Forfatter Emne: Belægning i kedel  (Læst 9172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bøje

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Belægning i kedel
« Dato: Mar 30, 2009, 22:06 »
Efter at jeg fik mit pillefyr installeret i august forrige år, har jeg kunnet konstatere, at pilleforbruget har været støt stigende - jeg vil tro omkring 15% henover perioden.

Umiddelbart efter at fyret var sat op, fik jeg selvfølgelig optimeret mit setup på alle tænkelige måder, herunder trækstabilisator, interface, etc., og ud fra en rent subjektiv betragtning, er jeg efterhånden blevet ret ferm til at skrue på parametrene - og det irriterer mig derfor grænseløst, at jeg ikke kan bringe forbruget ned på det, det var til at begynde med.

Eneste forklaring jeg kan komme på, er at kedel / indfyringskammer efterhånden er blevet belagt med en sort, næsten glasagtig belægning, som stort set er umulig at fjerne.  Det nedsætter selvfølgelig varmeafsætningen, at der ikke er optimal kontakt til metallet - men hvaf f..... kan man gøre for at fjerne belægningen ?  ???

Det skal lige bemærkes, at jeg har prøvet mange forskellige pilleleverandører i tidens løb, og visse piller lader til af genere mere belægning end andre - men helt undgå det kan jeg ikke.

Lyder dette bekendt ?
Jeg hører meget gerne fra andre der har stået overfor en lignende problematik - og fremfor alt, hvis der skulle være nogen som kender et godt trick til at fjerne den omtalte belægning.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Belægning i kedel
« Svar #1 Dato: Apr 01, 2009, 16:31 »
Hej Bøje,

Det kan godt være at du er ferm til at skrue på parametrene, men hvis du får glanssod i din kedel, er der noget der ikke er korrekt indstillet  ;)

Hvilken kedel er det du kører med ?
Hvilken brænder har du ?
Hvad er din røggastemperatur ?
Hvad er dit pilleforbrug ?

Hilsen
Michael

Efter at jeg fik mit pillefyr installeret i august forrige år, har jeg kunnet konstatere, at pilleforbruget har været støt stigende - jeg vil tro omkring 15% henover perioden.

Umiddelbart efter at fyret var sat op, fik jeg selvfølgelig optimeret mit setup på alle tænkelige måder, herunder trækstabilisator, interface, etc., og ud fra en rent subjektiv betragtning, er jeg efterhånden blevet ret ferm til at skrue på parametrene - og det irriterer mig derfor grænseløst, at jeg ikke kan bringe forbruget ned på det, det var til at begynde med.

Eneste forklaring jeg kan komme på, er at kedel / indfyringskammer efterhånden er blevet belagt med en sort, næsten glasagtig belægning, som stort set er umulig at fjerne.  Det nedsætter selvfølgelig varmeafsætningen, at der ikke er optimal kontakt til metallet - men hvaf f..... kan man gøre for at fjerne belægningen ?  ???

Det skal lige bemærkes, at jeg har prøvet mange forskellige pilleleverandører i tidens løb, og visse piller lader til af genere mere belægning end andre - men helt undgå det kan jeg ikke.

Lyder dette bekendt ?
Jeg hører meget gerne fra andre der har stået overfor en lignende problematik - og fremfor alt, hvis der skulle være nogen som kender et godt trick til at fjerne den omtalte belægning.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bøje

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #2 Dato: Apr 01, 2009, 19:15 »
Hej Michael - tak for respons;

Du har faktisk selv et installationen en gang, da du var forbi imig  Slagelse med en temperaturføler til kedlen.
Men blot for at friske hukommelsen op, er her de data du efterlyser;

Kedlen:  Ældre Tarm dobbeltkammerkedel, konverteret fra olie til piller. (Bruger ikke fastbrændselsdelen mere.)
Brænder: Biocomfort 16KW
Røggas: Jeg har pt ikke installeret nogen føler, men har en gang, (ganske uvidenskabligt med et stegetermometer), målt den til ca. 250 grader
Forbrug: Ca. 37-43 kg pr. døgn på de kolde dage. (Ca 180 kvm + lidt kælder, villa fra 1943 / børn som bader tit...)

Jeg mener, at navnlig piller fra en bestemt leverandør i en periode var slemme til at danne belægning, men det er som sagt noget der har udviklet sig. 
Jeg har i øvrigt tidligere - inden jeg fik pillebrænderen monteret - oplevet fænomet en gang, da jeg fik foræret en palle briketter af dem du ved, der har facon som en dåse torskerogn.  Mit indfyringskammer kagede fuldstændig til på trods af rigelig luft, så jeg skilte mig af med skidtet. 
Det skal da også lige bemærkes, at jeg ikke har problemer med løbesod eller lign., og min skorstensfejer siger, at min forbrænding er fin efter skorsten og røgrør at dømme.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Apr 01, 2009, 19:55 »
Hej Bøje,

OK, så er jeg med på hvem du er  :D

Årsagen til glanssod kan være forskellig, men generelt kan man sige at den opstår ved:
  - For lav forbrændingstemperatur
  - For lidt luft til forbrændingen
  - For lav kedeltemperatur
  - For meget fugt i brændsel (eller luft)
  - For stort kedelrum (røggassen bliver hængende ved kolde flader)

Din kedel er en dobbeltkammerkedel, og det betyder at den ikke er optimeret til hverken fast brændsel eller olie/pille-brænder, den er et kompromis.
Samtidig har din kedel et ret stort fyrrum, hvoraf den ene del (fastbrændselsdelen) ikke bruges.

Afrensning af glanssod kan udføres med alm. ovnrens og en stålbørste/spartel, i stedet for ovnrens kan en kraftig blanding af kautisk soda og vand i en forstøver bruges (husk handsker).
Man kan også "afbrænde" glanssoden med en gasbrænder.
Husk at glanssod er meget brændbart, da det ret beset er kondenserede uforbrændte gasser.

Hilsen
Michael

PS. den rigtige løsning er en ordentlig kedel  ;)

Hej Michael - tak for respons;

Du har faktisk selv et installationen en gang, da du var forbi imig  Slagelse med en temperaturføler til kedlen.
Men blot for at friske hukommelsen op, er her de data du efterlyser;

Kedlen:  Ældre Tarm dobbeltkammerkedel, konverteret fra olie til piller. (Bruger ikke fastbrændselsdelen mere.)
Brænder: Biocomfort 16KW
Røggas: Jeg har pt ikke installeret nogen føler, men har en gang, (ganske uvidenskabligt med et stegetermometer), målt den til ca. 250 grader
Forbrug: Ca. 37-43 kg pr. døgn på de kolde dage. (Ca 180 kvm + lidt kælder, villa fra 1943 / børn som bader tit...)

Jeg mener, at navnlig piller fra en bestemt leverandør i en periode var slemme til at danne belægning, men det er som sagt noget der har udviklet sig. 
Jeg har i øvrigt tidligere - inden jeg fik pillebrænderen monteret - oplevet fænomet en gang, da jeg fik foræret en palle briketter af dem du ved, der har facon som en dåse torskerogn.  Mit indfyringskammer kagede fuldstændig til på trods af rigelig luft, så jeg skilte mig af med skidtet. 
Det skal da også lige bemærkes, at jeg ikke har problemer med løbesod eller lign., og min skorstensfejer siger, at min forbrænding er fin efter skorsten og røgrør at dømme.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html