Forfatter Emne: problemer med radiatortermostat/ventil  (Læst 4915 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
problemer med radiatortermostat/ventil
« Dato: Jun 02, 2016, 19:59 »
Hej

Har lidt problemer med en termostat/ventil. Den vil ikke lukke helt ned her i varmen. Det er sådan en danfoss living ting der er 1½ år gammel.

- Jeg har prøvet at sætte en anden termostat på, men resultatet er det samme
- stiften går fint frem og tilbage og kan manuelt trykkes helt ind så flowet standes.
- Ringen på billedet med tallene på, har jeg også forsøgt at dreje i alle mulige stillinger. Flowet ændrer sig, men ingen stilling hvor det helt stopper.

og inden der kommer forslag om at jeg bare kan stoppe pumpen, så står radiatoren i et meget varmt rum og jeg ønsker at bruge restvarmen på badeværelset i stedet for denne radiator.

Mvh Dennis


Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #1 Dato: Jun 02, 2016, 20:50 »
At stille på ringen hjælper dig ikke, det er blot en flowregulering. Prøv lige at skrue den yderste del af med en 10 nøgle, inden under sidder en lang "fjeder", den motionerer du lige lidt, og så vil jeg tro den slutter tæt efterfølgende.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #2 Dato: Jun 03, 2016, 05:36 »
Hej Dennis,

Ringen med tallene er kun til at regulere det maksimale flow gennem ventilen, ikke til at lukke for den  ;)

Prøv at sætte et originalt almindeligt termostathoved på ventilen og se om den så kan lukke.
Hvis den ikke kan, ja så må du skifte ventilen.

Hilsen
Michael

Hej

Har lidt problemer med en termostat/ventil. Den vil ikke lukke helt ned her i varmen. Det er sådan en danfoss living ting der er 1½ år gammel.

- Jeg har prøvet at sætte en anden termostat på, men resultatet er det samme
- stiften går fint frem og tilbage og kan manuelt trykkes helt ind så flowet standes.
- Ringen på billedet med tallene på, har jeg også forsøgt at dreje i alle mulige stillinger. Flowet ændrer sig, men ingen stilling hvor det helt stopper.

og inden der kommer forslag om at jeg bare kan stoppe pumpen, så står radiatoren i et meget varmt rum og jeg ønsker at bruge restvarmen på badeværelset i stedet for denne radiator.

Mvh Dennis
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #3 Dato: Jun 03, 2016, 14:25 »
At stille på ringen hjælper dig ikke, det er blot en flowregulering. Prøv lige at skrue den yderste del af med en 10 nøgle, inden under sidder en lang "fjeder", den motionerer du lige lidt, og så vil jeg tro den slutter tæt efterfølgende.

Er det den brune ring på det nye billede du mener? Hvis jeg trykker på den fiser vandet ud?


Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #4 Dato: Jun 03, 2016, 14:28 »
Hej Dennis,

Ringen med tallene er kun til at regulere det maksimale flow gennem ventilen, ikke til at lukke for den  ;)

Prøv at sætte et originalt almindeligt termostathoved på ventilen og se om den så kan lukke.
Hvis den ikke kan, ja så må du skifte ventilen.

Hilsen
Michael

Har allerede forsøgt med en gammel termostat, men med samme resultat.

Frygtede godt lidt at skulle have vandet af igen :-( Ventilen er ellers hun 1½ år gammel :-(

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #5 Dato: Jun 03, 2016, 17:12 »
Ja det er den brune ring den er fjederpåvirket, og ja der kommer vand ud, hvis det ikke hjælper at motionere den, og din stift kører fint. Så er der ikke andet for end at skifte ventilen, den er sikkert defekt eller der sidder skidt i den.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: problemer med radiatortermostat/ventil
« Svar #6 Dato: Jun 10, 2016, 09:07 »
Det må blive en ny ventil, desværre

Men det må vente til vandet en dag vandet alligevel skal af. Orker ikke at tage det af bare for denne

Tak for svar
« Senest Redigeret: Jun 10, 2016, 09:07 af thode »