Forfatter Emne: Mont. af Vejrkompensering ikke varme nok  (Læst 15358 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Jinkz

• Guru
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mont. af Vejrkompensering ikke varme nok
« Svar #15 Dato: Mar 30, 2016, 12:45 »
køre VK pumpe ikke under VVB når den er sat til REG??

da den kørte VVB imorges (den 1. time ) var den på REG men temp steg ikke i VVB så satte den i 0% så skete der noget
« Senest Redigeret: Mar 30, 2016, 12:51 af Jinkz »

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #16 Dato: Mar 30, 2016, 13:13 »
ville man ikke kunne lukke mellem frem hus efter VK ventil og tilgang hus og retur til fyr så det varme vand genem VKventil tvinges ned i hus frem og ikke løber forbi og tilbage i retur fyr???

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
« Svar #17 Dato: Mar 30, 2016, 14:07 »
ville man ikke kunne lukke mellem frem hus efter VK ventil og tilgang hus og retur til fyr så det varme vand genem VKventil tvinges ned i hus frem og ikke løber forbi og tilbage i retur fyr???

Se diagram.
Jo, det er hele meningen med en shunt,
og det er formålet med vejrkompenserings ventilen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #18 Dato: Mar 30, 2016, 14:15 »

da den kørte VVB imorges (den 1. time ) var den på REG men temp steg ikke i VVB så satte den i 0% så skete der noget
Dette tyder også på at fyr pumpen laver for lidt. VK pumpen har "stjålet" alt fremløbsvandet, derfor bliver VVB ikke varmere.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #19 Dato: Mar 30, 2016, 14:21 »

Jeg tror ikke jeg forstår det samme som michael med dette indlæg, men det er nok mig, da jeg ikke synes det er helt klart hvad du mener.

Men hvis du sætter en kontraventil mellem frem hus og retur hus, kan vandet ikke løbe denne vej fra fremløb til retur fyr. Det er formentlig bare ikke det der er dit problem lige nu, men derimod at der kommer for "lidt" vand gennem VK ventilen da huspumpen suger fra retur hus.

Så har du prøvet at skrue op for fyrpumpen?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #20 Dato: Mar 30, 2016, 14:29 »
ok men der er jo ifølge diagrammet gennemgang mellem "fyr frem" (genem VKventil ) og over til "retur fyr" er det ikke den letteste rute for vandet end at skulle løbe (trækkes af VK pumpe) ned mod "hus frem" i mit tilfælde??

Se diagram.

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #21 Dato: Mar 30, 2016, 14:48 »
prøver at skrue op på fuld når jeg kommer hjem (den står på statisk trin 2 af 3) og så ned for VK pumpen

Jeg tror ikke jeg forstår det samme som michael med dette indlæg, men det er nok mig, da jeg ikke synes det er helt klart hvad du mener.

Men hvis du sætter en kontraventil mellem frem hus og retur hus, kan vandet ikke løbe denne vej fra fremløb til retur fyr. Det er formentlig bare ikke det der er dit problem lige nu, men derimod at der kommer for "lidt" vand gennem VK ventilen da huspumpen suger fra retur hus.

Så har du prøvet at skrue op for fyrpumpen?

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #22 Dato: Mar 30, 2016, 15:26 »
ok men der er jo ifølge diagrammet gennemgang mellem "fyr frem" (genem VKventil ) og over til "retur fyr" er det ikke den letteste rute for vandet end at skulle løbe (trækkes af VK pumpe) ned mod "hus frem" i mit tilfælde??

Se diagram.
Jo det er som sådan rigtigt, men!
huset har jo nu sit eget kredsløb hvor vandet cirkuleres og så længe det cirkulere fordi huset bruger varme, flytter kedelpumpen (Som jeg vil mene det hedder) vand ind i dette kredsløb. Derfor stiger temperaturen og VK ventilen lukker. Derfor løber der ikke vand retur til fyret "den nemmeste vej" da huskredsløbet bruger det inden.

