Forfatter Emne: Styring vvb  (Læst 4891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JohnGS

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Styring vvb
« Dato: Apr 22, 2016, 11:01 »
Hej.
Nu har jeg sat tidsstyring til på kedlen, da det begynder at lune i vejret, men ville egentlig også gerne have en eller anden form for styring på vvb.
Er det korrekt forstået, at for at styre noget som helst på vvb, foreks. tidsstyring, så er man nødt til at have installeret en temp. føler på sin vvb?
lige nu er det eneste jeg kan se af temperaturere fremløb ved kedlen og skakttemp.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Styring vvb
« Svar #1 Dato: Apr 22, 2016, 11:16 »
Ja, hvis du vil kunne starte fyret når der er behov for at varme VVB'en op, så skal styringen kende temperaturen i VVB'en.

Alternativt kan du jo gætte på hvornår og hvor længe det er nødvendigt at fyret kører for at varme VVB'en op, og så indstille fyret til at køre i disse perioder.

Du skal lige være opmærksom på at hvis du ikke har en 2- eller 3-vejs ventil på opvarmningen til din VVB, risikerer du at VVB'en bliver "varmekilde" når fyret er stoppet.

Hilsen
Michael

Hej.
Nu har jeg sat tidsstyring til på kedlen, da det begynder at lune i vejret, men ville egentlig også gerne have en eller anden form for styring på vvb.
Er det korrekt forstået, at for at styre noget som helst på vvb, foreks. tidsstyring, så er man nødt til at have installeret en temp. føler på sin vvb?
lige nu er det eneste jeg kan se af temperaturere fremløb ved kedlen og skakttemp.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline JohnGS

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Apr 22, 2016, 11:49 »
Jeg tror ikke jeg har 2 eller 3vejs ventil. Ikke hvad jeg ved af. Skal jeg så slet ikke køre med tidsstyring på fyret?

Jeg har en vvb med el patron. Og så har jeg når det bliver sommer, slukket for fyret og tændt vvb, og drejet manuelt en ventil under vvb, som vist nok kører ud til fyret.

Håber du forstår min sikkert dårlige beskrivelse af det. :) Og tak fordi du gider hjælpe :)

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #3 Dato: Apr 22, 2016, 14:24 »
Jeps, jeg forstår  ;)

Den ventil du lukker på når når du tænder el-patronen, er det en manuel ventil eller en termostatventil ?

Under alle omstændigheder kan du køre med tidsstyring af fyret, men det er lidt forskelligt hvordan det vil fungere i praksis.

Det lyder på din beskrivelse som om din VVB blot sidder på anlægget ligesom en radiator.
Det kan den så gøre gennem en manuel ventil eller gennem en termostatventil.
Med den manuelle ventil kan man "tænde" og "slukke" for fyrets mulighed for at varme VVB'en op, mens en termostatventil vil kunne regulere hvornår og hvor meget fyret skal varme VVB'en op.

Hvis vi tænker og den situation at VVB'en er varmet op og du så stopper dit fyr og cirkulationspumpen, så kan der opstå 2 scenarier:
  - Cirkulationen af centralvarmevand stopper helt og derved forbliver sin VVB varm.
  - Varmen i din VVB bevirker at centralvarmevander "selvcirkulerer" og derved afkøles din VVB.

Selvcirkulation opstår fordi varmt vand vil søge opad og kold vand vil søge nedad.
Typisk hvis dit hus er i flereetager og VVB'en ligger forneden i installationen, vil den komme til at virke som "varmekilde" i stedet for fyret når det holder stille, og centralvarmemavndet vil stille og roligt cirkulere selv (selvcirkulation) sålænge VVB'en er varm.

Dem nemmeste måde at finde ud af det på er simpelthen at stoppe fyret når VVB'en er varm, og så mærke på centralvarmerørene til/fra VVB'en om de er samme temperatur.
Man kan ikke mærke det straks efter at fyret er stoppet, men efter 15-20  minutter bør de have samme temperatur / er kølige.
Hvis de ikke har samme temperaturer / er kølige det meget sandsynligt at det er fordi vandet stadig cirkulerer.

Når du om sommeren tænder for el-patronen og lukker på hanen, er det netop for at undgå at du får selvcirkulation og at el-patronen derved bliver varmekilde til hele huset.

Hilsen
Michael

Jeg tror ikke jeg har 2 eller 3vejs ventil. Ikke hvad jeg ved af. Skal jeg så slet ikke køre med tidsstyring på fyret?

Jeg har en vvb med el patron. Og så har jeg når det bliver sommer, slukket for fyret og tændt vvb, og drejet manuelt en ventil under vvb, som vist nok kører ud til fyret.

