Forfatter Emne: Lidt vrøvl med at holde Herden Ren  (Læst 17962 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline MortenEV

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Lidt vrøvl med at holde Herden Ren
« Dato: Mar 25, 2016, 15:42 »
Hej

Min brænder vil ikke rigtigt holde Herden ren i øjeblikket.   

Jeg havde ingen problemer med German pellets. Så skiftet jeg til Davidsen grundet German var gået konkurs.
Davidsen stoppet brænderen fuldstændigt til.  Dem fik jeg bytte til et rest parti German... Men Herden kan stadig ikke holde sig ren.
Jeg har kompressor rens til ved 25 kg piller og jeg kan fint høre at den skyder af.

Brænderen bliver renset hver 2½-3 uger og alle hullerne, samt blæseren bliver renset.

Har i nogle gode forslag?

Min blæser står til
25
40
80

http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
regulerings tal http://stokercloud.dk/dev/getadvdrift.php?userid=26991

RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Lidt vrøvl med at holde Herden Ren
« Svar #1 Dato: Mar 25, 2016, 15:57 »
Dine blæser tal er nok lige høje nok.
Standard hedder de 20-40-60 og standard er tit i den høje ende med blæs. så dine er noget høje, undtagen mellem blæs som passer med standard tal.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline MortenEV

• Top of the pop
    • Link til stokercloud
« Svar #2 Dato: Mar 25, 2016, 17:46 »
Jeg har tidligere døjet med iltstyringen. Den bliver ved med at bede om mere luft.
F.eks lige nu beder den om 49% mere luft, påtrods af den har skruet sneglen ned til 72% i mellem området.

(Jeg har stadig ikke helt styr på hvad de forskellige værdien er, og hvilken vej de skal)

Total ændring   49.0   %
Max. ændring   49.0   %

http://stokercloud.dk/dev/getadvdrift.php?userid=26991

Offline Oldgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
« Svar #3 Dato: Mar 25, 2016, 18:54 »
undrer mig over den røgtemperatur du har, mon ikke at dine blæsertal er alt for høje = deraf slagger på herden
Har du fået justeret fyret ordenligt ind da de blev installeret ?

og sidste ;) hvorfor en 30 kw til de kvm ?
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline MortenEV

• Top of the pop
    • Link til stokercloud
« Svar #4 Dato: Mar 25, 2016, 19:38 »
undrer mig over den røgtemperatur du har, mon ikke at dine blæsertal er alt for høje = deraf slagger på herden
Har du fået justeret fyret ordenligt ind da de blev installeret ?

og sidste ;) hvorfor en 30 kw til de kvm ?

Først, jeg har lige opdateret stokercloud, jeg opvarmer 305 kvm til 21 grader. 1/3 er meget dårligt isolerert , 1/3 er middel isoleret og 1/3 er godt isoleret. Bruger godt 14 tons om året. Jeg får også lidt opdateret min signatur. Valgte et RTB 30kw for at være sikker på at der var varme nok og minimum vedligehold.

Har bøvlet en del med sneglen, så det er først for 3 måneder siden jeg fik monteret en snegl som passet til fyret.
Hvis jeg sænker blæser tal begynder min iltprocent at gå imod nul i høj last og skakttemperaturen stiger. Har tidligere haft brænd i brænderen.

Jeg har fået skifte blæseren, ilt sensoren og fyret bliver jævnligt gjort rent. Det er monteret 4 x retarderen plader til at sænke røgtemperaturen, det hjalp lidt.
MHES var meget flink og  kom forbi med hans røggasanalysator for ca.8 måneder siden. Min skorsten har  fint træk  samt iltsensoren passer.

Det har ikke tidligere været et problem med holde Herden ren

Håber i har nogle flere gode ideer :-)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #5 Dato: Mar 25, 2016, 19:41 »
Lyder som du har mange problemer, under den der askekage. Så askekage er der igen grund til at fokusere på, før iltstyringen/justeringen spiller. Så den ville jeg startet med at stille på "vis", indtil du har tid til at justere.

Når det så er, ville jeg starte med grundig rens af herd og blæser (og evt. kedel og røgrør for aske, ).
Herefter afvejning og kalibrering af iltsonde.
Grundjustering og testkøre fyret med iltstyring på vis.
Hvis "aktuel" ilt og "forventet" ilt følges pænt ad, aktiveres iltstyring, hvis ikke, så justering af iltstyringen.

