Hej,
Jeps, både med og uden 2-vejs ventilen kan du få lavet gulvvarme (og varme til resten af huset for den sags skyld) når fyret kkører for at lave varmt vand.
Det hele afhænger af hvilke ventiler (termostatventiler) der er åbne.
Det 2-vejs ventilen kan sikre er at cirkulationspumpen kan køre længst muligt efter at fyret er stoppet, og derved afsætte mest muligt af eftervarmen i gulvene.
Uden 2-vejs ventilen bliver du nødt til at lade pumpen stoppe ved en temperatur på f.eks. 55
oC, mens du kan lade den køre til f.eks. en temperatur på 35
oC når du har en 2- ventil der lukker for cirkulation gennem VVB'en.
Når fyret kører for at lave varmt vand, vil alle forbrugere kunne opvarmes når blot deres ventil er åben, så hvis du lader termostatventilen til gulvvarmen være åben og lukker på radiatorventilerne, vil du få varme på gulvet.
En anden historie er hvis man har en 3-vejs ventil til omskiftning mellem opvarmning af huset og opvarmning af VVB'en, men det er ikke det vi taler om her.
Indtil du evt. får montert en 2-vejs ventil til VVB'en kan du ganske rigtigt lade fyret starte/stoppe efter temperaturen i VVB'en, når blot du åbner termostatventilen til VVB'en helt, altså størst muligt tal eller termostathovedet helt af.
Du skal blot samtidig sikre dig at cirkulationspumpen stopper omkring dit setpunkt for VVB'en og at vandet ikke selvcirkulerer.
Ja, det skal trækkes et 2-leder kabel fra føleren og hen til styringen på fyret, ligesom der skal trækkes et 4-leder kabel fra styringen til 2-vejs ventilen.
Du kan faktisk købe det som et sæt hos
www.hedestoker.dkSættet finder du her
http://m.hedestoker.dk/3791_vvb_prioriterings_kit_til_pillefyr_2_og_3_vejs.htmlDet er den der hedder 100902-2
Min lux måler er også den flade model, og måden jeg får en stabil kurve på er ved at justere fyret korrekt
...det er ikke skrevet for at være fræk, men det er sådan det er
Hilsen
Michael
Hej
Hvis vi får sådan en 2 vejs motorventil, vil vi så også kunne skrue ned for alle radioterne om sommeren og så stadig få leveret noget gulvvarme til de 2 badeværelser, hver gang fyret starter for at lave vand til os.
Hvis vi indtil vi for installeret sådan en ventil, men starter med at installere en føler i vvb, så snakker du om at vi skal åbne termostaten ved returen på vvb. Altså den der står vvb på, på billedet. Skal den så stå på foreks. 8, som er det højeste for at værre helt åben. Lige nu står den på 6.
Er det en føler med en ledning som skal trækkes hele vejen over loftet til fyret vi skal købe. evt. linke til en Det samme må du også meget gerne med 2vejs motor ventilen eller skal den være trådløs eller noget?
Hvad for en type lux måler er det egentlig du har. Jeg synes ikke jeg kan få min til at lave så fin en lux graf. Tjek evt. min stokercloud i ovenstående post. Jeg har den flade.
Hilsen
John