tvinger" fyret til at forbruge, kan jeg da tilføre rigeligt med luft nok til en ren forbrænding. Jeg får godt nok en ordentlig stikflamme og det meste af varmen fiser så også op gennem skorstenen.   

Offline BerntJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #5 Dato: Aug 02, 2016, 07:53 »
Tusinde tak for jeres svar. Det var rart at få bekræftet. Er der så nogen der har en god ide til hvordan man slipper af med det skidt igen? Der er grænser for HVOR meget jeg kan gøre med de medfølgende rense skrabere og - børster. Og der er jo mildest talt ikke meget plads dernede.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7629
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #6 Dato: Aug 02, 2016, 08:21 »
Tusinde tak for jeres svar. Det var rart at få bekræftet. Er der så nogen der har en god ide til hvordan man slipper af med det skidt igen? Der er grænser for HVOR meget jeg kan gøre med de medfølgende rense skrabere og - børster. Og der er jo mildest talt ikke meget plads dernede.

Åben alle vinduer og alle radiator termostater op på max.
Fuld fart på fyret en times tid, så er det værste væk.
Derefter, lav en frisk grundjustering  :)

( Er laget flere cm tykt og ind i røgrør + skorsten, så må du have fejer på banen. )
« Senest Redigeret: Aug 02, 2016, 08:23 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #7 Dato: Aug 02, 2016, 08:23 »
Du kan fyre rigtig godt igennem, altså lang tid på 100% det kan godt få glassoden til at springe af.

Det betyder faktisk intet om man har en præcis vægt eller ej, vægten har kun noget med tallene at gøre. Man kan indtaste et tilfældigt tal og justerer luften, og fyret vil brænde perfekt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #8 Dato: Aug 02, 2016, 12:42 »
Ja det er rigtigt Kenneth men til gengæld hvis du taster et for højt tilfældigt tal ind, udnytter man jo ikke fyrets fulde potentiale vil jeg mene.  :)

Ps.
Mon ikke en hobby ukrudtsbrænder kan klare det meste glanssod. Trickset bruge jeg da ofte i mit gamle  fastbrændselsfyr.   ;)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4504
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #9 Dato: Aug 02, 2016, 12:55 »
Korrekt, og indtaster du et tilfældigt tal ind der er for alt lille kan du få dobbelt potentiale ud af fyret  ;D

Først når afvejning, autoberegner og opsætning er 100% korrekt, vil visning af ydelse og forbrug passe. ;) men forbrændingen kan være optimal alligevel .
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #10 Dato: Aug 02, 2016, 16:32 »
Ja tænk sig hvis man bare kunne tune fyret efter behov, især når der er filbul (stavet filbum)vinter.   :D

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #11 Dato: Aug 02, 2016, 21:58 »
Ja tænk sig hvis man bare kunne tune fyret efter behov, især når der er filbul (stavet filbum)vinter.   :D

Det er vel op til en selv (og jeg tror ikke det er noget producenten anbefaler), men skal man gøre det er vægten ikke det rette sted (det er for uøkonomisk).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Forkert pillevægt
« Svar #12 Dato: Aug 02, 2016, 22:57 »
@Sofus
Jeg havde engang en (voldsom) Volvo Amazone, faktisk en af mine første biler. Den havde dobbelt karburator, den kunne bare sparke r.. hvis den ellers fik lov til at suge af væsken (vægten/mængden).  8)   

Ps. Men økonomisk var det langt fra.
« Senest Redigeret: Aug 02, 2016, 23:00 af Frank Chr. »