Herefter kan du kigge på din askekage igen. Jeg mener du med en anden metode skal være meget heldig for at få succes.
Især når du skriver "Jeg har stadig ikke helt styr på hvad de forskellige værdien er, og hvilken vej de skal". Iltstyringen er ikke noget man sjusser sig til "måske", det skal man have rimelig styr på for at få til at virke. Dette da du pludselig har 3 fejlmuligheder hvor man uden iltstyring måske kun har 1. Så derfor er symptom behandling på en iltstyring ofte ikke nogen god løsning. 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MortenEV

• Top of the pop
    • Link til stokercloud
« Svar #6 Dato: Mar 25, 2016, 19:54 »

Når det så er, ville jeg starte med grundig rens af herd og blæser (og evt. kedel og røgrør for aske, ).
Herefter afvejning og kalibrering af iltsonde.
Grundjustering og testkøre fyret med iltstyring på vis.
Hvis "aktuel" ilt og "forventet" ilt følges pænt ad, aktiveres iltstyring, hvis ikke, så justering af iltstyringen.

Jeg er helt enige med dig.  Jeg har tidligere sammenskrevet det som der står i MHES guides , samt de forskellige gode råd (Blandet andet dine) i en samlet guide.
https://www.dropbox.com/s/x1c5j9by8huduol/RTB%20med%20ilt%20-%20sensor%2C%20uden%20mulighed%20for%20at%20se%20forbr%C3%A6nding..pdf?dl=0

Men det har aldrig fungeret, så snart jeg kommer til høj last går iltprocenten imod nul (0) og iltstyringen skal aktiveres for at "redde" fyret.
« Senest Redigeret: Mar 25, 2016, 19:54 af MortenEV »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Mar 25, 2016, 20:13 »
Ja, den med RTB og baglæns justering af iltstyring tror jeg heller ikke rigtig på (har kun læst den beskrevet nogle gange og ingen praktisk erfaring)

Men så tror jeg du bare en fejl i setuppet som kun viser sig i høj last. Dette ud fra dine blæsertal og dine beskrivelser.

Umiddelbart ville jeg sige skorstenstræk (for lidt træk ved højt flow) eller fejl på blæser (det da de er langt fra linære hvilket de normalt er inden for en træskolængde). kan blæseren trække vejret, jeg tænker i skjoldet (hvis en RTB har det), i hele kasse eller i fyrrummet? Manglende flow, vil jo blive mere udtalt ved stor behov.

Problemet er jo lidt med RTB'en at det kræver måleudstyr at fejlsøge konkret på disse ting, hvor man på de ældre kedler kunne kigge!

Virker din kompressorens ordentligt?, det jeg ser på dine billeder ligner ikke min herd efter en rens. Jeg har haft noget lignende, inden jeg fik boret bypass huller i rørene (hvilket vist har været standard i rørene de sidste par år) Rørenes funktion kan nemt testes med en luftpistol når herden er afmonteret. Det er bare at blæse begge veje.

Til sidst er problemet i høj last der også når den er nyrenset?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #8 Dato: Mar 25, 2016, 20:18 »
Ser lige at du kører en "nyere" version af software!

Du har ikke kommet til at angive en forkert type lamda sonde?
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Mar 25, 2016, 20:22 »
Andet skud!

Der er ikke problemer med flow eller tryk på dine kompressor?

Det ville jo kunne give en stor del af dine problemer, herden der ikke er blæst ren og høj kedeltemperatur (kedelrens bruger jo luft). Så vidt jeg har forstået skal røgtermp på en RTB normalt være under 100gr og du ligger på 180 i mellem last. Det er ligeså meget som mit fyr i højlast på en dårlig dag. Og jeg har en 2 generationer ældre kedel.
- Mvh Sophus

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #10 Dato: Mar 26, 2016, 03:03 »
Hejsa,

Hvis MHES har været forbi, så har han jo nok været det hele igennem... men alligevel:

1. "Har du friskluft ventil i dit fyrrum?' Et 30kw pillefyr skal have noget at leve af og hvis der er "undertryk" i fyrrummet/mangel på lufttilførsel, så kan det give problemer med slagger m.v. Jeg er sikker på MHES har checket det, men ellers rens herden for slagge og kør nogle dage med åbent vindue i fyrrummet som "test"

2. Er der monteret et brænderskjold over din brænder?! Hvis ja, har du da prøvet at køre en periode uden?! Jeg er ikke rigtig fan af de skjolde og mit RTB er en af de tidlige udgaver uden det skjold og det kører perfekt. Min tanke er, at der findes 2 modeller skjolde til RTB - et stort a la det gamle og et bette som kun dækker elektronikken - min tanke er, at det store (hvis det er sådan et du har) bremser/forstyrrer luftflowet.. det bette skjold bør ikke give flow problemer.