Hvis du vil sikre dig mod at det sker på en solskinsdag hvor vejr kompenseringen ikke har slukket fyret, skal du montere en kontraventil som jeg skrev. Hvis det er en fjeder belastet er der også et trykfald over denne som vil hjælpe kedelpumpen (lidt) med at holde temperaturen på huskredsen korrekt/oppe.
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #23 Dato: Mar 30, 2016, 22:45 »

Har lige set at det så giver dig en nedlukning efter VVB, da VK ikke åbner hurtigt nok og fyret derfor lukker ned på temperatur opnået
- Mvh Sophus

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #24 Dato: Mar 31, 2016, 04:57 »
Ja det lurede jeg godt!
Jeg skurede op på kedelpumpen igår kl 17 ca men der er ingen forskel desværre min teori er at vandet løber forbi VK pumpe tilgange og over i retur og så rundt igen

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #25 Dato: Mar 31, 2016, 05:54 »
Jeg prøvede for sjov at slukke VK pumpen her kl. 6 ca og så strøj temp op så den aftager noget bare ikke nok uanset hvordan pumpen står  :( så det må nok være noget rørføring der ikke er helt som det skal til mit system

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #26 Dato: Mar 31, 2016, 10:25 »
jeg har nu haft VK pumpen slukket en god times tid og så faldt temperaturen en del så den henter varme til huset men ikke nok uanset hvor den står, men må evt prøve at bytte rundt på pumperne så smedegaard 25-60 pumpen kommer ud til fyret da den ikke er så glad for at pumpe ned af har jeg lørt, men ved ikke om det hjælper  :-[ :-[ :-[ er sku lidt træls at det ikke virker optimalt

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #27 Dato: Mar 31, 2016, 18:33 »
jeg har nu haft VK pumpen slukket en god times tid og så faldt temperaturen en del så den henter varme til huset men ikke nok uanset hvor den står, men må evt prøve at bytte rundt på pumperne så smedegaard 25-60 pumpen kommer ud til fyret da den ikke er så glad for at pumpe ned af har jeg lørt, men ved ikke om det hjælper  :-[ :-[ :-[ er sku lidt træls at det ikke virker optimalt
en smedegård kan sagtens pumpe nedad  jo mere i bygger på jo flere problemer får i og i sparer ikke en pille
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #28 Dato: Mar 31, 2016, 18:56 »
Og det er rart at vide, de fraråder det bare i manualen.
Det er nu ikke and.talet at piller der er problemet det er at der ikke komme varme igennem til VK

Offline Poul-Erik

• Prof
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Ølstedvej
« Svar #29 Dato: Apr 02, 2016, 08:19 »
Hej Jinkz
Jeg ved ikke om du har fået klaret dit problem?
men jeg vil mene, at som i et tidligere indlæg, så mangler du en kontraventil
mellem t-stk. anlægspumpe og t-stk. retur anlæg, kedelpumpe må ikke kunne
skubbe vandet forbi t-stk. anlægspumpe!
Vedr. vejrventilen, hvis den står på reg. så regulerer den også mens der bliver lavet
varmt vand, og står den til 0% så lukker den helt i ved varmt vandsproduktion
Jeg vedhæfter et par billeder af mit anlæg som kører uden problemer, jeg har en
kontraventil siddende lige over bundhanen
Jeg kan se du er fra Nordsjælland, jeg bor i Ølsted, så hvis du en dag ryger forbi, må du meget gerne komme og kikke
Mvh. Poul-Erik
Scotte BS1016 10 KW. m/ semirens.  v/7.0680, vejrkompensering m/Danfoss VS2 ventil og AMV 150 motor og vvb. priotering
Skorsten: 100 m/m stålforing m/trækstabilisator, kompressorrens
Opvarmer hus fra 1934 m/gulvarme i stueplan og radiatore på 1-sal, forbrug ca. 6 t. årligt, kører også varmt vand om sommeren
Styring på Samsung tablet
http://stokercloud.dk/dev/bakkebo.html