Håber du forstår min sikkert dårlige beskrivelse af det. :) Og tak fordi du gider hjælpe :)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline JohnGS

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Apr 22, 2016, 17:11 »
Her har jeg taget et par billeder som det ser ud.
Ham der installerede det var ikke så god til at forklare. Han virkede stresset :(

Det er den røde hane du kan se under vvb, jeg lukker når det er sommer og fyret slukker. Så har jeg kun varm vand fra el patronen. Men på sigt vil jeg gerne have noget hvor fyret kan give mig varmt vand om sommeren, og gulvvarme som vi har på 2 badeværelser. Så jeg skal have lavet nogle ændringer på et tidspunkt.
fra fyret kører der 2 rør op på loftet og ned ved der hvor jeg har taget billeder.Det må jo være frem og retur.

Er det ikke frem den der kommer fra fyret til vvb, og retur den der kører tilbage til fyret? Jeg undrede mig bare over at den der stod Frem på er lidt koldere end den der står Retur på? Burde det ikke være omvendt?

De 2 hvide termostater der er på billedet står der vvb på den øverste og Bad på den nederste. Tror den der står bad på er gulvvarmen. Kan det ikke passe?

Nu har fyret været slukket i ca 55 minutter. Nu kan jeg holde på begge de 2 rør. Men de er stadigvæk godt lune.

Er det meningen at cirkulationspumpen skal slukke automatisk når fyret lukker ned?

Undskyld alle de spørgsmål, men det er en lidt ny verden for mig og jeg skal først til at lære det ordenligt.
Har også tænkt på at få en VVS mand til at komme og snakke med mig om det hele, om om en løsning til at styre det ordenligt om sommeren.

Din LUX graf er rigtig pæn på 100%
Jeg rensede min fuldstændig igår men jeg har aldrig præsteret at få den til at blive deroppe. PS:Jeg har den flade luxmåler. Ikke den der går ind gennem siden.

Her er mit fyr på stokercloud. http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=johngs

« Senest Redigeret: Apr 22, 2016, 17:13 af JohnGS »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #5 Dato: Apr 22, 2016, 21:44 »
Hej,

Den røde hane under VVB'en sidder på fremløbet og med den lukker du for cirkulationen gennem VVB'en.

Den termostatventil der står VVB på sidder på returen fra VVB'en og er en returtermostat, der styrer flowet gennem VVB'en.
Termostatventilen fungerer ikke rigtig godt sammen med VVB-drift på fyret, men er en udemærket løsning når fyret kører konstant (altså om vinteren).
Jeg ville nok vælge at skifte terrmostatventilen til CVB'en til en 2-vejs motorventil og montere en temperatursensor i VVB'en, sådan at VVB'en kan køre ON/OFF både sommer og vinter.
Alternativt kan man montere en 2-vejs motorventil parallelt med termostatventilen til VVB'en, sådan at VVB'en kan køre termostatreguleret om vinteren og ON/OFF om sommeren.

Ja, cirkulationspumpen bør stoppe når fyret er stoppet og temperaturen kommer under en indstillet værdi, den der hedder "Pumpe stop".
Der er også en værdi der hedder "Pumpe start" som bestemmer hvor højt temperaturen skal op under drift før pumpen starter.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvad den anden termostat er til, men det kunne godt være en returtermostat til noget gulvvarme.

Er det korrekt forstået at kedlen står et andet sted, med rørforbindelse over et loft ?
...og er der andre varmeforbrugere end VVB'en og gulvvarmen ?
...hvis ja, hvor er de så tilsluttet ?

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline JohnGS

• Begynder
  • *
« Svar #6 Dato: Apr 23, 2016, 09:12 »
Hej

Fyret står i et fyrrum i garragen, og så kører rørerne over loftet, og ned til det du kan se billeder af. Der er ikke andet end vvb, radiatorer og gulvvarme på badeværelserne.

Nu har fyret været slukket i et stykke tid (lidt over en time) Jeg kan ved at dreje på den termostat der sidder på vvb med lys i, se at vandet stadig er meget varmt i vvb, men nu begynder Frem og retur rørerne at blive kolde (De er kun svagt lune nu). Så må cirkulationen vel aftomatisk være slukket, så jeg ikke mister dyrbar varme fra vvb. Når fyret står stille og den røde ventil stadig er åben.
Det er vel godt nok. (I mangel af bedre ).

Hilsen
John
« Senest Redigeret: Apr 23, 2016, 10:09 af JohnGS »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #7 Dato: Apr 23, 2016, 11:08 »
Hej,

Jeps, det lyder lovende  ;)

Jeg tror også at rørføringen gør at vandet har svært ved at lave selvcirkulation.

Det betyder så at du sikkert kan lade fyret køre efter VVB'en når du har behov for det.
Det eneste du skal gøre er at montere en temperaturføler i VVB'en og forbinde den til styringen.

...men...
Når fyret kører start/stop efter temperaturen i VVB'en skal termostatventilen til VVB'en stå helt åben, mens den fint kan regulere temperaturen i VVB'en når fyret kører konstant (vinter).
Det er årsagen til at jeg ville montere en 2-vejs motorventil parallelt over termostatventilen, så "forbikørslen" af termostatventilen kan ske automatisk.

Hilsen
Michael

Hej

Fyret står i et fyrrum i garragen, og så kører rørerne over loftet, og ned til det du kan se billeder af. Der er ikke andet end vvb, radiatorer og gulvvarme på badeværelserne.