3. Røgrøret: har du haft Røgrøret af og kigget det igennem? Hvis det er stoppet til med aske kan det "bremse" luften og give dårlig forbrænding - prøv som minimum at skrue renselem af og lys igennem (når fyret er slukket selvfølgelig)

4. RTB er netop designet til at have en høj udnyttelsesgrad med en høj/højere røgtemperatur end tidligere kedler.. mit RTB svinger mellem 88-140 grader og det er kun et 10kw.. din røgtemperatur er i den høje ende, men hvis herden slagger til er grunden nok der..

Der er lidt dårlige piller på markedet i år, nu har du godt nok prøvet to mærker og fejlen ligger nok ikke der... men, hvis du bor i det sydsjællandske må du gerne prøve en 3-4 sække af mine Fågelfors 8mm piller du brænder godt i mit RTB.. Jeg havde problemer med HP kvalitet som gav lutter sorte uforbrændte piller og ingen reel aske i askeskuffen  (dog uden driftstop og slagger på herd).

Slutteligt, så fik den gamles kollega også monteret RTB med samme udfordringer som dig - det var pillerne og løste sig først efter et ombytning til andet mærke..
« Senest Redigeret: Mar 26, 2016, 03:09 af dannidines »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
« Svar #11 Dato: Mar 26, 2016, 04:50 »
Når den kører mellem 15-25 kw, næsten konstant, ville jeg sætte komp rens ned på 10-15 kg mellem hver rens, idet der jo ryger en del piller gennem brænderen, og der er 25 kg måske lige i overkanten til at den kan holde sig ren, men bare et forslag, og som Danni og hjte så skal du lige have styr på hvad og hvorfor du stiller den ind som du gør og sørge for alt er tip top når du indstiller den.
Held og lykke med det :)
PS, noget er galt med din røg temperatur, når den kan gå ned på under 50- grader ???
Har du stillet den rigtigt eller er der en tråd der laver lidt forbindelse ved naboledning ?
Tjek det lige.
PS, synes da IKKE din skakt temperatur er særlig høj, så du burde, uden risiko, kunne sætte dine blæser tal noget ned
« Senest Redigeret: Mar 26, 2016, 05:21 af Paw »
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline MortenEV

• Top of the pop
    • Link til stokercloud
« Svar #12 Dato: Mar 26, 2016, 07:12 »
Tak for alle de mange svar  :) , der er en masse ting som jeg kan følge op på idag.

Virker din kompressorens ordentligt?, det jeg ser på dine billeder ligner ikke min herd efter en rens. Jeg har haft noget lignende, inden jeg fik boret bypass huller i rørene (hvilket vist har været standard i rørene de sidste par år) Rørenes funktion kan nemt testes med en luftpistol når herden er afmonteret. Det er bare at blæse begge veje.  Jeg dobbelt tjekker senere idag, men normalt når jeg renser fyret, tjekker jeg at det køre når jeg kommer. Så venter jeg imens det lukker ned, hvor jeg høre at ventilerne køre og kompressor når at tænde / slukke imellem hver ventil. Efter jeg har renset det, tjekker jeg alle 3 luft ventiler. Kompressen står altid med 8 bar og den når fint at starte og slukket imellem fyret fyre ventilerne af... men jeg tjekker lige igen

Til sidst er problemet i høj last der også når den er nyrenset? Ja, det gør ingen forskel

Hejsa,

Hvis MHES har været forbi, så har han jo nok været det hele igennem... men alligevel:

1. "Har du friskluft ventil i dit fyrrum?' Et 30kw pillefyr skal have noget at leve af og hvis der er "undertryk" i fyrrummet/mangel på lufttilførsel, så kan det give problemer med slagger m.v. Jeg er sikker på MHES har checket det, men ellers rens herden for slagge og kør nogle dage med åbent vindue i fyrrummet som "test"
Der har været lidt andret vrøvl med fyret og NBE har bedt mig om at lukke alle lufthuller da de mente at træk udefra gav problemer... Men nu du skriver det, kan det godt være at jeg lige skal åbne lidt igen og se om det gør en forskel.

2. Er der monteret et brænderskjold over din brænder?! Hvis ja, har du da prøvet at køre en periode uden?! Jeg er ikke rigtig fan af de skjolde og mit RTB er en af de tidlige udgaver uden det skjold og det kører perfekt. Min tanke er, at der findes 2 modeller skjolde til RTB - et stort a la det gamle og et bette som kun dækker elektronikken - min tanke er, at det store (hvis det er sådan et du har) bremser/forstyrrer luftflowet.. det bette skjold bør ikke give flow problemer.
Jeg fik fyret i september 2014 og det første som jeg fik pillet af , var brænder skjoldet da jeg har den store model.  Men god ide

3. Røgrøret: har du haft Røgrøret af og kigget det igennem? Hvis det er stoppet til med aske kan det "bremse" luften og give dårlig forbrænding - prøv som minimum at skrue renselem af og lys igennem (når fyret er slukket selvfølgelig) Fyret bliver renset igennem hvert 2½-3 uger, kedlen kan ikke holde sig selv ren , selv med kompressor rens

4. RTB er netop designet til at have en høj udnyttelsesgrad med en høj/højere røgtemperatur end tidligere kedler.. mit RTB svinger mellem 88-140 grader og det er kun et 10kw.. din røgtemperatur er i den høje ende, men hvis herden slagger til er grunden nok der.. Røg temperaturen har altid været høj, i starten var den 220-230 grader og efter der blev monteret plader i kedelen, kom den ned i det niveau hvor den er nu.

Der er lidt dårlige piller på markedet i år, nu har du godt nok prøvet to mærker og fejlen ligger nok ikke der... men, hvis du bor i det sydsjællandske må du gerne prøve en 3-4 sække af mine Fågelfors 8mm piller du brænder godt i mit RTB.. Jeg havde problemer med HP kvalitet som gav lutter sorte uforbrændte piller og ingen reel aske i askeskuffen  (dog uden driftstop og slagger på herd).

Slutteligt, så fik den gamles kollega også monteret RTB med samme udfordringer som dig - det var pillerne og løste sig først efter et ombytning til andet mærke..

Når den kører mellem 15-25 kw, næsten konstant, ville jeg sætte komp rens ned på 10-15 kg mellem hver rens, idet der jo ryger en del piller gennem brænderen, og der er 25 kg måske lige i overkanten til at den kan holde sig ren, men bare et forslag, og som Danni og hjte så skal du lige have styr på hvad og hvorfor du stiller den ind som du gør og sørge for alt er tip top når du indstiller den.
Held og lykke med det :)

PS, noget er galt med din røg temperatur, når den kan gå ned på under 50- grader ??? Tak for den observation, det er først da du skriver det at  jeg har lagt mærke til den kan komme ned på  minus 50
Har du stillet den rigtigt eller er der en tråd der laver lidt forbindelse ved naboledning ?
Tjek det lige.
PS, synes da IKKE din skakt temperatur er særlig høj, så du burde, uden risiko, kunne sætte dine blæser tal noget ned

Eksempel fra i nat, hvor at iltprocenten pludseligt går imod nul

Billeder af det Paw har observeret, hvor at røg temperaturen viser minus 50

Offline MortenEV

• Top of the pop
    • Link til stokercloud
« Svar #13 Dato: Mar 26, 2016, 07:14 »
Ser lige at du kører en "nyere" version af software!

Du har ikke kommet til at angive en forkert type lamda sonde? Jeg har tjekket at alle indstillinger er de samme da andre har meldt om vrøvl med indstillingerne i version 7.0627, men jeg tjekker igen

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #14 Dato: Mar 26, 2016, 08:08 »
Det sker faktisk samtidigt det med ilt i "Nul" og minus 50 grader på røgen.

Kunne det ikke tyde på et problem i styringen? og det faktisk er en fejlvisning. Det med røgtemp er jo ligegyldigt, men ilten vil iltstyringen jo reagere på, den ved jo ikke det er en fejl.

Men hvad siger din leverandør (NBE) ellers, omkring din røgtemperatur. Det er jo helt skævt!

Men jeg tænker din kompressor stadig har en fejl, selvom den tænder mellem rens. Hvis der er en forsnævring et sted kommer der ikke luft nok frem. Da du har flere steder (herd+kedel), hvilket  kunne tyde på at der ikke kommer nok luft  og en RTB formentlig har flere magnetventiler, skal det være et sted de alle får luft fra. Så har du en anden kompressor du kunne prøve med. Hvis det ikke hjælper skal du fejlsøge mellem kompressor og fordeleren.
- Mvh Sophus