Nu har fyret været slukket i et stykke tid (lidt over en time) Jeg kan ved at dreje på den termostat der sidder på vvb med lys i, se at vandet stadig er meget varmt i vvb, men nu begynder Frem og retur rørerne at blive kolde (De er kun svagt lune nu). Så må cirkulationen vel aftomatisk være slukket, så jeg ikke mister dyrbar varme fra vvb. Når fyret står stille og den røde ventil stadig er åben.
Det er vel godt nok. (I mangel af bedre ).

Hilsen
John
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline JohnGS

• Begynder
  • *
« Svar #8 Dato: Apr 23, 2016, 14:22 »
Hej

Hvis vi får sådan en 2 vejs motorventil, vil vi så også kunne skrue ned for alle radioterne om sommeren og så stadig få leveret noget gulvvarme til de 2 badeværelser, hver gang fyret starter for at lave vand til os.

Hvis vi indtil vi for installeret sådan en ventil, men starter med at installere en føler i vvb, så snakker du om at vi skal åbne termostaten ved returen på vvb. Altså den der står vvb på, på billedet. Skal den så stå på foreks. 8, som er det højeste for at værre helt åben. Lige nu står den på 6.

Er det en føler med en ledning som skal trækkes hele vejen over loftet til fyret vi skal købe. evt. linke til en :) Det samme må du også meget gerne med 2vejs motor ventilen :) eller skal den være trådløs eller noget?

Hvad for en type lux måler er det egentlig du har. Jeg synes ikke jeg kan få min til at lave så fin en lux graf. Tjek evt. min stokercloud i ovenstående post. Jeg har den flade.
Hilsen
John
« Senest Redigeret: Apr 23, 2016, 14:24 af JohnGS »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Apr 23, 2016, 15:30 »
Hej,

Jeps, både med og uden 2-vejs ventilen kan du få lavet gulvvarme (og varme til resten af huset for den sags skyld) når fyret kkører for at lave varmt vand.
Det hele afhænger af hvilke ventiler (termostatventiler) der er åbne.

Det 2-vejs ventilen kan sikre er at cirkulationspumpen kan køre længst muligt efter at fyret er stoppet, og derved afsætte mest muligt af eftervarmen i gulvene.
Uden 2-vejs ventilen bliver du nødt til at lade pumpen stoppe ved en temperatur på f.eks. 55oC, mens du kan lade den køre til f.eks. en temperatur på 35oC når du har en 2- ventil der lukker for cirkulation gennem VVB'en.

Når fyret kører for at lave varmt vand, vil alle forbrugere kunne opvarmes når blot deres ventil er åben, så hvis du lader termostatventilen til gulvvarmen være åben og lukker på radiatorventilerne, vil du få varme på gulvet.

En anden historie er hvis man har en 3-vejs ventil til omskiftning mellem opvarmning af huset og opvarmning af VVB'en, men det er ikke det vi taler om her.

Indtil du evt. får montert en 2-vejs ventil til VVB'en kan du ganske rigtigt lade fyret starte/stoppe efter temperaturen i VVB'en, når blot du åbner termostatventilen til VVB'en helt, altså størst muligt tal eller termostathovedet helt af.
Du skal blot samtidig sikre dig at cirkulationspumpen stopper omkring dit setpunkt for VVB'en og at vandet ikke selvcirkulerer.

Ja, det skal trækkes et 2-leder kabel fra føleren og hen til styringen på fyret, ligesom der skal trækkes et 4-leder kabel fra styringen til 2-vejs ventilen.

Du kan faktisk købe det som et sæt hos www.hedestoker.dk
Sættet finder du her http://m.hedestoker.dk/3791_vvb_prioriterings_kit_til_pillefyr_2_og_3_vejs.html
Det er den der hedder 100902-2

Min lux måler er også den flade model, og måden jeg får en stabil kurve på er ved at justere fyret korrekt  ;)
...det er ikke skrevet for at være fræk, men det er sådan det er  ;)

Hilsen
Michael

Hej

Hvis vi får sådan en 2 vejs motorventil, vil vi så også kunne skrue ned for alle radioterne om sommeren og så stadig få leveret noget gulvvarme til de 2 badeværelser, hver gang fyret starter for at lave vand til os.

Hvis vi indtil vi for installeret sådan en ventil, men starter med at installere en føler i vvb, så snakker du om at vi skal åbne termostaten ved returen på vvb. Altså den der står vvb på, på billedet. Skal den så stå på foreks. 8, som er det højeste for at værre helt åben. Lige nu står den på 6.

Er det en føler med en ledning som skal trækkes hele vejen over loftet til fyret vi skal købe. evt. linke til en :) Det samme må du også meget gerne med 2vejs motor ventilen :) eller skal den være trådløs eller noget?

Hvad for en type lux måler er det egentlig du har. Jeg synes ikke jeg kan få min til at lave så fin en lux graf. Tjek evt. min stokercloud i ovenstående post. Jeg har den flade.
Hilsen
John
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk